بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۲
مستطيل شيشه اي تالار

رخنه تحلیل در بورس

گرچه با معامله 13 میلیون سهمی در دامنه نوسان مثبت قیمتی، روندی متعادل را به خود گرفت اما برای شکست مرز روانی امروز در سطوح مقاومتی فعلی نیاز به حجم تقاضای قدرتمندتری برای غلبه بر عرضه کنندگان خسته این سهم داشت که به نظر می رسد با انتشار اخبار مثبت دیگری این ظرفیت ایجاد شود.
کد خبر : ۶۵۶۹۵

با اتمام ساعات معاملات روز یک شنبه 91.02.17 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 10 واحد افزایش به رقم 22379 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 106 واحد کاهش عدد 36641 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 3 واحد کاهش به رقم 26932 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 981 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه با 8 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ملی صنایع مس با 6 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

حجم و ارزش معاملات سهام در روز جاری هر چند در مقایسه با روزهای قبل کمی امیدوار کننده بود اما همچنان حاکی از انتظار معامله گران نسبت به مشخص شدن ریسک های مورد نظر خود از جمله وضعیت بودجه 1391 دولت و نیز مذاکرات در پیش رو ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین می باشد.

به گزارش بورس نیوز، معامله گران بازار سهام تحت تأثیر در پیش بودن برگزاری نمایشگاه ششم بازار سرمایه، لغو اجرای فاز دوم قانون هدفمندی از سوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس و منتفی شدن اخذ عوارض صادراتی از شرکت های پتروشیمی مصرف کننده مواد گازی در لایحه بودجه 91 و همچنین برداشت اشتباه یک خبرگزاری مبنی بر اخذ عوارض 70 درصدی گمرکات کشور از صادرات سنگ آهن دانه بندی شده، گر چه خود را برای تجربه یک روز مثبت در بورس آماده می کردند اما در نهایت این امر به دلیل باقی ماندن برخی نگرانی ها از بابت ریسک های مهم محقق نشد.

صبح امروز انتشار خبر معافیت عوارض صادراتی پتروشیمی های گازسوز گرچه به ایجاد هیجان خرید در شروع معاملات گروه پتروشیمی ها انجامید اما با مشخص شدن ابعاد مختلف این خبر که حاکی از تقلای معامله گران برای تحلیل جامع تر در این گروه بود منجر به کاهش خریدهای پرحجم و متعادل شدن معاملات شد.

در نماد گسترش نفت و گاز پارسیان عرضه های پر حجم سهام در حالی صورت گرفت که اعلام واگذاری مجوز صادرات اوره از وزارت کشاورزی به ملی صنایع پتروشیمی و تعیین نرخ تسعیر ارز به نرخ روز بازار، منجر به رنج شدن دستورهای فروش در دامنه مثبت نوسان قیمت برای نماد پتروشیمی های زاگرس، پردیس و مارون شد که البته تقاضای چندانی را در بر نداشت.

این میان در نماد ایران ترانسفو پس از انتشار اخبار مثبت مبنی بر دستیابی این شرکت به مطالبات خود از وزارت نیرو در چند قسط 30 میلیون دلاری، بازار سهام شاهد بالاترین حجم معامله در این نماد بود.

"بترانس" گرچه با معامله 13 میلیون سهمی در دامنه نوسان مثبت قیمتی، روندی متعادل را به خود گرفت اما برای شکست مرز روانی امروز در سطوح مقاومتی فعلی نیاز به حجم تقاضای قدرتمندتری برای غلبه بر عرضه کنندگان خسته این سهم داشت که به نظر می رسد با انتشار اخبار مثبت دیگری این ظرفیت ایجاد شود.

در گروه فلزات اساسی اگرچه حجم معاملات حتی به حجم مبنا هم نمی رسد اما در نماد ذوب آهن، معاملات صورت گرفته در دامنه نوسان مثبت قیمتی نشان می دهد که از منظر چارتیستی، این سهم در کانال مقاومتی 185 تا 220 تومانی خود پس از برخورد با کف قیمتی، مجدد برای برگشت به محدوده قبلی آماده می شود.

در نماد ایران خودرو دیزل پس از مشخص شدن تکلیف کشنده های فراز از سوی سازمان استاندارد و دانشگاه علم و صنعت، نماد این شرکت طی امروز متوقف گردیده است.

اهالی تالار وقوع تحولات بنیادین در این سهم پس از ارایه گزارش شفاف سازی به بورس را انتظار دارند.

در بانک تات اما موضوع ادغام آن با دو موسسه مالی و اعتباری و شکل گیری آن به شکل بانک مردم دوباره باعث حرف و حدیث های مختلف در گروه بانکی ها شده و حتی احتمال وقوع این رویه برای بانک گرشگری نیز وجود دارد.در این گروه بانک پاسارگاد نیز شاهد معاملات انتقالی در نماد خود می باشد.

در سطح کلان نیز مرکز پژوهش های مجلس از لزوم تغییر محاسبه شاخص بورس از آذر ماه سال 87 خبر داده است.این مرکز اعلام کرده عدم تطابق شاخص بورس با حرکت قیمت ها، سردرگمی سهامداران و کاهش اعتماد عموم به این نماگر از جمله انتقادهای وارده برای ارایه شاخص جدید است.

همچنین از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خبر می رسد افزایش قیمت دارو همسو با سیاست اصلاح نظام قیمت گذاری در صنعت دارو در حال پیگیری بوده و این وزارتخانه خواهان تعیین نرخ مرجع دارو بر اساس مدل مشابه چند بازار همسایه نظیر امارات، ترکیه، عربستان، عراق و افغانستان است.

در فرابورس نیز درج نماد شرکت 60 میلیارد تومانی تجارت کالای ایرانیان، تعاونی خاص ایران خودرو را دوباره به تکاپو واداشته است.سود هر سهم تجارت کالای ایرانیان در سال 90 حدود 35 تومان بوده و این شرکت 22 درصد سهام لیزینگ ایرانیان را دارا می باشد.

در گروه معدنی نیز برداشت اشتباه از یک خبر مبنی بر اخذ عوارض 70 درصدی صادرات سنگ آهن دانه بندی شده، از فشار عرضه کنندگان سهام کاست و معاملات این گروه را در روندی متعادل و البته در دامنه نوسان مثبت قیمتی قرار داد. در گروه پتروشیمی ها اما گر چه اخذ عوارض صادرات در بودجه 91 منتفی شد اما تعیین سقف 75 درصدی فوب برای نرخ گاز ترش کماکان به قوت خود باقی است.

در مجموع بازار سهام امروز میزبان معامله گرانی با رفتارهای مبتنی بر تحلیل بود که حل شدن ریسک های مهم را برای سنجش سودآوری واقعی صنایع بورسی انتظار می کشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر