بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
مستطيل شيشه اي تالار

روزهایی برای ماندگار شدن

در شرایط فعلی فعالان بازار سهام به دو دسته عمده تقسیم شده اند.عده ای که با هدف تداوم حضور در بازار سرمایه، به دنبال بهینه کردن پرتفوی با جابجایی سهم های دارای نسبت های قیمت بر درآمدی مختلف هستند و در مقابل افرادی که در انتظار رسیدن به نقطه فرار و خروج از بازار سهام در وضعیتی سرافکنده و غیر قابل بازگشت.
کد خبر : ۶۷۵۲۴

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 91.03.09 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 44 واحد کاهش به رقم 22311 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 4 واحد کاهش عدد 36168 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 45 واحد کاهش به رقم 26803 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 662 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز سیمان فارس و خوزستان با 4 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مپنا با 17 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار سهام امروز میدان رقابت معامله گرانی بود که برای ماندگار شدن یا حذف از دوره کنونی بورس در تکاپو بودند.

به گزارش بورس نیوز در شرایط فعلی فعالان بازار سهام به دو دسته عمده تقسیم شده اند.

عده ای که با هدف تداوم حضور در بازار سرمایه، به دنبال بهینه کردن پرتفوی با جابجایی سهم های دارای نسبت های قیمت بر درآمدی مختلف هستند و در مقابل افرادی که در انتظار رسیدن به نقطه فرار و خروج از بازار سهام در وضعیتی سرافکنده و غیر قابل بازگشت.

این میان بحث راجع به وضعیت بنیادین و تکنیکال سهم های مختلف، روندهای قیمت سهام را در معاملات بورس مورد توجه قرار داده است.

براین اساس معاملات پرحجم گروه سیمانی و تداوم صف خرید سهام در شرکت های هم گروه آن، بهترین تقاضاهای سهام را به این گروه اختصاص داده است.

اهالی تالار با اشاره به نسبت قیمت بردرآمدی پایین گروه سیمانی نسبت به پی بر ای کل بازار سهام و تأثیر پذیری ناچیز آنها از فشار تحریم ها و از طرفی صرفه نظر دولت از اجرای فاز دوم هدفمندی در شرایط کنونی، معتقدند فاصله قیمت بازاری سهام با ارزش جایگزینی گروه سیمانی باعث شده تا این گروه در صدر پرتقاضاترین نمادهای بورسی قرار گیرد.

در عین حال مصاحبه مدیر عامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان و تأکید وی بر اصلاح قیمت سیمان امروز مورد توجه فعالان بازار سهام قرار گرفت.

وی از اجرای طرح های توسعه ای در گیلان سبز و سیمان آبیک خبر داده که هر دو از شرکت های سرمایه پذیر سیمان تهران هستند.

در بازار سهام اما پس از معاملات انتقالی بانک ایران زمین، "سفارس" بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص داده و با تثبیت صف خرید سه میلیون سهمی به کار خود پایان داد.

شاخص سیمان از ابتدای امسال تا به امروز، با رشد بیش از 20 درصدی رو به رو بوده است. جالب آنکه شاخص صنعت طی مدت مذکور رشد 1.1 درصدی را به جای گذاشته است.

در بازار سهام نماد مپنا در پنجمین روز معاملاتی خود پس از بازگشایی نماد معاملاتی، همچنان با افت قیمت پایانی سهام مواجه بوده اما با خریدهای پرحجم سهام در دامنه نوسان منفی قیمت نیز همراه است.

در مپنا خبر می رسد این شرکت بنا دارد بخشی از سود انباشته خود را به عنوان سهام به صاحبان سرمایه خود واگذار کند.

اهالی تالار افت قیمت این سهم را جای گیری در روندهای تکنیکالی عنوان می کنند.

در گروه ساختمانی ها نیز همچنان اقبال برای تحصیل سهام شرکت های این گروه وجود دارد.

درگروه ساختمانی، پیشرفت پروژه ها در برخی شرکت های این گروه و توجه به مالکیت سهام حقیقی ها و حقوقی ها نقش اساسی در ارزیابی ها داشته است.

در بازار مسکن نیز خبر می رسد غلبه خریداران بر فروشندگان پس از مذاکرات هسته ای اخیر، منجر به رشد تدریجی قیمت ها شده است.

در سایپا دیزل اما تبدیل زیان 54 تومانی این شرکت به سود 15 تومانی در صورت های عملکردی واقعی سال مالی 90، بازگشایی نماد آنرا با اقبال خریداران و رشد بیش از 14 درصدی قیمت سهام را باعث شد.

این شرکت رشد 1389 درصدی سود عملیاتی خود در سال مالی اخیر را نسبت به سال مالی 89 به ثبت رسانده است.

در نماد پتروشیمی ها انگیزه برای واگذاری سهام همچنان وجود دارد.

در گروه بانکداری نیز انتظار برای انتفاع سود آوری از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و از سویی سود تقسیمی در مجمع باعث شکل گیری نگاه مثبت به برخی نمادها بویژه پست بانک شده است.

در نماد "میدکو" نیز به لطف حمایت سهامدار عمده، روند معاملات در دامنه نوسان مثبت دنبال می شود.

در گروه معدنی ها از عضب معدن شماره 3 گل گهر در حالی سخن گفته می شود که بنابر اسناد موجود، پروانه بهره برداری اولیه از معدن به شماره 2438 در تاریخ 72.5.17 به مدت 10 سال صادر و پس از مراحل احداث خط تولید، مجدد با شماره 17548 در تاریخ 85.11.21 به مدت 25 سال دیگر از تاریخ 82.5.16 الی 1407.5.17 شمسی تمدید گردیده است.

در ایران خودرو دیزل اما از تعیین تکلیف دو هزار دستگاه کشنده فراز برای شماره گذاری تا 2 هفته آینده خبر می رسد.

چندی پیش دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نتایج بررسی های این زمینه را مثبت اعلام کرده بود.

از سویی بازار سهام شاهد تعویق عرضه بلوک 15 درصدی ذوب آهن اسفهان از یکشنبه هفته جاری به شنبه هفته آینده بودند.

در گروه پتروشیمی ها، مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افتتاح 17 طرح جدید پتروشیمی در قالب پروژه مهر ماندگار از قبیل پتروشیمی ایلام، پتروشیمی های لرستان، مهاباد، اروند، هگمتانه، فاز اول پتروشیمی دماوند، طرح توسعه پتروشیمی فجر، فاز دوم پتروشیمی کارون و فاز اول خط لوله غرب خبر داده است.

از سویی دیگر رییس کل بانک مرکزی امروز از مهلت مقرر برای سهامداران بانک آرین خبر داده که در صورت افزایش سرمایه از 200 میلیارد تومان فعلی به 400 میلیارد تومان، مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

عضو هیأت مدیره دخانیات ایران نیز از واگذاری این شرکت خبرساز در دو مرحله خبر داده و این در حالی است که پیشتر به مستثنی شدن این شرکت اصل چهل و چهاری تأکید شده بود.

از طرفی بده بستان های دامداران با وزارت صنعت معدن و تجارت منجر به توافق برای ارایه شیر خام 630 تومانی در ازای تعهد دریافت علوفه 227 هزار و 500 تومانی شده است.

در بازار ارز اما خبر می رسد وارد کنندگان کالاهای اساسی برای ارز 1226 تومانی از بانک ها به پرداخت رشوه روی آورده اند.

این در حالی است که ارز از سوی صادر کنندگان به قیمت 1400 تومان فروخته می شود.

گفته می شود تا به امروز ارز 1226 تومانی به دست هیچ تاجری نرسیده و به افسانه ای تبدیل شده است.

در سطح کلان اما انتخاب مجدد لاریجانی به عنوان رییس مجلس نهم، نام بردن یک مقام دولتی در دادگاه ماجرای اختلاس بیمه ایران، افزایش مجدد قیمت نفت پس از بازگشایی بازارهای جهانی و نیویورک و تلاش کره جنوبی برای یافتن راهی با استفاده از منابع داخلی و همسایگانی همچون ژاپن در زمینه پوشش بیمه ای محموله های نفتی ایران پس از اجرای تحریم های تیر ماه مورد توجه قرار گرفته است.

در بازار ارز نیز نرخ هر اسکناس دلار با رشد حدود 25 تومانی در سطح قیمت 1775 تومان فروخته می شود.

در مجموع بازار سهام روزی برای ارزیابی برندگان بورس تهران از بازندگان آن بود تا در شرایطی که امکان سرمایه گذاری در سایر بازارهای موازی وجود ندارد با محک زدن خود، توانایی در بهینه سازی پرتفوی و کسب بازدهی بالاتر از سود سپرده بانکی و اوراق مشارکت را به نمایش گذارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر