بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴
کد خبر : ۶۶۸۵۱
ایسنا: دو سالي است كه طرح مسكن مهر با هدف تامين مسكن مناسب براي مردم به خصوص اقشار كم درآمد جامعه در حال اجرا است و بنا بر اظهارات مسئولان، تاثير بسزايي در كاهش قيمت مسكن داشته‌ است و البته اين درحالي است كه بازار حرف ديگري مي‌زند و مراجعه به بنگاه‌هاي مسكن از رشد نسبي قيمتها خبر مي‌دهد و شايد اين وضعيت سبب شده است كه كارشناسان اين طرح را در بازار مسكن كلان‌شهر‌ها چندان موثر ندانند.

طرح مسكن مهر تاكيد بسياري بر تامين مسكن اقشار كم درآمد جامعه دارد، اقشاري كه به‌طور قطع جزو تاثيرگذاران واقعي بر بازار مسكن نيستند. اين در حالي است كه قيمت مسكن و تورم در بازار آن مربوط به كلان‌شهرها است.

در شهر‌هاي كوچك قيمت مسكن مسئله مشكل‌سازي نيست و آنچه كه به‌عنوان ركود در بازار مسكن و عدم تعديل و افزايش قيمت آن مطح مي‌شود در كلان‌شهرها و به‌خصوص شهر تهران ديده‌ مي‌شود. اين در حالي است كه متقاضيان مسكن مهر در شهرهاي زير 25هزار نفر جمعيت اين توقع را دارند كه با مبالغي در حد پنج تا 10ميليون تومان صاحب خانهايي در شهرهاي جديد شوند.

احمدرضا سرحدي -كارشناس اقتصاد مسكن- در اين باره معتقد است كه متقاضي مسكن مهر خود مي‌دانند با اين مبالغ ورود ‌كننده به بازار مسكن كلان‌شهرها نخواهند بود. مسكن‌هاي مهر هيچ نقش و وجود فيزيكي در كلان‌شهر‌ها ندارند و از اين رو نمي‌توان توقع تاثير و تعدبل در بازار مسكن را صرفا به دليل اجراي اين پروژه‌ها داشت.

اين كارشناس اظهار مي‌كند: اجراي طرح ويژه مسكن نيز به موازات مسكن مهر كه قرار است در داخل شهر تهران اجرا شود، قطعا تاثير چنداني در تعديل بازار مسكن ندارد و قيمت واحد‌هاي آن نيز اگر گران‌تر از قيمت هر متر خانه در تهران نباشد قطعا ارزان‌تر هم نيست.

به گفته وي متقاضيان مسكن مهر هيچ وابستگي به بازار مسكن ندارند و نمي‌توان آنان را خريداران تاثيرگزار بر بازار مسكن دانست.

كارشناس ديگري با تاكيد بر اينكه مسكن مهر به نتيجه‌اي نرسيده است، معتقد است كساني كه در طرح مسكن مهر ثبت‌نام كرده بودند، درحال حاضر تقاضاي خود را پس گرفته و مجددا متقاضي مسكن‌هاي داخل شهر شده‌اند.

به گفته بيت‌الله ستاريان متقاضياني كه تقاضاي خود را از مسكن مهر پس گرفته‌اند مجددا خواهان مسكني در داخل شهر‌ها بوده و اين امر خود موجب بالا رفتن سرعت در افزايش قيمت مسكن مي‌شود و بايد براي آن چاره‌اي انديشيد.

به گزارش ايسنا، هر چند به اعتقاد اين كارشناسان در طول ساخت مسكن مهر با كاهش قيمت خانه در كلان‌شهرها مواجه نشده‌ايم، ولي علي نيكزاد معاون وزير راه و شهرسازي، مسكن مهر را عاملي تاثيرگذار در كاهش قيمت مسكن مي‌داند.

اين در حالي است كه قيمت مسكن در فروردين و ارديبهشت سال جاري بنا بر اظهارات بنگاه‌هاي معاملاتي سطح شهر تهران از رشد قيمت حكايت داشته‌ است.

از سوي ديگر رستميان ـ معاون وزير راه و شهرسازي ـ وعده كرده است تا پايان نيمه اول سال 92 تمامي پروژه‌هاي مسكن مهر افتتاح مي‌شود، از اين رو بايد منتظر ماند تا تاثير ساخت مسكن مهر بر قيمت خانه در كلانشهر را پس از سكونت متقاضيان مورد بررسي قرار داد. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر