بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۰
کد خبر : ۶۸۱۱۱

گروه بورس- هديه لطفي: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك در حالي هفته منتهي به 16 خردادماه را با افت كم‌سابقه‌اي پشت سر گذاشتند كه تنها 5 صندوق با عملكرد مثبت روبه‌رو شدند، هرچند بازدهي آنها نيز حتي به سطح 5/0 درصد نيز نرسيد.

در هفته يادشده با تداوم روند نزولي حاكم بر بازار سرمايه و افت 4/0 درصدي شاخص كل بورس، بيشترين تاثير منفي بر صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري ايجاد شد. به طوري كه نظريه هرچه بازار منفي، صندوق‌ها منفي‌تر و هر چه بازار مثبت، صندوق‌ها هم مثبت‌تر به اثبات رسيد؛ ربودن گوي بازدهي منفي از شاخص و قرار گرفتن 40 صندوق در مرتبه‌اي پايين‌تر از سطح بازدهي شاخص كل بورس شاهد اين مدعا است.
همچنين به‌رغم تقسيم سود حداكثري در مجامع شركت‌ها و منفعت پرتفوليوي صندوق‌ها از اين سود نقدي، نه تنها تغيير مثبتي در اين نهادهاي مالي ايجاد نشد، بلكه اين نهادهاي مالي در جهت منفي‌تر حركت كردن نيز گام برداشتند.
از سوي ديگر توقف 65 نماد در بورس تهران و بالطبع كاهش قدرت نقدشوندگي پرتفوليوي صندوق‌ها، در افت مزبور بي‌تاثير نبوده است؛ گرچه در حال حاضر بخش عمده‌اي از نقدينگي حاضر در پرتفوليوي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك مربوط به مديران آنها است و سرمايه‌گذاران حقيقي نقش چنداني در تحولات صندوق‌ها ايفا نمي‌كنند.
با توجه به موارد يادشده در هفته مورد گزارش صندوق سرمايه‌گذاري يكم ايرانيان با ثبت بازدهي 3/0 درصدي در صدر جدول قرار گرفت.
افزون بر اين، صندوق‌هاي توسعه فردا و تجربه ايرانيان با بازدهي 2/0 درصدي و صندوق‌هاي بانك بانك گردشگري و صنعت و معدن نيز با بازدهي 1/0 درصدي ديگر نهادهاي مالي مثبت بازار بودند. اين در حالي است كه صندوق سرمايه‌گذاري مهر ايرانيان با 1/1 درصد افت نسبت به هفته ماقبل مواجه شد و بازدهي صفر درصدي را در كارنامه خود ثبت كرد.
اما وضعيت بيشتر صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري منفي بود، به طوري كه 54 صندوق ديگر با بازدهي منفي در محدوده 1/0 درصد تا 2/3 درصد مواجه شدند.
شاخص كل بازار نيز با ثبت بازدهي منفي 4/0 درصدي در رتبه‌اي پايين‌تر از 14 نماد ديگر قرار گرفت و در واقع با صندوق‌هاي رفاه، بورس 24، يكم سامان، كارآفرينان برتر، بيمه دي و بورسيران در يك جايگاه قرار گرفت.
صندوق شاخص كارآفريني نيز با ثبت 5/0 درصد بازدهي منفي به همراه 39 صندوق ديگر در رتبه‌هاي پايين‌تر از شاخص بازار ايستادند.
در همين حال، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري صبا، آرين و اميد سهم هر كدام به ترتيب بازدهي منفي 2/3، 6/2 و 3/2 درصدي را تجربه كردند و به عنوان منفي‌ترين صندوق‌ها شناخته شدند.
عملكرد طولاني‌مدت
بررسي عملكرد صندوق‌ها در سه ماه اخير حاكي از آن است كه صندوق سرمايه‌گذاري بورسيران همچنان صدرنشين ديگر صندوق‌هاست و به‌رغم كاهش 6 درصدي در اين هفته، با بازدهي مثبت 5/15 درصد توانست بيشترين بازدهي را در دوره يادشده نصيب سرمايه‌گذاران كند.
صندوق سرمايه‌گذاري حافظ نيز با كسب بازدهي 8/13 درصدي در رتبه دوم قرار گرفت.
همچنين در اين دوره 53 صندوق ديگر نيز با عملكردي مثبت روبه‌رو شدند و تنها 7 صندوق از جمله نقش جهان، بانك اقتصاد نوين، يكم سامان و ارك در فهرست صندوق‌هاي منفي قرار گرفتند.
شاخص كل بورس نيز در اين دوره با ثبت بازدهي 1/5 درصدي در ميانه جدول ايستاد.
از سوي ديگر در 6 ماه اخير نيز شاخص كل بازار با بازدهي 2/8 درصدي از 21 صندوق پيشي گرفت و بدين ترتيب صندوق‌هاي تدبيرگر سرمايه، ايساتيس، آپادانا و گنجينه بهمن از جمله صندوق‌هايي بودند كه رتبه‌‌‌هاي پايين‌تر از شاخص را به خود اختصاص دادند.
اما در اين دوره صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري سينا، بورسيران و حافظ نيز هر كدام به ترتيب با كسب بازدهي 2/38، 7/32 و 9/31 درصدي رتبه‌هاي نخست جدول را كسب كردند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر