بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۴
کد خبر : ۶۶۷۰۱

گروه بورس- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد نيم واحد افت شاخص و رقم خوردن بازاري متعادل و منتظر تحولات آتي بود.

بازار سهام تهران ديروز در شرايطي فعاليت خود را شروع كرد كه در بازارهاي جهاني آخرين معاملات روز جمعه به رشد محدود بهاي مواد خام و فلزات منجر شد. توقف افزايش ارزش دلار و رشد ‌اندك ارزش يورو موجب شد تا بهاي فلزات رنگين و طلا اندكي بهبود يابد كه همين امر سايه نگراني شديد را از بازار مواد خام اندكي دور ساخته است. در همين حال در مسائل‌ سياسي محافل خبري ديروز از سفر مديركل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي به تهران خبر دادند. اين اقدام در آستانه برگزاري نشست تهران و گروه 1+5 نشانه‌اي از كاهش احتمالي تنش‌ها ارزيابي شده است، هرچند وي به جزئيات دستور كار خود در جريان نخستين سفر به ايران اشاره نكرده است، اما ديپلمات‌ها انجام اين سفر را نشانه‌اي مثبت در پيشرفت مذاكرات ايران و آژانس ارزيابي مي‌كنند.
در بازار ديروز معامله‌گران همچنين شاهد تقويت ارزش دلار در بازار آزاد تهران بودند كه اين ارز توانست براي ساعاتي بيش از 17هزار ريال معامله شود. در همين شرايط تاثير پذيري اقتصاد ايران از مسائل سياسي و مذاكرات ديروز در رسانه‌ها انعكاس داشت تا جايي كه وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: داد و ستد در اقتصاد ما آن قدر زياد است كه تابع مذاكرات (1+5) نيست. غضنفري در حاشيه نخستين همايش ملي اقتصاد مقاومتي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد نشست آينده بغداد چه تاثيري مي‌تواند بر صادرات و واردات ما داشته باشد، گفت: برخي ملاحظات در بازار ما شكل گرفته است و بعضي‌ها گمان مي‌كنند كه اقتصاد ما به اين مذاكرات واكنش نشان مي‌دهد، اما در واقع حجم اقتصاد ما آن قدر بزرگ و داد و ستد در اين اقتصاد آن قدر زياد است كه به نظر من تابع مذاكرات نيست.
در بازار ديروز در گروه فلزي انتشار آگهي زمان عرضه بلوك‌هاي حمل و نقل خليج فارس و فولاد خوزستان باعث تشكيل صف‌هاي خريد در اين نمادها شد. در همين حال با تشكيل صف خريد در اكثر نمادهاي حمل و نقلي بورس، اين گروه صدر نشين بازار ديروز بود. روز گذشته «توريل»، «حتايد»، «حتوكا»، «حفارس»، «حكشتي» و «حپترو» همگي توام با رشد قيمتي معامله شدند.
در بازار ديروز فرابورس، شاهد پذيرش نخستين شركت‌هاي نيروگاهي بود جايي كه دو شركت توليد برق آبادان و شركت توليد نيروي سنندج راهي بازار پايه فرابورس شدند. اين امر در شرايطي رخ داد كه پيش از اين گفته مي‌شد شركت مپنا طلسم عرضه نيروگاه‌ها در بازار سرمايه را شكسته و نيروگاه عسلويه خود را عرضه خواهد كرد كه به نظر مي‌رسد اين فرصت در اختيار سازمان خصوصي‌سازي و توانير قرار گرفته است.
در گروه انفورماتيك، مجمع عمومي عادي سالانه افرانت برگزار شد و در اين مجمع سود نقدي هر سهم ۷۸ تومان تعيين شد.
در گروه معدني ديروز شركت توليد مواد اوليه فولاد صبانور صورت‌هاي مالي حسابرسي نشده 12 ماهه منتهي به 29 اسفند 90 را منتشر نموده است.طبق اين صورت‌ها «كنور» با افزايش 58 درصدي فروش و 13 درصدي بهاي تمام شده كالاي فروش رفته و 71 درصدي درآمد حاصل از سرمايه‌گذاري توانسته ميزان سود خالص هر سهم خود را با افزايش 67 درصدي نسبت به سال مالي گذشته به رقم 2421 ريال برساند.
اين شركت پيش از اين در اسفند 90، عايدي هر سهم را به طور خالص مبلغ 2116 ريال اعلام كرده بود كه طبق گزارش اخير با تعديل نزديك به 15 درصدي روبه‌رو بوده است. در اين گروه شركت چادرملو مجمع سالانه خود را 10 خرداد برگزار خواهد كرد.
در گروه پتروشيمي ديروز، رييس‌ كميسيون اقتصادي مجلس با تاكيد بر اينكه مجلس با افزايش قيمت خوراك صنايع پتروشيمي در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها مخالفت كرده است، از تثبيت قيمت خوراك پتروشيمي‌ها خبر داد و اعلام كرد: دولت احتمالا از خردادماه فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها را اجرايي مي‌كند.
ارسلان فتحي‌پور در گفت‌وگو با مهر تاكيد كرد: افزايش قيمت خوراك منجر به گران شدن خوراك توليد بسياري از محصولات نهايي در كشور خواهد شد.وي با تاكيد بر اينكه در قانون بودجه سال جاري بحث افزايش قيمت خوراك صنايع پتروشيمي منتفي شده است، اظهار كرد: بر اين اساس به دولت اعلام كرده‌ايم كه با توجه به وضعيت پيش آمده امسال قيمت خوراك همچون سال گذشته ثابت بماند.
اما تعيين قيمت بنزين و گازوئيل در اختيار دولت است و بالاخره درصدي افزايش مي‌يابد و بايد مطابق با قانون از اول خرداد ماه مشخص و اجرايي شود.
فتحي‌پور با اعلام اينكه يكشنبه بودجه به دولت ابلاغ خواهد شد، تبيين كرد: از اين رو دولت مي‌تواند از اول خرداد بر اساس بودجه سال 91 قانون هدفمندسازي يارانه‌ها را اجرايي كند.
در اين گروه همچنين رييس‌ هيات‌ مديره انجمن كارفرمايان پتروشيمي شايعه رويترز درباره كاهش صادرات پتروشيمي را به شدت تكذيب كرد و از سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري دولت براي بيمه كشتي‌هاي صادراتي خبر داد.
مرتضي عزيزي در رابطه با بروز شايعاتي مبني بر كاهش صادرات محصولات پتروشيمي كه منجر به افت سهام شركت‌هاي پتروشيمي بورسي شده، اظهار كرد: چنين شايعه‌اي به شدت تكذيب مي‌شود، چرا كه نه تنها كاهشي در صادرات محصولات وجود ندارد بلكه برخي واحدي‌هاي توليدي هم با افزايش صادرات در ماه‌هاي اخير روبه‌رو بوده‌اند.
وي ادامه داد: در اين ميان عده‌اي موضوع بيمه كشتي‌هاي صادركننده محصولات پتروشيمي را مطرح كرده‌اند اما با سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري دولت در بيمه كشتي‌ها، مشكلي براي حمل محصولات وجود ندارد. بنابراين انتظار داريم حجم صادرات سال جاري بيشتر از سال گذشته باشد.
در گروه خودرويي ديروز سلسله خبرهاي منتشره در مورد كاهش توليد شركت‌هاي خودرويي به بهمن سرايت كرد و اعلام شد: توليد انواع خودرو در گروه بهمن در فروردين‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل بيش از 46 درصد كاهش يافت.
به گزارش ايسنا براساس آمار انجمن خودروسازان ايران، فروردين امسال بالغ بر 1012 دستگاه انواع خودرو در گروه بهمن توليد شده كه نسبت به فروردين پارسال كاهش 4/46 درصدي را نشان مي‌دهد.
توليد گروه بهمن در سال گذشته نيز با كاهش 3/39 درصدي نسبت به سال 1389 به 32 هزار و 811 دستگاه رسيده بود. بيشترين حجم توليد گروه بهمن در فروردين امسال مربوط به گروه وانت بود كه توليد اين خودرو با كاهش 2/46 درصدي به 522 دستگاه رسيد. در مجموع بازار ديروز بازاري متعادل و در انتظار تحولات آتي بود كه در آن ارزش معاملات به 1/36 ميليارد تومان رسيد كه 3/26 درصد اين معاملات را داد‌و‌ستد 6/14ميليون سهم گل‌گهر تشكيل داد. از 198 نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند 109نماد با كاهش قيمت و 89 نماد با رشد ارزش معامله شدند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر