بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
مستطيل شيشه اي تالار

بند بازی در چهارشنبه بازار

این میان برخی معامله گران با نگاهی به قیمت های متعادل و حتی ارزان سهام اغلب شرکت ها، امروز را فرصتی برای دل به دریای زدن در بورس می دانستند و از اینرو می توان گفت فعالان بازار سهام با فرض موفقیت یا عدم حصول نتیجه مذاکرات دو روزه تهران با غرب در بغداد، اولین چهارشنبه خرداد ماه امسال را با بند بازی در معاملات سهام پیش بردند.
کد خبر : ۶۷۰۷۲

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 91.03.03 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 181 واحد افزایش به رقم 22560 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 8 واحد کاهش عدد 36481 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 178 واحد افزایش به رقم 27091 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 480 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز مپنا با 67 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با 23 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار سهام امروز میزبان معامله گران با انگیزه ای بود که امیدوار به آینده، نشاط نسبی را به فضای معاملات آوردند.

به گزارش بورس نیوز، انتظار برای دورنمای مثبت نتایج مذاکرات ایران با گروه کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان در امروز و فردا، به گرایش مجدد سهامداران برای حضور پررنگ تر در بازار سهام انجامیده است.

هر چند که با وجود تغییر دیدگاه سهامداران اغلب حقوقی بازار برای خروج از حاشیه نشینی، همچنان کاهش رفت و آمد بورس بازان و معامله گران حقیقی در بازار سهام احساس می شود.

در بورس تهران اما عمده معامله گران به دو گروه کلی تقسیم شده اند. افرادی که با اعتقاد به دورنمای مثبت مذاکرات هسته ای، تداوم رشد شاخص های منتخب بورسی را انتظار دارند و از یکسو آنهایی که نسبت به فردای این گفتگوها با دیده تردید و نا امیدی نگاه می کنند.

این میان برخی معامله گران با نگاهی به قیمت های متعادل و حتی ارزان سهام اغلب شرکت ها، امروز را فرصتی برای دل به دریا زدن در بورس می دانستند و از اینرو می توان گفت فعالان بازار سهام با فرض موفقیت یا عدم حصول نتیجه مذاکرات دو روزه تهران با غرب در بغداد، اولین چهارشنبه خرداد ماه امسال را با بند بازی در معاملات سهام پیش بردند.

اهالی تالار در این زمینه معتقدند هر گونه نتیجه از مذاکرات هسته ای ایران با غرب می تواند تعیین کننده جهت نمادهای بازار سهام در روزهای آینده باشد.

با این همه در بورس تهران امروز شرکت های بزرگ و بازار اولی همچون روز گذشته در کانون توجه معامله گران بازار سهام بودند.

بازگشایی نمادهای تأثیرگذاری همچون "رمپنا" و "فاراک" و نیز انتشار اخبار مثبت در گروه خودرویی ها، فضای شادابی را در فصل مجامع شرکت های بورسی بوجود آورد که ناخودآگاه سرمایه گذاران سردرگم از ریسک های مختلف را به خود جذب می کند.

در روز جاری نماد مپنا پس از حدود سه ماه در حالی مورد بازگشایی قرار گرفت که با رشد 35 تومانی نسبت به قیمت خود در موعد توقف و نیز با معامله چهار میلیون سهمی، همچنان صف خرید 15 میلیون سهمی را برای خود تثبیت کرد.

مجمع عادی سالیانه مپنا در حالی اواخر تیر ماه امسال برگزار می شود که خبرهای خوشحال کننده ای از این شرکت در زمینه قراردادهای جدید از جمله ساخت انحصاری 150 دستگاه لکوموتیو جدید برای راه آهن به گوش می رسد. از سویی دیگر مپنا بنا دارد بخشی از سود خالص شرکت مپنا بین الملل به مبلغ 61 میلیارد تومان را به درآمدهای گروه اصلی منتقل کرده و از این بابت سود تقسیمی مناسبی را در مجمع پیشنهاد نماید.

در نماد ایران ترانسفو گرچه هنوز از زمان برگزاری مجمع عادی سالیانه این شرکت خبری در دست نیست اما سرمایه گذاری صبا تأمین همچنان برای خرید این سهم اقبال نشان می دهد.

از صدرا نیز خبر می رسد غیبت نماد معاملاتی این شرکت در گروه تجهیزاتی ها می تواند حتی با برگزاری مجمع عادی سالیانه آن نیز در اواخر تیر ماه امسال به درازا بکشد.

این در حالی است که شرکت صدرا که گزارش های عملکردی 6 ماهه آن با اظهار نظر مردود حسابرس مواجه شده، تاکنون بودجه سال مالی 91 را نیز به بورس ارایه کرده که حاکی از تغییرات چندانی نسبت به سال مالی قبل نیست.

این شرکت در خرداد ماه امسال اولین کشتی افراماکس ساخته شده برای ونزوئلا را به آب می اندازد.

در گروه خودرویی ها اما درخواست افزایش مجدد قیمت از سوی شرکت سایپا به سازمان حمایت، به معاملات پرحجم و صف خرید در این نماد انجامیده و حال آنکه سایر خودرویی ها و هلدینگ های آنها نیز با رشد تقاضای سهام رو به رو هستند.

اهالی تالار قیمت مناسب سهام این گروه و تقسیم مناسب سود نقدی در مجامع پیش رو این شرکت ها را عمده ترین دلایل جذب خریداران سهام در گروه خودرویی ها می دانند.

بررسی افزایش مجدد قیمت خودرو پیشتر از سوی سازمان حمایت حداقل تا مهر ماه امسال منتفی اعلام و تنها به مجوز اخیر 6 تا 9 درصدی رشد قیمت ها اکتفا شده بود.

در بالاست نیز برگزاری مجمع عادی سالیانه این شرکت در نیمه دوم خرداد ماه اگر چه مورد توجه فعالان بازار سهام قرار گرفته اما وفور نقدینگی در این شرکت اصل چهل و چهاری، گمانه زنی ها برای خریدار یا خریداران بلوک 63 درصدی "بالاس" را افزایش داده است.

در گزارش های حسابرسی شده 6 ماهه قند نیشابور نیز خبر می رسد این شرکت سودآوری های مناسبی از محل شرکت های سرمایه پذیر خود کسب کند.

در سبد دارایی های "قنیشا"، شرکت ارج در حال واگذاری بخش عمده ای از دارایی های ثابت خود می باشد.

در نماد حفاری اما روند بازگشایی نماد جلوداران گروه تجهیزاتی و پیمانکاری، تأثیر مثبتی بر روند معاملاتی این سهم در روز جاری داشته است.

در گروه سرمایه گذاری ها نیز سرمایه گذاری گروه توسعه ملی از لحاظ رشد NAV در شرایط ویژه ای قرار گرفته است. سود تقسیمی شرکت های سرمایه پذیر "وبانک" از جمله پتروشیمی اراک، توسعه صنایع بهشهر، بانک اقتصاد نوین، سرمایه گذاری توسعه ملی و ایران ترانسفو می تواند برای این شرکت حایز اهمیت باشد.

در گروه بانکداری اما شنیده شده بانک ملت با صندوق توسعه ملی موفق به انعقاد قرارداد میلیاردی شده است.

در سطح سیاسی و اقتصادی نیز، اخبار آغاز گفتگوهای هسته ای تهران و غرب در حال حاضر درصدر تمام اخبار قرار گرفته و آنرا تحت تأثیر قرار داده است.

در بورس کالا نیز صاردات 700 هزار تنی سنگ آهن از سوی گل گهر به چین مورد توجه قرار گرفته که از اسفند ماه سال گذشته تا به امروز ادامه دارد.

شورای پول و اعتبار اما از کاهش یک تا دو درصدی نرخ سود ارزی و ریالی تسهیلات صادراتی قراردادهای تحت پوشش صندوق ضمانت صادرات خبر داده و از سویی دیگر نیز سرمایه گذاری نیروهای مسلح (ساتا) برای مشارکت با قرارگاه خاتم الاوصیا سپاه در اجرای یک پروژه عظیم گازی اعلام آمادگی کرده است.

ساتا سهامدار عمده پتروشیمی مارون، پتروشیمی پاس و حفاری شمال است.

در دولت نیز رییس جمهور با وجود گذشت دو ماه از سال، بودجه مصوب مجلس را برای رفع ابهام های خود به مجمع رفع اختلاف قوا ارسال کرده است.

این اقدام در حالی صورت گرفته که طی امروز آخرین جلسه علنی مجلس هشتم به پایان رسید.

در بازار ارز و سکه طلا نیز هر دلار امریکا با 30ریال کاهش نسبت به دیروز به نرخ 1663 تومان فروخته می شودو حواله دلار نیز با 17 تومان رشد به قیمت 1691 تومان رسیده است.

سکه تمام بهار آزادی نیز با هزار تومان کاهش نسبت به دیروز 632 هزار تومان عرضه می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر