بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۰
کد خبر : ۶۶۲۹۹

دنياي اقتصاد- دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نسبت به «اظهارات غیرسازنده» مقامات غربی در آستانه مذاکرات ایران با گروه 1+5 در بغداد هشدار داد. سعید جلیلی با اشاره به برخي اظهارنظرهاي غيرمنطقي بعضي مقام‌هاي غربي و طرح برخي ادعاهاي واهي از سوي آنها كه بارها نادرستي آن از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد تاكيد قرار گرفته است، به مسوولان غربي هشدار داد كه هرگونه اشتباه محاسباتي غرب مانع موفقيت گفت‌وگوها خواهد بود

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی: هرگونه اشتباه محاسباتي غرب مانع موفقيت گفت‌وگوها خواهد بود

دنیای اقتصاد- دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نسبت به «اظهارات غیرسازنده» مقامات غربی در آستانه مذاکرات ایران با گروه 1+5 در بغداد هشدار داد. سعید جلیلی که روز گذشته و در دیدار با ميشل روكار، نخست‌وزير پيشين فرانسه و هم حزبی فرانسوا اولاند، رییس جمهور جدید این کشور، سخن می‌گفت، با اشاره به برخي اظهارنظرهاي غيرمنطقي بعضي مقام‌هاي غربي و طرح برخي ادعاهاي واهي از سوي آنها كه بارها نادرستي آن از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد تاكيد قرار گرفته است، به مسوولان غربي هشدار داد كه مقام‌هاي غربي دقت كنند برخي اظهارات غيرسازنده است. به گزارش ایسنا دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: هرگونه اشتباه محاسباتي غرب مانع موفقيت گفت‌وگوها خواهد بود. ما در بغداد منتظر اقدام براي جلب اعتماد ملت ايران هستيم. دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين ديدار با اشاره به رويكرد منطقي جمهوري اسلامي ايران مبني بر گفت‌وگو و همكاري تصريح كرد: زمان براي راهبرد فشار به پايان رسيده است.
واکنشی به اظهارات اخیر اشتون
به نظر می‌رسد این سخنان جلیلی واکنشی به اظهارات دو روز قبل کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین تند شدن لحن برخی کشورهای غربی علیه ایران در آستانه مذاکرات بغداد باشد.
اشتون، مذاکره کننده ارشد گروه 1+5 دو روز قبل ضمن ابراز اميدواری به موفق بودن مذاكرات سوم خردادماه در بغداد اتهامات غرب مبني بر نظامي بودن برنامه هسته‌اي ايران را تکرار کرده و گفته بود: هدف من اين است كه به «آغاز پايان برنامه هسته‌اي تسليحاتي ايران» دست يابيم.
پیش از این، اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل (شامل آمريكا، انگليس، فرانسه، چين و روسيه) هم در بیانیه‌اي با نادیده گرفتن همکاری تنگاتنگ ایران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از تهران خواسته‌بودند تا با این آژانس همکاری کند. این کشورها حدود دو هفته پیش نیز، با صدور بيانيه‌اي در حاشيه‌ نشست منع اشاعه در وين اعلام كرده بودند: ما همچنان نگران قصور مستمر ايران در پايبندي به تعهداتش تحت قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و مطالبات قطعنامه‌هاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هستيم.
روکار: موفقیت مذاکرات به نفع فرانسه است
اما ميشل روكار، نخست‌وزير پيشين فرانسه در ديدار دیروز خود با جلیلی با اشاره به نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه اظهار كرد: مردم در اروپا و فرانسه نسبت به مديريت بحران مالي در 5 سال گذشته راضي نيستند.
او با اشاره به عمق معضلات اقتصادي و مالي در غرب تصريح كرد: راي مردم فرانسه به تغيير، به معناي حل بحران اقتصادي در فرانسه نيست، بلكه مشكل اصلي اين است كه امروزه نظام سرمايه‌داري گرفتار بحران‌هاي داخلي است. نخست‌وزير پيشين فرانسه با اشاره به اينكه مذاكرات استانبول يك گام مثبت به پيش بود، ابراز اميدواري كرد گفت‌وگوهاي بغداد در راستاي تفاهم‌هاي حاصل شده در استانبول انجام شود تا شاهد خشنودي و درك متقابل همه طرف‌ها باشيم. وي اين موفقيت را به نفع همه از جمله فرانسه دانست.
اميدواري صالحی به توسعه روابط ايران و فرانسه جدید
علي‌اكبر صالحي، وزير خارجه نيز عصر شنبه با ميشل روكار، ديدار و درباره مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر كرد.
به گزارش ايسنا، صالحي در اين ديدار با اشاره به اهتمام ايران براي توسعه و گسترش روابط با همه كشورها بر اساس احترام متقابل اظهاركرد: ايران و كشورهاي اروپايي از جمله فرانسه منافع بسياري براي توسعه روابط با يكديگر دارند.
او با تبريك پيروزي فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور جديد فرانسه گفت: امیدواریم شاهد اتخاذ رويكرد جديدي در راستاي توسعه روابط و همكاري بين ايران و فرانسه در همه ابعاد و بر اساس احترام متقابل باشيم.
صالحي در بخش ديگري از اين ديدار با تشريح رويكرد اصولي، روشن و شفاف ايران درباره پيگيري حق مسلم خود در بهره‌مندي صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي با پايبندي به تعهدات و مقررات بين‌المللي و تحت نظارت آژانس بين‌المللي اتمي، بر اهميت فتواي مقام معظم رهبري مبني بر حرمت ساخت، انبار و به‌كارگيري هرگونه سلاح كشتار جمعي و ضرورت تعامل با موضوع هسته‌اي ايران بر اساس حسن نيت و اعتماد دو جانبه براي يافتن راه‌حلي مورد رضايت دو طرف با حفظ حقوق مسلم دولت و مردم ايران تاكيد كرد.
ميشل روكار، نخست‌وزير پيشين فرانسه نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از سفرش به ايران و ملاقات با صالحي بر ضرورت درك نقش و جايگاه مهم و ظرفيت‌هاي ايران از سوي كشورهاي اروپايي تاكيد كرد و ابراز اميدواري كرد با ايجاد فضاي اعتماد متقابل شاهد حل و فصل مسائل موجود در راستاي مصالح و منافع دو طرف و تقويت صلح و ثبات و پيشرفت در منطقه و جهان باشيم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر