بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۲
مستطيل شيشه اي تالار

پارادوکس در تحلیل

گرچه برخی کارشناسان برگشت قیمت سهام شرکت های تأثیرگذار از سطوح حمایتی خود را دلیل اصلی رشد ضعیف شاخص های منتخب بورسی می دانند اما اهالی تالار این روند را نشانه خوبی برای تحرک بیشتر معامله گران بازار سهام و حرکت در مدار صعودی البته به شرط تداوم آن در روزهای آینده می دانند
کد خبر : ۶۶۳۴۷

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 90.02.25 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 36 واحد افزایش به رقم 22202 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 162 واحد افزایش عدد 36318 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 57 واحد افزایش به رقم 26715 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 475 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با 20 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل بانک پاسارگاد با 14 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

معاملات بازار سهام امروز نسبت به روزهای قبل با دیدگاه مثبت تری از سوی فعالان بورس دنبال شد اما در مجموع، کلیت معاملات از تقویت قابل توجه حجم خرید و فروش سهام حکایت نداشت.

به گزارش بورس نیوز، گرچه برخی کارشناسان برگشت قیمت سهام شرکت های تأثیرگذار از سطوح حمایتی خود را دلیل اصلی رشد ضعیف شاخص های منتخب بورسی می دانند اما اهالی تالار این روند را نشانه خوبی برای تحرک بیشتر معامله گران بازار سهام و حرکت در مدار صعودی البته به شرط تداوم آن در روزهای آینده می دانند.

بر این اساس معاملات سهام در تالار حافظ تهران از ابتدای ساعات رسمی این بازار با خریدهای پرحجم سهام در گروه فلزی، معدنی، ساختمانی و رشد قیمت سهام شرکت های سرمایه گذاری کلید خورد اما در گروه بانکداری به جز بانک دی و معامله پنج میلیون سهمی آن در دامنه نوسان مثبت قیمت، اتفاق قابل توجهی رخ نداد.

در این گروه معاملات انتقالی در نماد پارسیان همچنان ادامه داشت و در بانک پاسارگاد نیز با وجود معاملات پرحجم سهام در دقایق اولیه، نتوانست این سهم به خروج از دامنه منفی نوسان قیمت رضایت دهد.

در گروه سرمایه گذاری ها اما، انتظار برای انتفاع این شرکت ها از سود تقسیمی برخی شرکت ها باعث شکل گیری معاملات میلیونی سهام در دامنه مثبت نوسان قیمت شده است.

در این گروه سرمایه گذاری ملی ایران با برخورداری از دارایی های ارزنده ای همچون ایران ترانسفو، فولاد خوزستان، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، توسعه صنایع بهشهر، نفت پارس، بانک های ملت و تجارت، صنعتی بهشهر، ایران خودرو دیزل، سرمایه گذاری غدیر، مخابرات، شهد ایران، دارو پخش، پارس الکتریک، قند نقش جهان، بانک اقتصاد نوین، حمل و نقل توکا و غیره، استعداد رشد سودآوری از محل درآمد حاصل از سرمایه گذاری های خود را دارد.

در این گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند نیز با دارایی هایی همچون صنایع شیمیایی ایران با مالکیت بیش از 35 درصدی، از منابع مناسبی برای سودآوری برخوردار خواهد بود.

گروه صنایع بهشهر ایران اما همسو با نگاه برخی سرمایه گذاران به سود تقسیمی بانک اقتصاد نوین، با اقبال خریداران رو به رو است.

این میان گروه ساختمانی ها تحت تأثیر دیدگاه سود سازی شرکت های این گروه با تثبیت آرامش در فضای سیاسی و از یک طرف انتظار از سود تقسیمی بانک اقتصاد نوین در مجمع امسال، با تحلیل های مختلف کارشناسان رو به رو بوده که در مجموع خریدهای پرحجم سهام را در اغلب نمادهای هم گروه صنعت ساختمان پدید آورده است.

در گروه فلزات اساسی نیز ذوب آهن اصفهان جلودار این گروه در جذب خریداران و حفظ صف خرید سهام در روز آینده بود.

در این گروه فولاد مبارکه معامله انواع ورق گرم، گالوانیزه و قلع اندود را به حجم کلی 88060 تن و به ارزش 85 میلیارد و 415 میلیون و 380 هزار تومان براساس قرارداد مدت دار سه ماهه و بطور مچینگ بر تابلوی معاملات بورس کالا ثبت نموده است.

این شرکت قیمت محصولات خود را در مجموع به مبلغ بیش از 9620 ریال برای هر کیلو در بودجه 91 پیش بینی نموده و حال آنکه هم اکنون محصولات گرم و سرد و نیز محصولات پوشش دار این شرکت در بورس کالا بطور میانگین بین 9476 ریال تا 13503 ریال در هر کیلو رقابت می شود.

در گروه فناوری اطلاعات نیز شرکت افرانت دقایق پایانی در رنج مثبت مورد معامله قرار گرفت اما این شرکت 20 میلیارد تومانی با نقد شوندگی ضعیفی همچنان مواجه است. این شرکت در سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 90 سود هر سهم خود را 1037 ریال محقق نموده که نسبت به سال مالی گذشته از رشد 153 درصدی حکایت دارد،

در نماد کارت اعتباری ایران کیش نیز سرمایه گذاری ایرانیان همچنان به سیاست قبلی خود در زمان حضور در ترکیب سهامداران عمده "مداران" ادامه داده و عرضه های خرد سهام را دنبال می کند.

این شرکت روز گذشته طی یک معامله انتقالی، 42 میلیون سهم "رکیش" را از پرتفوی خود جابجا نموده است.

در گروه سیمانی، نماد سیمان غرب پس از بازگشت از مجمع و تقسیم سود نقدی 800 ریالی میان سهامداران، مورد بازگشایی قرار گرفت اما در دامنه مثبت نوسان قیمتی تنها با افزایش 116 ریالی قیمت پایانی نسبت به قیمت خود در روز توقف نماد، رو به رو شد.

نماد آلومینیوم ایران نیز پس از توافق مجمع عمومی عادی سالیانه بر سر انتقال اندوخته طرح و توسعه 49 میلیارد تومانی این شرکت به حساب زیان انباشته 69 میلیارد تومانی آن در سال مالی گذشته، پس از سه هفته غیبت در دامنه نوسان منفی قیمت مورد بازگشایی قرار گرفت که با خریدهای پرحجم در این دامنه رو به رو بود.

در گروه خودرویی ها اما شرکت سایپا با معاملات پرحجم و خریدهای مناسب همراه شده است.

در بازار سهام امروز دو نماد قند تربت جام و شکر شاهرود در گره معاملاتی رو به دامنه نوسان منفی قیمت سهام مورد معامله قرار گرفتند که در نهایت نتوانست به متعادل کردن روند معاملات سهام این دو نماد بیانجامد.

"قجام" برای دومین بار مشمول دستورالعمل گره معاملاتی شده است.

آنچه در بازار امروز به خوبی مشهود بود از سردرگمی اذهان عمومی در تحلیل خود از بابت اتفاقات در پیش رو حکایت داشت بطوریکه عده ای با ارزیابی نتایج مثبت مذاکرات ایران با قدرت های غربی در هفته آینده، تأثیر مثبت آنرا برای بازار سهام انتظار داشتند اما در مقابل از احتمال واکنش منفی بازار ارز به این نتایج و تبعیت معامله گران بورس از آن اظهار سردرگمی کردند.

به نظر می رسد بازار سهام بر خلاف گذشته که انتظار داشت با روشن و تاریک بودن نتایج مذاکرات، فراز و فرود بازار سهام را به نظاره بنشیند اکنون با افزایش وزن تأثیر نوسان بازار ارز در ارزیابی ها، دچار پارادوکسی آشکار در تحلیل های خود شده که تنها صبر پیشه کردن در شرایط فعلی می تواند پاسخگوی آن باشد.

در سطح کلان نیز هیأت واگذاری از موافقت خود برای عرضه بلوک 68 درصدی سهام بالاست و 5 درصدی هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس از طریق فرابورس و بورس خبر داده است.

این میان رییس امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی از واگذاری قطعی هلدینگ خلیج فارس به ارزش اسمی 25 هزار میلیارد ریال در نیمه نخست امسال در بورس خبر داده و گفته؛ 41.7 درصد از این هلدینگ بابت رد دیون دولت به حدود هفت بانک واگذار و بخش دیگری از آن به صندوق بازنشستگی نفت و 40 درصد نیز به سهام عدالت اختصاص می یابد.

در اروپا نیز نشست دو روزه ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر گفتگوهای هسته ای آغاز شده و انتظار می رود بازدید بازرسان از منطقه پارچین محور گفتگوها باشد.

از سویی مجلس، سقف بودجه 91 کل کشور را 566 هزار میلیارد تومان تعیین کرده و بانک مرکزی نیز گفته می شود با ارسال نامه هایی به تولید کنندگان از آنها خواسته تا خود را برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها آماده کنند.

در گروه خودروسازی، نشست مشترک نمایندگان انجمن قطعه سازان با مدیران ارشد گروه سایپا، از قول مساعد پرداخت مطالبات معوق ظرف 10 روز آینده حکایت دارد.

معاون وزیر راه و شهر سازی نیز از مصوبه دولت برای پرداخت مطالبات 80 میلیارد تومانی این معاونت به پیمانکاران از محل فروش 50.5 درصد سهام فولاد خوزستان در بورس سخن گفته است.

رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی ذخیره این صندوق را تا به امروز 35 میلیارد دلار عنوان کرده و دولت نیز شرایط انتصاب مدیران نهادهای مالی فعال در بورس را تصویب نموده است.

در سطح بین المللی نیز رتبه اعتباری بانک جی پی مورگان امریکا پس از خروج از زیان مجدد با کاهش مواجه شده است.

در بازارهای جهان روند افت قیمت طلا و فلزات اساسی ادامه داشته و این در حالی است که در بازار ارز و طلای ایران نرخ هر اسکناس دلار طی امروز با رشد 41 تومانی، تا این لحظه به قیمت 1622 تومان عرضه می شود.

نرخ هر سکه تمام بهار آزادی نیز با افزایش 18 هزار تومانی به 624 هزار تومان بالغ گردیده که ناخودآگاه به شکل گیری صف خرید و مثبت شدن نوسان قیمتی بازار آتی سکه بورس کالا پس از تحمل روزهای نزولی شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر