بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
مستطيل شيشه اي تالار

یک روایت از چهار زاویه

اگرچه این صنعت با اقبال بازار رو به رو شده و میزان تقاضای خرید سهام این گروه در میان سرمایه گذاران افزایش یافته، اما موقعیت خرید سهام این گروه، زمانی می توان ایجاد شود که سقف های قیمتی قبلی آنها با حجم معاملات بالا شکسته شود.
کد خبر : ۶۵۳۱۶

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 91.02.12 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با هشت واحد افزایش به رقم 22390 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 11 واحد رشد عدد 36849 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 9 واحد صعود به رقم 26969 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 543 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز بانک پاسارگاد با 24 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل فولاد خوزستان با 14 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

معاملات امروز بورس در حالی پایان یافت که حجم معاملات سهام همچنان پایین به نظر می رسد و تعداد سرمایه گذاران و سهامداران فعال چندان قابل توجه نیست.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات امروز روند چهار گروه بیش از سایر صنایع مورد توجه معامله گران بود که پتروشیمی ها یکی از این چهار گروه را تشکیل می داد. بطوریکه برخلاف روزهای گذشته به وضوح قابل مشاهده بود که خریدار چندانی برای سهام گروه پتروشیمی در بورس وجود نداشت و اغلب نظاره گر معاملات بودند تا خریدار. چنانچه اکثر نمادهای گروه پتروشیمی حجم معاملات اندکی داشته و در روندی متعادل مورد معامله قرار گرفتند.

البته با وجود آنکه بالغ بر 14 میلیون سهم از سهام "پارسان" در بورس داد و ستد شد، اما این معاملات در دامنه نوسان منفی قیمت انجام پذیرفت. اما بر خلاف آن نزدیک به یک میلیون و 600 هزار سهم "شاراک" با توجه به زمان برگزاری مجمع عادی صاحبان سهام آن طی هفته آتی و تحقق 119 تومان سود به ازای هر سهم در پایان سال مالی 90، در نوسان مثبت قیمتی مورد معامله قرار گرفت.

اما در دیگر گوشه تالار بورس، حرکت مثبت ساختمانی ها بود که در این میان نمادهای "ثاژن"، "ثنوسا"، "ثباغ"، "ثتران" و ... همگی با افزایش تقاضا و معامله در درصدهای مثبت معامله شدند و صف خرید در دو نماد "ثاژن" و "ثنوسا" برای روز آتی همچنان پا بر جا مانده، بطوریکه انتظار از رشد قیمت سهام این دو سهم مورد انتظار سرمایه گذاران است.

اهالی تالار در رابطه با این گروه معتقدند، اگرچه این صنعت با اقبال بازار رو به رو شده و میزان تقاضای خرید سهام این گروه در میان سرمایه گذاران افزایش یافته، اما موقعیت خرید سهام این گروه، زمانی می توان ایجاد شود که سقف های قیمتی قبلی آنها با حجم معاملات بالا شکسته شود. در غیر این صورت پیش بینی می شود این گروه در محدوده قیمتی کنونی به معاملات متعادل خود ادامه دهند.

در سومین زاویه تالار امروز، معامله گران حرکت جدیدی را از گروه قندی شاهد بودند، بطوریکه سهام قند و شکری های بورس دوباره در زمانیکه بازار روندی مثبت و پر قدرت را در اختیار ندارد، مجدد در تلاش هستند تا قدرت خود را به بازار نشان دهند. بطوریکه "قثابت" و "قنقش" تا صف خرید نیز رشد کرده و پس از جمع آوری صف های خرید موجود در این دو نماد، در پایان ساعات معاملات، روند آنها به سمت تعادل حرکت کرد.

با این حال "قنیشا" طی معاملات امروز بیشتر از حجم مبنای خود معامله شد، اما این سهم برای روز آتی همچنان با صف خرید رو به رو است.

این در حالی است که قند مرودشت در جهت عکس روند کلی هم گروهی های خود، با صف فروش همراه شد و طی روز جاری نیز شاهد معامله تنها 252 سهم خود بوده است و صف فروش آن همچنان برای فردا وجود دارد.

به اعتقاد اهالی تالار، با توجه به حجم پایین معاملات گروه قندی نسبت به حجم بازار و نیز حضور سرمایه گذارانی با نگاهی متفاوت نسبت به تحلیل فاندامنتال کل بورس، متقاضی خرید و فروش سهام این صنعت هستند که این دو عامل موجب شده تا حرکت این صنعت برخلاف روند کلی شاخص باشد. بطوریکه می توان این صنعت را به شناگری توصیف کرد که برخلاف جهت آب شنا می کند.

صنعت بانکداری نیز دیگر گروهی بودند که در معاملات امروز روند مناسبی در اختیار داشتند و در میان این گروه دو نماد بانک پاسارگاد و پارسیان جزو نمادهای تأثیر گذار بر شاخص کل بودند، بطوریکه سهام بانک پارسیان بیش از 20 میلیون و سهام بانک پاسارگاد بیش از هشت میلیون مورد معامله قرار گرفتند و تا نوسانات مثبت نزدیک به چهار درصدی نیز پیش رفتند. به نظر می رسد عدم رشد قیمت سهام این گروه و نیز انتظار از تقسیم سود مناسب در مجامع عادی سالیانه آنها، دلیلی بر افزایش اقبال بازار به این سمت شود.

نکته قابل توجه در معاملات امروز افزایش قیمت امتیازهای تسهیلات مسکن در سر رسیدهای مختلف بود که معامله در نوسان پنج درصدی مثبت و به عبارتی صف خرید را برای آنها شکل داد. به نظر می رسد کم رمقی در بورس و نیز وضعیت بازار مسکن این روند را ایجاد کرده باشد.

گفتنی است، در معاملات امروز نماد "بترانس" نیز نسبت به روزهای گذشته با افزایش حجم معاملات همراه شد. چرا که در خصوص این سهم شایعاتی در رابطه با تصمیمات جدید سهامدار عمده مطرح شده و این شایعه در بازار سهام به گوش می رسد که سهامدار عمده شرکت ایران ترانسفو در نظر دارد در مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام از سود عملیاتی سال مالی 90 و نیز سود انباشته سنوات قبل، به ازای هر سهم 100 تومان سود نقدی تقسیم کند. اهالی تالار بر این امر اتفاق نظر دارند، در صورتی که این شایعه به حقیقت بپیوندد، قیمت کنونی سهم مناسب محسوب می شود و همین امر توجه بازار را به این سهم جلب کرده است.

در پایان شایان ذکر است معاملات گروه معدنی و فلزات اساسی نیز امروز در پی افت قیمت دلار به 1703 تومان و نیز کاهش دسته جمعی قیمت فلزات در بازارهای جهانی، کم حجم بود و اغلب نمادهای این گروه در نوسان منفی قیمتی معامله می شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر