بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۰
کد خبر : ۶۶۴۶۷

گروه بورس- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران ديروز شاهد تعادل نسبي زير سايه كاهش شاخص كل بود.
در بازار ديروز شاخص كل 9/37واحد افت كرد، هرچند 21واحد از اين افت را نماد بانك پارسيان رقم زد، اما اين نماد ديروز براي برگزاري مجمع سالانه متوقف شد.

در بازار ديروز همچنين ادامه رشد دلار در بازار تهران اميدواري را به گروه صادر‌كنندگان بازگرداند. پس از افت قيمت دلار به زير مرز 16هزار ريال اين ارز ديروز رشدي قابل ملاحظه را به نمايش گذاشت و تا نزديك مرز 17هزار ريال رشد كرد. رشد ارزش دلار در بازار جهاني يكي از عوامل رشد دلار محسوب مي‌شود.
در مسائل‌ كلان ديروز دكتر سلطانيه نماينده كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مذاكرات ميان كشورمان و آژانس را خوب توصيف كرد. در همين حال معاون وزير امور خارجه روسيه با تاكيد بر اينكه اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران سازنده نبوده‌اند، يادآور شد كه چنين مساله‌‌اي در حال حاضر در شوراي امنيت سازمان ملل اصلا مطرح نيست.
افزون بر اين، ديروز وزير امور خارجه انگليس نيز با اصرار بر مواضع ضد ايراني لندن گفت: اتحاديه اروپا خواهان برداشتن گام‌هاي مشخص از سوي ايران در اين مذاكرات است.
اين در حالي است كه به عقيده كارشناسان تحريم‌هاي اروپا عليه ايران علاوه بر اينكه ممكن است ايران را تحت تاثير قرار دهد براي اقتصاد رو به فروپاشي اروپا نيز زيان‌بار است.
قرار است دور جديد مذاكرات ايران با گروه 1+5 روز 23 مه ‌در شهر بغداد برگزار شود. حال آنكه دو طرف نتايج مذاكرات استانبول را مثبت و سازنده ارزيابي كرده‌اند.
در همين حال ديروز در حوزه اقتصاد كلان خبرهاي اوليه در مورد مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه‌ها از اهميت برخوردار بود. براساس سناريوي نهايي افزايش قيمت بنزين در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها شامل افزايش 50 درصدي قيمت بنزين نيمه يارانه‌اي و افزايش 25 درصدي بهاي بنزين آزاد تدوين شده است، اما هنوز اين سناريوي پيشنهادي مورد تاييد رييس‌جمهور قرار نگرفته است.
مصوبات مجلس شوراي اسلامي اين مجوز را در اختيار دولت قرار داده است كه حدود 56 هزار ميليارد تومان درآمد از محل اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي و كالاهاي اساسي با اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه‌ها ايجاد كند.
بر اين اساس در فاز دوم اجراي اين جراحي اقتصادي دولت مي‌تواند به طور متوسط 4 هزار و 666 ميليارد تومان درآمد از محل اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي به حساب خزانه واريز كند كه براي دستيابي به اين درآمد قيمت حامل‌هاي مختلف انرژي همچون بنزين، گازوئيل، برق، سي.ان.جي و گاز طبيعي بايد بيش از 20 درصد افزايش يابد.
محمدرويانيان رييس‌ ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور پيش‌تر با تاكيد بر اينكه يكي از سناريوهاي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي افزايش 20 درصدي سبد انرژي كشور است، گفته بود: احتمال دارد قيمت يك حامل انرژي همچون بنزين بيش از 20 درصد و بهاي حامل انرژي ديگري كمتر از 20 درصد در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها افزايش يابد.
در همين رابطه شمس‌الدين حسيني سخنگوي اقتصادي دولت گفت: سال‌ها است كه دولت به دنبال واقعي شدن تعرفه مصرفي آب و برق است و تنها اين دو حامل انرژي تا حدودي دست نخورده باقي مانده‌اند.
وي افزود: تعرفه‌هاي جديد آب و برق به زودي اعلام مي‌شود. در حوزه اقتصادي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران از افزايش نرخ تورم به 8/21 درصد در دوازده ماهه منتهي به فروردين‌ماه امسال خبر داد.
رشد تورم يكي از تهديدهاي جدي در مقابل بازارهاي مالي است كه ادامه آن مي‌تواند به كاهش پي بر اي بازار سهام و خروج نقدينگي از بانك‌ها منجر شود. در حال حاضر سرمايه‌گذاران در بازار پول و اوراق مشاركت حتي در صورت دريافت نرخ سود سالانه 20درصد حداقل 8/1درصد زيان را تجربه مي‌كنند.
در همين حال ديروز ادامه بررسي لايحه بودجه با تعيين تكليف صندوق بازنشستگي كاركنان صنعت فولاد همراه بود، تا اندكي از نگراني سهامداران گروه معدني كاسته شود. ديروز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب بندي از لايحه بودجه مقرر كردند صندوق بازنشستگي كاركنان صنعت فولاد به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي منتقل شده و وزارت صنعت نيز متعهد شد با واگذاري اموال خود بدهي‌ها و كسري‌هاي اين صندوق را تامين كند.
در بازار ديروز در گروه واسطه‌گري مالي خروج گروه بهمن از سرمايه‌گذاري ملي موجب شد تا اين سهم با رشد قيمتي و تشكيل صف خريد همراه شود. سرمايه‌گذاري ملي كه از ارزش خالص دارايي (ان‌اي‌وي) نزديك به 2هزار و 700ريال برخوردار است روز دوشنبه و ديروز با فروش سهام از كدهاي باقيمانده گروه بهمن مواجه شد كه با خروج بهمن آخرين فروشندگان عمده اين سهم نيز از بازار خارج شدند.
در گروه سيماني ديروز سيمان مازندران با تقسيم سود قابل ملاحظه يك هزار و 500ريال مجمع خود را به پايان برد.
شركت سيمان مازندران با سرمايه 27 ميليارد و 399 ميليون و 600 هزار توماني‌‌اش در مجمع عمومي عادي سال مالي منتهي به 29 اسفند 90 سود هر سهم خود را با افزايش 14 درصدي نسبت به سال مالي قبلي به‌طور خالص مبلغ 1605 ريال و سود نقدي را 1500 ريال به ازاي هر سهم اعلام كرده است.
طبق اين گزارش «سمازن» مبلغ 270 ميليون و 400 هزار تومان اندوخته طرح و توسعه به سود انباشته منتقل كرده است.
در گروه پتروشيمي، روز دوشنبه شازند شگفتي‌ساز شد و پس از افزايش سود سال 90 به يك هزار و 190ريال، يك هزار و 100ريال سود نقدي را تقسيم كرد تا وضعيت گروه توسعه ملي مالك شازند تقويت شود. در همين حال سرمايه‌گذاري توسعه ملي نيز ديروز شاهد اعلام توافق براي فروش ساختمان خود به شركت فرابورس بود.
در گروه پتروشيمي، پتروشيمي شيراز در 12 ماهه منتهي به 29 اسفندماه 90 با كسب يك هزار و 182 ميليارد و 792 ميليون ريال سود خالص 464 ريال سود به ازاي هر سهم محقق كرد.
در گروه مالي، ديروز نماد بانك پارسيان با افت قيمت مواجه شده و در پايان معاملات براي برگزاري مجمع سالانه متوقف شد. در اين گروه نخستين مجمع عمومي عادي سالانه بيمه ما پس از 8 ماه فعاليت، با حضور بيش از 80 درصد سهامداران، در محل دفتر مركزي شركت برگزار و تقسيم 75 ريال سود به ازاي هر سهم تصويب شد.
افزون بر اين، ديروز نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به رديف‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه سال جاري به دستگاه‌هاي دولتي اجازه افتتاح حساب دستگاه‌هاي دولتي در بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري غيردولتي را ندادند.
به گزارش بينا، براساس اين حكم مجلس شوراي اسلامي با تجديدنظر در مصوبه روز گذشته خود اجازه افتتاح حساب دستگاه‌هاي دولتي در بانك‌ها و موسسات مالي اعتباري غيردولتي را از لايحه حذف كردند. اين در حالي است كه نمايندگان مجلس روز گذشته به دستگاه‌هاي دولتي اجازه داده بودند در بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري غيردولتي افتتاح حساب داشته باشند.
در گروه فلزي، ديروز روند كاهش بهاي فلزات در بازار جهاني كند شده و برخي از فلزات رشد قيمتي محدودي را در كف‌هاي قيمتي تجربه كردند. در مجموع بازار ديروز بازاري متعادل اما با شاخص منفي بود كه در آن 6/51ميليارد تومان سهام معامله شد كه 1/36درصد آن را معامله 1/53ميليارد توماني اميد تشكيل داد از 215نمادي كه به روي تابلو رفتند 117نماد با كاهش قيمت و 94نماد با رشد ارزش همراه شدند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر