بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸
با آغاز پذیره نویسی نخستین تعاونی سهامی عام از اول خرداد

فرابورس پای تعاونی ها را به بازار سرمایه باز کرد

مدیرعامل فرابورس از پذيره نويسي شرکت بیمه تعاون، به عنوان نخستین شرکت تعاونی سهامی عام در فرابورس خبر داد و گفت: این نخستین شرکتی است که تمام پذیره­نویسی آن تنها از طریق فرابورس و شبکه کارگزاری انجام می­شود.
کد خبر : ۶۶۴۲۸

مدیرعامل فرابورس از پذيره نويسي شرکت بیمه تعاون، به عنوان نخستین شرکت تعاونی سهامی عام در فرابورس خبر داد و گفت: این نخستین شرکتی است که تمام پذیره­نویسی آن تنها از طریق فرابورس و شبکه کارگزاری انجام می­شود.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومي فرابورس، مصطفی امید قائمی با اعلام این خبر افزود: پذيره­ نويسي اين شركت از تاريخ یکم خرداد در بازار سوم فرابورس آغاز می­شود و به مدت 15 روز و تا پایان وقت اداری روز دوشنبه 15 خرداد ادامه دارد.

نكته قابل توجه در اين پذيره ­نويسي آن است كه نماد معاملاتي شركت مذكور رأس ساعت 8:30 بازگشايي خواهد شد و در هر زماني كه سقف سرمايه تعيين شده قبل از انقضاي مهلت پذيره نويسي تأمين شود، عمليات پذيره نويسي متوقف مي­شود.

وی ادامه داد: سرمايه این شرکت مبلغ 280 میلیارد ریال منقسم به دویست و هشتاد میلیون سهم یک هزار ریالی با نام است که 55 درصد آن توسط مؤسسان پرداخت شده و 45 درصد آن از طریق پذیره نویسی در فرابورس تامین می­ شود.

وی تاکید کرد: تعداد سهام قابل پذیره­ نویسی برای اشخاص حقیقی حداقل 3 هزار سهم و حداکثر 500 هزار سهم و برای اشخاص حقوقی حداقل 50 هزار سهم و حداکثر 2 میلیون و 800 هزار سهم است. پذیره­ نویسی سهام شرکت بیمه تعاون به تعدادی بیشتر از حداکثر تعیین شده، منوط به تقاضای خریدار و موافقت نمایندگان هیات موسس قبل از شروع پذیره­ نویسی است.

امید قائمی در مورد نحوه پذیره­ نویسی اینگونه توضیح داد: علاقه­مندان به پذیره­ نویسی باید به کارگزاران عضو فرابورس ایران و یا شعبات آنها در سراسر کشور مراجعه کرده و در مهلت تعیین شده برای پذیره ­نویسی اقدام کنند. بطوریکه باید مبلغ هزار ریال معادل صددرصد مبلغ اسمی به ازای هر سهم، بابت تعداد سهامی که مایل به پذیره­ نویسی آن هستند را به حساب کارگزار مربوط واریز کنند.

مدیر عامل فرابورس یاد­آور شد: با توجه به اینکه پذیره­ نویسی سهام شرکت بیمه تعاون تنها از طریق سامانه معاملاتی فرابورس ایران انجام می­شود، لذا خرید سهام برای متقاضیان پذیره­نویسی بر اساس اولویت تاریخ و ساعت ارائه سفارش های خرید از طریق کارگزاری عضو فرابورس ایران در سامانه معاملاتی و با لحاظ حداقل و حداکثر سقف تعیین شده خواهد بود. چنانچه تعداد سهام سفارش داده شده از تعداد سهام عرضه شده بیشتر باشد، سهام پذیره­ نویسی شده تنها تا حد سهام عرضه شده بر اساس اولویت تاریخ و ساعت پذیره نویسی، تخصیص خواهد یافت و وجوه متعلق به پذیره­ نویسانی که سهامی به آنها تخصیص داده نشده، حداکثر ظرف مدت 24 ساعت توسط کارگزاری مربوطه به آنها مسترد خواهد شد.

وي در خصوص كارمزدها و هزينه ها گفت: كارمزدها و هزينه هاي پذيره نويسي سهام توسط ناشر و بر اساس ضوابط سازمان بورس و اوراق بهادار پرداخت خواهد شد، لذا خريداران تنها مبلغ اسمي یک هزار ريال را در پذيره نويسي پرداخت مي­کنند.

مدیر عامل فرابورس با اشاره به اینکه خريد سهام از طريق شبكه كارگزاري فرابورس ايران مستلزم وجود كد سهامداري فعال در سيستم شركت سپرده گذاري مركزي است، گفت: متقاضیانی كه كد سهامداري ندارند، می­ بایست حداقل دو روز قبل از شروع پذیره نویسی، با مراجعه به شرکت کارگزاری مورد نظر خود با ارائه مدارک (فتوکپی صفحه اول شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی و تصویر آگهی تاسیس و آخرین روزنامه رسمی حاوی اسامی مدیران برای اشخاص حقوقی) نسبت به اخذ کد سهامداری اقدام کنند.

امید قائمی یاد­آور شد: اشخاص حقیقی متقاضی شرکت در پذیره­نویسی، بایستی مدارک خود را که شامل نسخه اول فرم تکمیل شده برگ خرید سهام شرکت بیمه تعاون و تصویر صفحه اول شناسنامه و کارت ملی و کدپستی محل سکونت است، به متصدی مربوطه در شرکت کارگزاری محل پذیره­نویسی تحویل داده و نسخه دوم فرم تکمیل شده برگ تعهد خرید سهام و یک نسخه از فیش واریز وجه را به عنوان رسید، دریافت کنند.

وی در مورد اشخاص حقوقی اینگونه توضیح داد: اشخاص حقوقی متقاضی نیز بایستی مدارک خود که شامل یک نسخه از فیش واریز وجه، نسخه اول فرم تکمیل شده برگ خرید سهام شرکت بیمه تعاون و فتوکپی آگهی تاسیس و آخرین روزنامه رسمی حاوی اسامی مدیران است، به متصدی مربوطه در شرکت کارگزاری محل پذیره­ نویسی تحویل دهند.

مدیرعامل فرابورس در خصوص فعالیت بیمه تعاون توضیح داد: این شرکت در زمینه انجام عملیات بیمه­ای مستقیم در انواع رشته­ های بیمه زندگی و غیر زندگی بر اساس پروانه فعالیت صادره از سوی بیمه مرکزی، تحصیل پوشش بیمه­ های اتکایی از داخل یا خارج از کشور در رابطه با بیمه نامه­ های صادره در چارچوب ضوابط بیمه مرکزی، قبول بیمه­ های اتکایی از موسسات بیمه داخلی یا خارجی در حدود مقررات مربوط مشروط به رعایت ظرفیت نگهداری شرکت و ضوابطی که بیمه مرکزی ایران اعلام می­کند، همچنین سرمایه گذاری از محل سرمایه، ذخایر اندوخته­ های فنی و قانونی در چارچوب ضوابط مصوب شورای عالی بیمه از فعالیت­های این شرکت است.

به گفته وی کارگزار معرف این شرکت کارگزاری سهام گستران شرق و متعهد پذیره نویسی این شرکت تا سقف 45 درصد سرمایه، تامین سرمایه امین است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر