بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۷
کد خبر : ۶۷۹۳۰
شرق: نوبرانه گراني در بازار ميوه گل داد تا سبدمصرفي خانوار خلوت‌تر از هر زمان ديگري باشد. بي‌شك تنها عامل خروج ميوه از سبد مصرفي خانوار از ابتداي سالجاري تاكنون گراني بوده كه ميوه و ساير محصولات كشاورزي را نيز بي‌نصيب نگذاشته است. سيب هشت‌هزار‌توماني، گيلاس 9‌هزار‌توماني و ليموترش 12‌هزار‌توماني تنها گوشه‌اي از سركشي قيمت‌ها در بازار است كه اين روزها با «داد گراني» در بازار ميوه توصيف مي‌شود؛ بازاري كه به گفته رييس اتحاديه سراسري فروشندگان ميوه و تره‌بار خيال رام‌شدن ندارد و قيمت‌ها در آن سر به آسمان گذاشته‌اند. حسين مهاجران با اعلام تازه‌ترين قيمت انواع ميوه و صيفي‌جات در بازار اظهار داشت: در حال حاضر به دليل واردات برخي ميوه‌ها، با نوسان قيمت آنها در بازار مواجه هستيم.
 وي درخصوص قيمت سيب در بازار به مهر گفت: سيب وارداتي از ايتاليا كيلويي سه‌هزارو 800 تا چهارهزار‌تومان، سيب وارداتي از فرانسه كيلويي شش‌هزار تا هفت‌هزار‌تومان و سيب داخلي هم كيلويي دوهزارو 500 تا سه‌هزار‌تومان است. رييس اتحاديه سراسري فروشندگان ميوه و تره‌بار استان تهران با بيان اينكه قيمت نارنگي در بازار كيلويي سه‌هزار و 500تومان است، گفت: قيمت پرتقال وارداتي از تركيه كيلويي هزارو 300تومان و قيمت پرتقال وارداتي از مصر كيلويي هزارو 800تومان است درحالي كه قيمت پرتقال داخلي كيلويي 800 تا هزارتومان به فروش مي‌رسد. به گفته وي، قيمت هركيلوگرم گوجه فرنگي 550 تا 700تومان و هركيلوگرم خيار 850 تا هزارو 400تومان است. مهاجران قيمت هركيلوگرم گيلاس تك دانه را هشت‌هزار‌تومان و هر كيلو گيلاس پيش‌رس (تلخك) را هزارو 500تومان عنوان كرد و افزود: قيمت توت‌فرنگي مرغوب كيلويي هفت‌هزار‌تومان و قيمت توت‌فرنگي نامرغوب كيلويي سه‌هزارو 500تومان است.
وي با اشاره به اينكه قيمت هر كيلوگرم زردآلوي مرغوب چهارهزار‌تومان و هر كيلو زردآلوي نامرغوب هزارو 500تومان است، گفت: قيمت گوجه‌درختي (سبز) مرغوب كيلويي چهارهزارو 500تومان و قيمت گوجه‌درختي نامرغوب كيلويي هزارو 500تومان است. رييس اتحاديه سراسري فروشندگان ميوه و تره‌بار استان تهران درخصوص قيمت انگور در بازار گفت: در حال حاضر قيمت هر كيلوگرم انگور وارداتي از آفريقا بين 18هزار تا 22هزار‌تومان است درحالي كه قيمت هر كيلو انگور داخلي بين چهارهزارو 500 تا شش‌هزار‌تومان است. وي با بيان اينكه قيمت موز هم‌اكنون كيلويي دوهزارو 200 تا دوهزارو 225تومان است، گفت: قيمت هر كيلوگرم هلوي مرغوب شش‌هزار‌تومان و هر كيلوگرم هلوي نامرغوب هزارو 500تومان است. به گفته مهاجران، قيمت توت سفيد مرغوب كيلويي دوهزارو 500 و هر كيلوگرم توت سفيد نامرغوب هزارو 600تومان است. وي با بيان اينكه قيمت هر كيلوگرم هندوانه بين 200 تا 450تومان است، گفت: قيمت طالبي كيلويي 800 تا هزارو 400تومان و قيمت خربزه هم كيلويي هزارتومان است.
 اين قيمت‌ها اما در ميدان ميوه و تره‌بار مركزي است و تنها كمي آن طرف‌تر و خارج از مركز توزيع، قيمت‌ها با افزايش حداقل 20‌درصدي به فروش مي‌رسند. بازار ميوه و تره‌بار بسيار گمراه‌كننده است و پي بردن به قيمت‌هاي واقعي در آن بسيار دشوار. در اين بازار ميوه‌ها براساس كيفيت قيمت‌گذاري مي‌شوند و در مغازه‌هاي داخل شهر نيز اين قيمت‌گذاري براساس تمكن مالي خريدار صورت مي‌گيرد. براساس اين گزارش در مناطق مركزي شهر قيمت‌ها تا 30‌درصد بيشتر از ميدان مركزي است. به‌طور مثال موز دوهزارو 200توماني در تره‌بار به بيش از دوهزارو 800تومان فروخته مي‌شود و البته اين قيمت در مناطق شمالي شهر به شش‌هزار‌تومان هم مي‌رسد. انگور وارداتي از كشورهاي آفريقايي اما در مناطق مركزي و جنوبي شهر مشتري چنداني ندارد و تنها در مناطق شمالي شهر با استقبال روبه‌رو مي‌شود. اين محصول در مناطق ياد شده به بيش از 30‌هزار‌تومان نيز به فروش مي‌رسد تا در كنار استار فروت 50‌هزار‌توماني به عنوان ميوه‌هاي لوكس شناخته شوند. قيمت‌ها در بازار شمال‌شهر داستان ديگري دارد و گشتي در آن نشان از افزايش بيش از دو برابري و در برخي موارد چند برابري قيمت‌ها در اين مناطق دارد. برخلاف تصور همگان سود مغازه‌داران اين مناطق در ميوه و تره‌بار ارزان‌قيمت است چراكه قدرت مانور در اين موارد بسيار بيشتر از انگور وارداتي 28‌هزارتوماني است. براساس اين گزارش خربزه‌ هزارتوماني در اين مناطق به بيش از چهار‌هزارتومان نيز فروخته مي‌شود و در قسمت تره‌بار نيز پياز صدتوماني به‌هزار و 500تومان فروخته مي‌شود.
بازار در تسخير ميوه‌هاي خارجي
براساس اين گزارش فارغ از گراني ميوه، بازار ميوه كشور به تسخير خارجي‌ها درآمده است و محصولات رنگارنگ خارجي پشت ويترين‌ها جا خوش كرده‌اند. ميوه‌هايي كه بعضا با ارز دولتي وارد و به قيمت ارز آزاد در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرند. براساس اين گزارش اسفند سال‌گذشته به‌رغم اظهارات متوليان توليد و تاكيد آنها براي كافي‌بودن توليد و ذخيره براي تامين شب‌عيد به هر حال چانه‌زني و لابي متوليان صادرات چربيد تا سيب و مركبات به بهانه تامين نياز شب عيد به كشور سرازير شود. در همين زمان وزارت صنعت، معدن و تجارت طي قرارداد با مباشران خريد پيش‌بيني ذخيره‌سازي صد‌هزار تني كرده بود كه به‌رغم اعلام اين مباشران با وجود ظرفيت حداقل دو برابري ذخيره‌سازي، واردات انجام شد. اخيرا وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد در سال جديد هيچ‌گونه واردات ميوه به غير از موز انجام نشده است، البته مسوولان وزارت جهادكشاورزي هم از دادن مجوز واردات در سال جديد نيز اظهار بي‌خبري مي‌كنند، اما سوال اين است كه مگر چقدر براي تامين شب عيد نياز بوده كه بعد از دو ماه نيز ميوه خارجي در بازار حكمراني مي‌كند، ‌بازار داخل همچنان مملو از ميوه‌هاي خارجي بوده و ميوه‌هاي داخل به حاشيه رانده شده است. 
بررسي‌هاي خبرنگار شرق نشان مي‌دهد كه واردات ميوه پس از گذشت بيش از 70 روز از سال جديد كماكان صورت مي‌گيرد و برخلاف اظهارات دولتي‌ها مبني بر قاچاق بودن بخش قابل‌توجهي از ميوه‌هاي خارجي، امكان قاچاق در بسياري از ميوه‌ها نزديك به صفر است چراكه حمل‌ونقل آنها تحت شرايط خاصي صورت مي‌گيرد و امكان ورود حجم بالاي ميوه به شيوه قاچاق وجود ندارد. به هر حال بازار ميوه و تره‌بار اين روزها در فضاي غبارآلود اقتصاد، گراني از نوع ديگر را تجربه مي‌كند و فهرست سبد مصرفي خانوار هرروز كوتاه‌تر از روز قبل مي‌شود. بيراه نيست اگر بگوييم بازار ميوه و تره‌بار و شبكه توزيع اين محصولات در سطح شهر به‌طور كامل در اختيار مافياي واردات و توزيع قرار دارد و تدبير مديران دولتي نيز راه به جايي نخواهد برد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر