بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶
کد خبر : ۶۶۸۲۹
امروز، روز تیترهای داغ روزنامه‌هاست؛ تیترهای داغی که از سیاست و اقتصاد گرفته تا دادگاه اختلاس بر پیشانی دکه‌ها می‌درخشند.

امروز روزنامه هفت صبح همچون همیشه، تیتر‌ها و عکس‌های نخست خود را به موضوعاتی اجتماعی و تجاری اختصاص داده است، اما دیگر همه می‌دانند که این روزنامه سخنان سیاسی و اصلی خود را در صفحه دوم و در قالب یک روز با سیاستمداران می‌‌آورند؛ آنجا که شعری را به نقل از روزنامه ایران در وصف مشایی آورده است که در مطلع آن می‌خوانیم که: «از بهر مشایی آماده کنم آماده دو صد قصه ناجور ـ برچسب زنیم بهر وی و ترس نداریم... تو سحر بکردی همه مردم ایران / سحرت چه قوی بود که ما راه نداریم». این روزنامه با همین شعر، حرف اول و آخر خود را در صفحه دوم خود آورده است.

روزنامه همشهری که ارگان شهرداری تهران است، تقریبا نمی‌تواند تیتری بزند که از آن مخالفتش با دولت آشکار نباشد، این روزنامه از همه تیترهای موجود از سخنان متهمان پرونده فساد عظیم بانکی تیتر افشاگری یک مقام دولتی در دادگاه فساد بزرگ مالی را درآورده است. تیترهای دیگر این روزنامه، تبلیغ دستاورد‌های شهرداری و در ادامه باز پریدن به دولت در مورد گرانی و قاچاق در کشور است؛ گویا این روزنامه تقریبا به صورت ذاتی توانایی پرداختن به مسأله‌ای جز انتقاد از دولت را از دست داده است.

روزنامه آفتاب یزد هم تیتر نخست خود را به سخنان دیروز علی مطهری اختصاص داده است؛ موضوعی که از پیش قابل پیش‌بینی بود که آفتاب یزد، شرق، اعتماد و دیگر روزنامه‌های اصلاح طلب تیتر نخست را به این موضوع اختصاص دهند؛ جایی که علی مطهری، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی را به ایجاد شکاف در میان اصولگرایان متهم کرد.

وی همچنین با حفظ اصولگرایی خود به مواضع رئیس جمهور درباره حجاب نیز انتقاد کرد و از دخالت برخی نهاد‌ها در انتخابات مجلس گفت که بلافاصله با واکنش سپاه روبه‌رو شد. اکثر این روزنامه ها با تاکید بر تکذیبیه سپاه مطالب علی مطهری را منتشر کرده اند تا یکطرفه به قاضی نرفته باشند.

آفتاب یزد همچنین به نقل از جهانگیری، وزیر صنعت دولت اصلاحات از تورم بالای دور دوم هدفمندی یارانه‌ها گفته است و البته جانبداری این روزنامه از ریاست لاریجانی بر مجلس نهم هم مطلبی است که از چشم خواننده این روزنامه پنهان نمی‌ماند.

هرچند روزنامه اعتماد، تیتر یک خود را به گزارشی درباره خط فقر در ایران اختصاص داده است و در آن به نقل از بانک مرکزی نوشته که خط فقر در ایران، ۵۹۰ هزار تومان است، صفحه دوم خود را از آن نطق مطهری و مخالفانش کرد.

این روزنامه همچنین گزارشی درباره موج جدید تغییرات به راه افتاده در دانشگاه نوشته و عکس یک خود را به عباس کیارسمتی و سخنان او درباره شانس فیلمش برای به دست آوردن نخل طلایی جشنواره کن اختصاص داده است.

روزنامه شرق هم که طبیعتا انتظار می‌رفت، سخنان علی مطهری را تیتر یک خود کند، در اقدامی زیرکانه، پاسخ سپاه به اظهارات مطهری را تیتر یک خود کرد؛ اما در مقابل عکس یک خود را به علی مطهری اختصاص داده و از آن به عنوان نطق آخر یاد کرده است.

این روزنامه همچنین همایش تحول در علوم انسانی و همچنین تغییرات در فدراسیون‌ها را در صفحه نخست خود گنجانده، ولی در مقابل، خبری از برگزاری دادگاه متهمان فساد بانکی در صفحه اولش مطلبی ننوشته است.

روزنامه ملت ما نیز تیتر نخست خود را از دادگاه متهمان فساد بانکی گرفته و کوشیده است نقش بانک مرکزی را در این ماجرا پر رنگ نشان دهد و در عکس یک خود نیز به تظاهرات معترضان به سیاست‌های ناتو اختصاص داده است.

این روزنامه در صفحه نخست خود، مطلبی درباره سخنان علی مطهری منتشر نکرده است، اما در صفحه دوم خود از مطالب علی مطهری علیه مواضع دولت درباره حجاب تیتر درآورده و در مطلب دیگری به نقل از علی عباسپور تهرانی نوشته که دولت احمدی‌نژاد خارج از ریل قوانین است.

روزنامه وطن امروز هم جز تیتر اصلی خود که به نقل از آیت‌الله آملی لاریجانی درباره تحول دباره علوم انسانی است، مطلب مهم دیگری ندارد. این روزنامه هم صفحه دوم خود را به دادگاه فساد بانکی اختصاص داده است.

در روزنامه ایران هم که همچنان قیمت کالا‌ها در حال کاهش است و انگار نه انگار در این کشور بیکاری بیداد می‌کند. شاید روزنامه‌نگاران ایران، یا در ایران زندگی نمی‌کنند و یا احتمالا...!

تیتر یک این روزنامه به اهانت بی‌سابقه به رئیس‌جمهور اختصاص دارد، این تیتر هم به سخنان علی مطهری در مجلس اشاره دارد؛ آنجا که علی مطهری از رئیس‌جمهور و دستیارانش درباره حجاب انتقاد می‌کند و آنان را مسبب وضعیت کنونی می‌دانند.

روزنامه تهران امروز هم که به قولی، قل دوم همشهری است، از تخلفات در سایپا و ستاد مبارزه با قاچاق کالا نوشته و از رد پای مقامات جدید در پرونده فساد بانکی سخن گفته است، تیترهای این روزنامه را هم نمی‌توان انتظار داشت که مطلبی جز مقابله با دولت از آن درآید.

روزنامه‌های اطلاعات، کیهان، جوان، خراسان، رسالت و... نیز به صورت مشابه تیتر نخست خود را به نامه نمایندگان در حمایت از برنامه هسته‌ای کشورمان اختصاص داده‌اند و مطلب جدیدی نگفته‌اند.

نکته: روزنامه‌های امروز تهران تقریبا تولید محتوایی ندارند و صرفا در مورد اخبار موجود گزارش‌هایی رفته‌اند. در این روزنامه‌ها یادداشت‌ها، سرمقاله‌ها و حتی مقاله‌هایی جدی و قدر خبری نیست.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر