بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۵
خطاب به کارشناسان قدیمی ترین بازیگر بازار سهام

اجرای سیاست یک بام و دو هوا در بورس

نفس این رویکرد از سوی کارشناسان شرکت سرمایه گذاری ملی ایران اگر چه پسندیده و مورد قبول سهامداران اغلب حقیقی بازار سرمایه است اما اگر مدیران و کارشناسان شرکت توانمندی در عرصه مدیریت و دفاع از حقوق سهامداران داشتند سهام شرکت خود را مدیریت می کردند که بازدهی بهتری برای سهامداران خود داشته باشد و به قول ضرب المثل معروف "کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی".
کد خبر : ۶۸۶۱۴

شرکت سرمایه گذاری ملی ایران با سرمایه ای بالغ بر 290 میلیارد تومان به عنوان اولین شرکت سرمایه گذاری تأسیس شده در 37 سال پیش، یکی از واحدهای اقتصادی عظیم کشور بوده که طی بیش از سه دهه فعالیت مستمر در بازار سرمایه نقش ویژه ای در رشد و توسعه این بازار ایفا کرده و سهم بسزایی در سهیم نمودن عامه مردم در واحدهای تولیدی داشته است.

به گزارش بورس نیوز، شرکت سرمایه گذاری ملی ایران با سرمایه گذاری در 28 صنعت از 42 صنعت متنوع بورسی، مالکیت بخشی از سهام 185 شرکت بورسی را در اختیار خود داشته و حال آنکه این شرکت مالک سهام 98 شرکت غیر بورسی نیز بوده که در مجموع باید گفت "ونیکی" همچون یک کشتی اقیانوس پیما، سهام 283 شرکت و بنگاه اقتصادی را در سبد دارایی های خود گنجانده است.

از "ونیکی" شاید بتوان به عنوان یک شاخص یاد کرد چرا که با حضور سهام اغلب شرکت ها و صنایع تأثیر گذار بر نماگرهای بورس، نقش بسزایی در حرکت دامنه قیمتی این سهم در بازار سهام داشته و از این رو روند حرکتی سهام این شرکت می تواند نمایانگر جهت بازار سهام باشد.

این شرکت سرمایه گذاری با قدمتی 30 ساله همواره به مدیران خوشنامی همچون علیرضا عسکری مارانی در رأس سکانداری خود بالیده و با شعار حمایت از حقوق سهامداران خرد، تلاش بسیاری برای ترسیم جایگاهی محبوب میان انبوه صاحبان سرمایه ایجاد کرده است.

این مهم به طور حتم به بهره گیری از کارشناسان و مدیرانی در سرمایه گذاری ملی ایران دنبال می شود که خواهان اعاده حقوق صاحبان سهام در هر زمان و مکان است.

از جمله در برگزاری مجامع عادی سالیانه برخی شرکت ها که کارشناسان "ونیکی" با هدف عدم تضییع حقوق صاحبان سهام حضور داشته و با تلاش بسیاری به دنبال اعاده آن هستند.

میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است

نفس این رویکرد از سوی کارشناسان شرکت سرمایه گذاری ملی ایران اگر چه پسندیده و مورد قبول سهامداران اغلب حقیقی بازار سرمایه است اما با نگاهی عمیق تر به این موضوع و مقایسه با عملکرد این شرکت در چند سال اخیر، می توان تناقض های گفتاری و کرداری فاحش را میان آنچه که برخی از این کارشناسان به دنبال آن می گردند با هدف اولیه آنها پیدا کرد که دارای تفاوت از زمین تا آسمان است.

با این مقدمه با بررسی عملکرد شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در سال های اخیر، به گوشه هایی از انحراف "ونیکی" از اهداف اصلی آن می پردازیم.

نخست آنکه تاریخچه شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در سال 1354 به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تأسیس شده که طبق اساسنامه خود قصد مدیریت هیچ شرکتی را نداشته و فقط به قصد کسب بازده از معاملات اوراق بهادار و جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران جزء شکل گرفته و از طرفی مأموریت خود را کسب بازده مناسب برای بیش از 47 هزار سهامدار عنوان کرده است.

هر سال فقط 2.5 درصد بازدهی

این شرکت اما از سال 1384 یعنی شروع دولت نهم تاکنون حدود 19 درصد بازدهی داشته که شامل افزایش قیمت سهام و سود توزیعی در مجامع برگزار شده می باشد به عبارت بهتر سالانه حدود 2.5 درصد بازدهی مرکب داشته و این در حالی است که حداقل نرخ بازده بانکی در این سالها 17 درصد بوده که 7 برابر متوسط بازده این شرکت در هر سال است. جالب آنکه شاخص کل نیز طی این دوره 110 درصد رشد داشته که حدود 6 برابر بازدهی سهام سرمایه گذاری ملی ایران برای سهامدارانش طی این سالها است.

حال این سوال پیش می آید که آیا اهداف اساسنامه که همان کسب بازدهی مناسب عنوان شده با این عملکرد تا چه حدی محقق شده و از طرفی با توجه به حضور 283 شرکت در پرتفوی "ونیکی" و شبیه بودن آن به کل بورس تهران، چرا بازده شرکت با شاخص هماهنگ و همسو نیست؟

نیروی کارشناسی مجرب و بازده پایین!

شرکت سرمایه گذاری ملی ایران به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری با قدمت 30 ساله در بورس تهران همواره داعیه کار کارشناسی و علمی داشته است. حال چگونه می شود با وجود حدود 30 نفر پرسنل مجرب، بازده این شرکت، هیچ تناسبی با سایر شرکتهای مشابه ندارد و از عملیات خرید و فروش سهام تنها کمتر از 8 درصد سود برای "ونیکی" تحقق یافته و 92 درصد مابقی آن تنها از راه دریافت سود نقدی شرکت ها (DPS) محقق می شود.

از همه مهم تر سال گذشته میانگین بازدهی 16 شرکت سرمایه گذاری به 13 درصد مثبت رسیده و این در حالی است که شرکت سرمایه گذاری ملی ایران طی این دوره با 15 درصد بازدهی منفی، از آخر دوم شده است و در مقایسه با عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مشترک که رویکردی مشابه "ونیکی" دارند، به نوعی ضعیف ترین عملکردها بین صندوق های سرمایه گذاری که تنها 2 یا چند کارشناس دارند را به نمایش گذاشته است.

نگاهی به NAV و قیمت سهام

طبق آخرین گزارش رسمی شرکت در تاریخ 91.2.31، ارزش سرمایه گذاری در سهام "ونیکی" به ازای هر سهم حدود 240 تومان است اما قیمت سهام "ونیکی" در تابلوی بورس تهران حدود 135 تومان بوده که نشانگر این مطلب بوده که قیمت سهام این شرکت حدود 55 درصد ارزش خالص دارایی ها معامله می شود که این فاصله بیانگر عدم اطمینان سهامداران به آینده و مدیریت شرکت است.

از پیام هیأت مدیره تا واقعیت

طبق پیام هیأت مدیره سرمایه گذاری ملی ایران، این شرکت به قصد گرفتن کرسی هیأت مدیره در شرکت ها فعال بوده و تاکنون نیز 40 کرسی دریافت کرده است.

حال این سوال پیش می آید که دریافت این تعداد کرسی هیأت مدیره چه مزایایی در بر دارد؟

آیا به منظور فروش بلوکی سهام با قیمت بالاتر است؟ یا به قصد دفاع از حقوق سهامداران جزء پیش می رود؟

در پاسخ به بخش اول پرسش بالا تاکنون چنین عملکردی از این شرکت مشاهده نشده و در سودآوری "ونیکی" هم چنین امری مشاهده نمی شود.

برای پرسش دوم هم چیزی به ذهن نگارنده نمی آید که حسنی برای سهامداران جزء ایجاد شده باشد چون اگر مدیران و کارشناسان شرکت توانمندی در عرصه مدیریت و دفاع از حقوق سهامداران داشتند سهام شرکت خود را مدیریت می کردند که بازدهی بهتری برای سهامداران خود داشته باشد و به قول ضرب المثل معروف "کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی".

پایان قسمت اول

اشتراک گذاری :
ارسال نظر