بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۴
پاسخ مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران به سوال بورس نیوز:

اعتقاد به سودآوری شرکت، دلیل امتناع از عرضه سهم+خبر تکمیلی

طبق مصوبات هیأت دولت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعیین کننده تعرفه مکالمات تلفن همراه است. البته شرکت در حال مذاکره با این سازمان بوده تا به زودی تعرفه سیم کارت های اعتباری برای مکالمات درون شهری و برون شهری یکسان شود.
کد خبر : ۶۶۴۲۷

به گزارش بورس نیوز،مديرعامل شرکت ارتباطات سيار كه در بيست و هفتمين نشست خبري خود بعنوان مديرعامل اپراتور اول سخن مي گفت با اعلام رقم سرمايه گذاري بي سابقه چهار هزار و 711 ميليارد ريالي براي توسعه شبكه اظهار داشت: هم اكنون شبكه سوئيچ به ظرفيت 55 ميليون، شبكه IN تا 40 ميليون مشترك، HLR تا 60 ميليون و GPRS تا 20 ميليون رسيده است.

صدوقي با اشاره به آغاز فاز چهار توسعه شبكه راديويي اعلام كرد: براي نوسازي شبكه راديويي و بهبود كيفيت شبكه چهار هزار سايت نصب شده است.

وحید صدوقی با بیان اینکه پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت از 558 تومان سال 89به 760 تومان در سال گذشته افزایش یافته و سود تقسیم شده هم با 48 درصد رشد به 740 تومان رسیده به برنامه راهبردی 5 ساله شرکت (91 تا 95) اشاره کرد و گفت: این برنامه 4 رکن و هر رکن 4 اولویت و در مجموع 250 پروژه تعریف شده دارد.

مديرعامل همراه اول نتايج طرح ها و كمپين هاي مذكور را جذب حدود هفت ميليون مشترك فعال، افزايش آرپو(ARPU) مشتركين دائمي و اعتباري و افزايش 25 درصدي درآمد عملياتي نسبت به سال گذشته دانست.

صدوقي با اشاره به اينکه اين اپراتور در سال90، رشد 41 درصدي در فروش سيم كارت هاي اعتباري نسبت به سال قبل داشته است، گفت: تاكنون 53 ميليون سيم كارت فروخته شده كه 49 ميليون آن به نام افراد ثبت و در شبكه قابل استفاده است.

وي با اشاره به رشد 148 درصدي مشتركين GPRS و 161 درصدي مشتركين MMS در سال گذشته، تعداد مشتركين GPRS را در سال گذشته حدود 10 ميليون و مشتركين MMS را پنج ميليون و 133 هزار نفر ذكر كرد.

صدوقي رشد EPS سهام همراه اول در سال گذشته را بيش از 36 درصد ذكر كرد و گفت: در سال90 EPS همراه اول هفت هزار و 603 ريال بوده است.

وی چشم انداز همراه اول را "محبوب ترين شركت ايراني" اعلام كرد كه اپراتور اول درصدد است با چهار ركن و چهار اولويت در افق سال 1395 به آن برسد.

این مقام مسوول به افزايش درآمد 1.1 هزار ميليارد توماني و درآمد 4.5 هزار ميليارد توماني شركت اشاره کرد و گفت: درآمد کل همراه اول در سال‌های 87 تا 89 به ترتیب 2.1، 3.8 و 4.3 هزار میلیارد تومان بود. در برابر افزایش 500 میلیارد تومانی در سال های گذشته، درآمد همراه اول طی سال 90 بیش از 1.1میلیارد تومان رشد کرد و به 5.4 هزار میلیارد تومان رسید که ناشی از افزایش سهم از بازار همراه اول است.

صدوقی با اعلام اینکه این شرکت 68 درصد از مشترکین فعال را پوشش داده، در رابطه با سود خالص تصريح كرد: طی سال‌های 87 تا 90 سود خالص همراه اول به ترتیب 895، 1016، 1153 و 1570 میلیارد تومان بود.

اين مقام مسوول در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: در حالی طی سال‌های 85 تا 89 به ترتیب 1000، 1500، 1500 و 1700 میلیارد تومان بابت مالیات، سهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات و سود سهام پرداختی به دولت پرداخت کرده‌ایم که در سال گذشته و در نتیجه واگذاری و خصوصی‌سازی شرکت، 2400 میلیارد تومان بابت موارد فوق به دولت پرداخته کردیم.

این درحالی است که در برابر پرداخت 50 درصد این سود به دولت، سود سهامدار عمده حداکثر 700 میلیارد تومان است. به عبارتی دیگر به ازای هر 10 ریال سود سهامدار عمده، دولت 33 ریال سود از همراه اول دریافت کرده است.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته اکثر شرکت های سرمایه‌گذاری و بانک ها اقدام به خرید 10 درصد سهام شناور همراه اول کرده و حاضر به عرضه سهام نیستند. از طرفی دیگر بسیاری متقاضی خرید همراه اول بوده ولی مخابرات نیازی به فروش سهام ما ندارند.

همچنین همراه اول از طریق سرمایه‌گذاری نور دنا و از محل نقدینگی شرکت اقدام به خرید 10 درصد سهام بانک انصار، 3 و یک درصد از سهام بانک‌های سینا و ملت کرده و علاقه‌مند به مالکیت 10 درصدی این بانک‌ها است.

صدوقی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز، در خصوص دلایل پایین بودن حجم معاملات و روند روزانه قیمت سهام "همراه" با توجه به ارزش بازاری این سهم نسبت به ارزش کل بازار سهام و نیز عدم حمایت شرکت و سهامداران عمده از روند قیمتی سهم اظهار داشت: اکثر سهامداران "همراه" بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری هستند که به لحاظ روند مثبت سودآوری و نیز رشد میزان سود تقسیمی در مجمع سال مالی 90 در مقایسه با مجامع سنوات قبل، از عرضه سهم در بازار ممانعت کرده و اقدام به نگهداری این سهم می کنند.

بر همین اساس عرضه چندانی در بازار صورت نمی گیرد و در نتیجه حجم معاملات سهم نسبتاً پایین است. چنانچه خود شرکت اقدام به عرضه سهم به بازار کند، همچنان خریدار برای آن وجود دارد.

وی در ادامه در خصوص تداوم این مشکل با توجه به برنامه افزایش سرمایه صد درصدی این شرکت تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که با افزایش سرمایه شرکت موضوع عدم عرضه سهم در بازار اندکی شدت گیرد. چراکه بخشی از منابع مالی لازم برای افزایش سرمایه با در نظر گرفتن اندوخته احتیاطی شرکت به عنوان سود انباشته، از این محل تأمین خواهد شد که این امر خود می تواند به روند حجم پایین معاملات دامن زند.

مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در ارتباط با برنامه عرضه سهام به صورت خرد و یا بلوکی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برنامه عرضه خرد و یا بلوکی سهام "همراه" مطرح نیست. اما شرکت در حال پیگیری برنامه انتقال نماد معاملاتی "همراه" به تابلوی بورس بوده که با توجه به الزامات موجود در بازار سرمایه، باید میزان سهام شناور آزاد شرکت 10 درصد باشد.

صدوقی در خصوص احتمال تغییر تعرفه مکالمات تلفن همراه و اینکه آیا شورای رقابت نرخ این تعرفه ها را مشخص می کند یا نه، ابراز داشت: طبق مصوبات هیأت دولت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعیین کننده تعرفه مکالمات تلفن همراه است. البته شرکت در حال مذاکره با این سازمان بوده تا به زودی تعرفه سیم کارت های اعتباری برای مکالمات درون شهری و برون شهری یکسان شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر