بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۲
کد خبر : ۶۵۸۵۲
بازتاب بیانیه اتحادیه اروپا در نشست دیروز وین، اظهارات شدیداللحن کلینتون علیه ایران، لغو انتخابات زودهنگام در رژیم صهیونیستی و تأثیر آن بر موضوع ایران، استفاده از یوان به جای دلار در مبادلات نفتی با چین و نهایی شدن قرارداد تهاتری ایران و پاکستان، از جمله مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان در رابطه با ایران است. 

خبر نشست دیروز اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین و انتشار بیانیه اتحادیه اروپا مبنی بر لزوم تعلیق همه فعالیت های غنی سازی از سوی ایران، یکی از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.این خبر که ابتدا توسط خبرگزاری «رویترز» منتشر شد، از تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا برای افزایش فشار بر ایران حکایت داشت.
روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار این خبر نوشته بیانیه های اروپا و آمریکا می تواند بیانگر موضع مدنظر آن ها در نشست آتی در بغداد باشد؛ اما در عین حال، این امر بیانگر آن است که جو مثبت پدید آمده پس از نشست استانبول، رو به تیرگی حرکت می کند.
روزنامه «یو. اس. ای. تودی» نیز امروز به این خبر پرداخته و در مطلب خود، به واکنش «علی اصغر سلطانیه»، نماینده ایران در آژانس نیز اشاره کرده است. آقای سلطانیه، ادعاهای غرب را برپایه شواهد جعلی و غیر قابل اتکا دانسته و تأمین تکنولوژی ساخت سلاح های هسته ای از سوی غرب برای رژیم صهیونیستی را محکوم کرده است.

این روزنامه مطلب دیگری نیز در ارتباط با ایران منتشر کرده به اظهارات «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا طی سفرش به هند اختصاص دارد. کلینتون در دیدار با مقامات عالی رتبه هندی ضمن تکرار درخواست های پیشین مبنی بر لزوم قطع واردات نفت هند از ایران، اظهاراتی شدیداللحن را در مورد ایران بر زبان رانده و گفته است: «این نظامی است که تاریخچه ای از رفتار تهاجمی را پشت سر خود دارد و من فکر نمی کنم شما از طریق تسلیم شدن، با مهاجمان وارد تعامل شوید».
با این حال کلینتون اشاره نکرده منظورش از «رفتار تهاجمی» چیست و جمهوری اسلامی ایران جز دفاع از حملات نظامی و غیرنظامی غرب و متحدینش چه تاریخچه ای را پشت سر خود بر جای گذاشته است؟! 

اما خبر مهمی که صبح امروز درباره رژیم صهیونیستی منتشر شده، حاکی از لغو برگزاری انتخابات زودهنگام در این رژیم است. بر اساس خبر روزنامه «هافینگتون پست»، «بنیامین نتانیاهو»، رهبر حزب راست گرای «لیکود»، توانسته با «شائول موفاز» رهبر جدید حزب «کادیما» به توافق برسد و از فروپاشی کابینه و برگزاری انتخابات مجدد جلوگیری کند.

سایت نشریه «آتلانتیک» و همچنین شبکه خبری «فاکس نیوز»، دیگر رسانه هایی هستند که خبر فوق را منتش کرده اند. در این میان، بحث اصلی این رسانه ها، تأثیری است که این واقعه می تواند بر تصمیم رژیم صهیونیستی بر حمله احتمالی بر تأسیسات هسته ای ایران داشته باشد. «شائول موفاز» پیش از این مخالفت خود را با چنین حمله ای اعلام کرده، اما برخی هم بر این باورند که تشکیل ائتلاف جدید، می تواند دست نتانیاهو را برای عملی کردن برنامه هایش باز بگذارد.
«هافینگتون پست» همچنین با انتشار مطلب دیگری، از موضع گیری وزیر خارجه کانادا درباره برنامه هسته ای ایران خبر داده است. بر اساس این خبر، «جان بیرد» مدعی شده ایران تنها چند ماه تا دستیابی به بمب هسته ای فاصله دارد. وی گفته ایران هنوز برای ساخت بمب تصمیمی نگرفته، اما می تواند به سرعت چنین کاری را انجام دهد.
پس از محدود کردن شرایط اخذ ویزا برای ایرانیان از سوی وزارت خارجه کانادا، این جدیدترین موضع گیری ضدایرانی مقامات کانادایی است که طی هفته های گذشته ابراز می شود.
در خبری اقتصادی، خبرگزاری «رویترز» به نقل از نشریه «فایننشال تایمز» نوشته به دلیل تحریم های موجود علیه ایران در بخش صادرات نفت، ایران در ازای بخشی از نفت صادراتی خود به چین، از این کشور «یوان» دریافت می کند. 
روزنامه «نیشن» پاکستان نیز از نهایی شدن قرارداد تهاتری ایران و پاکستان خبر داده که بر اساس آن، ایران در ازای صادرات اوره به پاکستان، از این کشور گندم دریافت خواهد کرد. 
در نهایت، روزنامه «حریت» ترکیه به موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در ایران و مباحث پیرامون آن پرداخته است. نقطه تمرکز این مطلب بر موضوع احتمال افزایش سه برابری قیمت گاز و مخالفت های عمومی با این موضوع اختصاص دارد. حریت اظهارات دولت در رد گمانه زنی ها در مورد رسیدن قیمت بنزین به 2000 تومان را نیز بازتاب داده است. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر