بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۵
کد خبر : ۶۷۹۲۵

دنیای‌اقتصاد- در آستانه برگزاری مذاکرات ایران و آژانس در روز جمعه و همچنین مذاکرات ایران و 1+5 در 29 خردادماه در مسکو، ريیس شورای اروپا تلاش کرد تا دلیل وضع تحریم‌هاي نفتی و بانکی علیه ایران در اتحادیه اروپا را توجیه کند.هرمان ون رامپوی، ريیس شورای اروپا گفت که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با هدف تغییرات در نظام سیاسی این کشور نبوده است.


تحریم‌هاي یکجانبه اروپا در روز سوم بهمن ماه 1390 به تصویب وزیران خارجه 27 عضو اتحادیه اروپا رسید، اما قرار است مفاد این مصوبه از 11 تیرماه سال‌جاری برگزار شود.
اما هرمان ون رامپوی در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس گفته است: ما نیاز داریم تا درباره مسائل بین‌المللی از جمله بحران مالی، خشونت‌ها در سوریه و نحوه تعامل با موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر، ريیس شورای اروپا اظهار کرد: در خصوص موضوع هسته‌اي ایران ما به دنبال راه‌حل صلح‌آمیز و بر اساس گفت‌وگو هستیم. هدف از اعمال تحریم‌ها علیه ایران ایجاد تغییرات سیاسی در این کشور نیست بلکه هدف از آن بازگرداندن جمهوری اسلامی به پای میز مذاکرات است. وی گفت: ادامه تحریم‌ها یا برداشت آن منوط به تعهد ایران و رفتار این کشور در قبال تعهدات بین‌المللی یا ادامه نقض این تعهدات است. این مقام اروپایی اظهار کرد: اتحادیه اروپا به نمایندگی از جامعه جهانی در حال هماهنگ کردن تلاش‌ها برای بررسی موضوع هسته‌اي ایران است. جامعه جهانی محکم، شفاف و متحد ایستاده و به دنبال راه‌حل سیاسی آرام برای رفع نگرانی‌ها در خصوص ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌اي ایران بر اساس ان.پی.تی و انجام کامل قطعنامه‌هاي شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است تا اعتماد سازی صورت گرفته متناسب با تعهدات بین‌المللی انجام پذیرد.
اشتون: هدف، اعمال فشار به ایران است
البته پیش از این، کاترین اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا نیز در اظهاراتی درباره تحريم‌هاي جديد اتحاديه اروپا عليه ايران بر «سیاسی بودن» این تحریم‌ها صحه گذاشته و گفته بود: تحريم‌ها به خودي خود هدف نيست و هدف از اين تحريم‌ها، اعمال فشار بر ايران به منظور بازگشت به ميز مذاكرات است.
اشتون افزوده بود: مي‌خواهيم ايران به ميز مذاكره برگردد و به پيشنهادي كه سال گذشته در مذاکرات هسته‌ای استانبول ارائه شد به‌عنوان راه‌هاي اعتمادساز نگاه كند يا پيشنهادهای جديد خود را ارائه كند.
جزئیات تحریم‌هاي اروپا
وزيران خارجه اتحاديه اروپا روزدوشنبه سوم بهمن ماه 1390 با تحريم نفت ايران موافقت كردند و راه را براي ممنوعيت فوري قراردادهاي جديد وارداتي با ايران به عنوان بخشي از تلاش‌ها براي تحت فشار گذاشتن ايران بر سر مساله هسته‌اي گشودند. وزيران خارجه اتحاديه اروپا در نشست بروكسل همچنين توافق كردند كه قراردادهاي موجود در رابطه با واردات نفت از ایران بايد تا 11 تيرماه 1391 پايان يابند. وزيران خارجه اتحاديه اروپا همچنين درباره اقداماتي عليه بانك مركزي ايران ـ با اين شرط كه تجارت مشروع تحت شرايط سخت ادامه يابد ـ و ممنوعيت تجارت محصولات پتروشيمي و فلزات و سنگ‌هاي قيمتي از جمله طلا، الماس و نيز اسكناس و سكه با ايران توافق كردند.
سهم 18 درصدی کشورهای اروپایی
بر اساس این گزارش، در حال حاضر، ایتالیا، اسپانیا و یونان بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت از ایران به شمار می‌روند و بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران طی سال گذشته 18 درصد نفت صادراتی خود را به اروپا صادر کرده است.در این میان، وزارت نفت کشورمان تاكيد كرده است که با توجه به كشش‌پذيري بازار تقاضا و مشتریان بالقوه نفت ایران، هیچ‌گونه نگرانی در خصوص جایگزینی فروش نفت ایران با مشتریان جدید وجود ندارد. وزارت نفت همچنین با اشاره به عواقب تصمیم اتحادیه اروپا در تحریم نفت ایران اعلام کرده است که ضرر و خسارت سنگین اقتصادی ناشی از تحریم نفتی ایران به مردم اروپا و کشورهای پیشرفته و در حال توسعه می‌رسد. از سوی دیگر، این تصمیم علاوه بر بی‌ثباتی در امنیت عرضه و تقاضای انرژی باعث افزایش قیمت جهانی نفت نیز می‌شود.
حرکت اروپا محکوم است
وزارت خارجه ایران در بهمن ماه سال گذشته در واکنش به تصمیمات وزیران خارجه اتحادیه اروپا مبنی بر توقف خرید نفت از 11 تیرماه سال جاری، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود: جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن این حرکت غیراصولی و با تاکید مجدد بر سیاست‌های مسوولانه خود مبنی بر تنظیم روابط با کشورهای جهان براساس حقوق و مقررات بین‌المللی و اصول احترام متقابل معتقد است که این تصمیمات آثار و پیامدهای ناگواری برای مردم اروپا و دیگران خواهد داشت. در ادامه این بیانیه آمده بود: جمهوری اسلامی ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید و همواره همکاری در چارچوب تعهدات خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ادامه داده و از هرگونه تلاشی برای شفاف‌تر کردن برنامه هسته‌ای خود دریغ نکرده است.به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا در دنباله روی غیرمنطقی از سیاست‌های آمریکا به منظور فرافکنی مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود درصدد انحراف افکار عمومی از بیداری عدالتخواهانه مردمی و جنبش ضد تبعیض و سرمایه‌داری توسط فضاسازی‌هاي غیر واقعی است.
ملت ایران از حقوقش دست نمی‌کشد
این بیانیه افزوده بود: ملت ایران بارها اثبات کرده است که هرگز تحت فشار و اقدامات ظالمانه حاضر به دست کشیدن از حقوق مشروع و قانونی خود نبوده و مسلما با ایستادگی در چارچوب اصول عدالتخواهی و اعتقاد به صلح و ثبات بین‌المللی در آینده نیز تسلیم چنین روش‌هایی نخواهد شد. در پایان این بیانیه تصریح شده است: مسوولیت پیامد اینگونه تصمیمات نسنجیده و تلاش برای ایجاد تنش و بحران آفرینی بر عهده اتحادیه اروپایی خواهد بود.
مهمانپرست: جنگ روانی است
سخنگوي وزارت خارجه نیز در بهمن ماه سال گذشته در این رابطه گفته بود: تحريم نفتي ايران در اتحاديه اروپا با بحران اقتصادي و اجتماعي کشورهاي اروپايي سازگار نيست و بيشتر در چارچوب فشار تبليغاتي و جنگ رواني قابل ارزيابي است.

ناخرسندی امارات از تحریم ها
سلطان بن سعید المنصوری، وزیر اقتصاد امارات متحده عربی از تاثیرهای منفی تحریم ایران بر اقتصاد کشورش ابراز ناخرسندی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وی گفت: تحریم‌هاي مالی بین‌المللی علیه ایران به معاملات تجاری دو کشور آسیب رسانده است. سلطان بن سعید المنصوری که در یک کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران صحبت مي‌کرد، افزود: مشکل اصلی و اساسی در روابط تجاری امارات با ایران پرداخت بهای کالاها از طریق سیستم مالی است. وی گفت: نباید تجارت با ایران را که اغلب در خصوص اقلام مصرفی است، متوقف کنیم. این مساله با شفافیت‌هاي مالی همراه است و تحریم‌ها آن را هم تحت تاثیر قرار داده است. وی افزود: تحریم‌هاي مالی آمریکا علیه ایران باعث شده تا هرگونه دادوستد مالی بانک‌هاي بین‌المللی با ایران خطرآفرین شود و همین امر باعث شده است که ایران در تجارت خارجی خود با مشکلات سختی روبه‌رو شود. فرضا اگر شما بخواهید 20 تن برنج صادر کنید، سیستم مالی اجازه انجام این کار را به شما نمی‌دهد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر