بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۳
در پی ارزیابی NAV شرکت گسترش نفت و گازپارسیان مشخص شد:

احتمال تحقق سودآوری های فزاینده در پرتفوی "وغدیر"

در حال حاضر مبادلات نفتی ایران با کشورهای مقصد از جمله چین، هند و کره و کشورهای حوزه آسیای شرقی به سهولت در حال انجام بوده که در ارتباط با برخی مسایل به وجود آمده برای حمل کالا و بیمه محصولات پتروشیمی از جمله متانول که حالت گاز و یا مایع دارند، از طریق همکاری با شرکت های بیمه ای داخلی موفق به حل مشکلات موجود شدیم
کد خبر : ۶۹۰۷۶

در حال حاضر تأثیر فزاینده ریسک های سیستماتیک بر بورس، آثار مثبت اعمال هر گونه اقدام حمایتی از سهام را خنثی می سازد و در شرایطی که مشکل اساسی بازار سرمایه به سطوح کلان اقتصادی و سیاسی کشور باز می گردد، حمایت حقوقی ها از سهام زیر مجموعه ها و روند معاملات بی تأثیر می شود.

بر همین اساس، برای مشخص شدن جهت واقعی حرکت بورس و نیز اثرگذاری حمایت حقوقی ها و بزرگان بازار سهام از روند معاملات، باید به بررسی اوضاع کشور در سطح کلان پرداخت و در انتظار رفع ریسک های موجود نشست.

علی نجفی مقدم، مدیر پرتفوی شرکت سرمایه گذاری غدیر با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در شرایط فعلی شرکت ها به لحاظ سودآوری و پوشش بودجه های برآوردی خود با مشکل خاصی مواجه نیستند و اشکالات موجود به مسایل در حوزه کلان اقتصادی و نیز شرایط سیاسی برمی گردد.

وی در خصوص وضعیت سهام "وغدیر" و سایر زیر مجموعه های آن اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع صاحبان سهام و نیز انتظار برای اعلام گزارش عملکردی میان دوره ای شرکت ها، به نظر می رسد عایدی هر سهم اکثر شرکت های زیر مجموعه "وغدیر" از جمله "شپدیس"، "پارسان" و "زاگرس" فراتر از پیش بینی ها محقق شود و احتمال ارایه تعدیل مثبت عایدی سهام آنها و در نتیجه افزایش سودآوری "وغدیر" وجود دارد.

وی با اشاره به برنامه تجدید ساختار و اصلاح پرتفوی شرکت سرمایه گذاری غدیر برای در اختیار گرفتن صنایع پرپتانسیل و محدود کردن سهم صنایع کم بازده موجود در سبد سرمایه گذاری های شرکت، در رابطه با بحث افزایش سرمایه "وغدیر" گفت: یکی از مهمترین برنامه های آتی شرکت پیگیری موضوع تدوین گزارش توجیهی به منظور افزایش سرمایه شرکت است که در صورت تأیید نهایی تصمیم گیری مدیران، جهت برگزاری مجمع فوق العاده و دریافت مجوز لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام خواهیم کرد.

تمامی این اقدامات به نحوی انجام خواهد شد تا در تمامی مراحل منفعت سهامداران حفظ شده و بیشترین میزان بازدهی برای آنان محقق شود.

نجفی مقدم با تأکید بر اینکه برای پی بردن به نحوه عملکرد و رفتار بزرگان بورس و چگونگی حمایت آنان از روند معاملات باید همچنان منتظر ماند، به حجم پایین نقدینگی موجود در بازار اشاره کرد و در خصوص حمایت این شرکت از سهام زیر مجموعه های فعال خود در بورس اذعان داشت: شرکت در چنین شرایطی که ریسک های متعددی بازار را احاطه کرده، همواره به حمایت از سهام موجود در پرتفوی خود اهتمام ورزیده است. اما لازم است سهامداران توجه داشته باشند تغییراتی که در برخی نمادهای موجود در سبد سرمایه گذاری و میزان سهامداری "وغدیر" مشاهده می شود، مربوط به نقل و انتقالاتی است که به منظور حضور شرکت در برنامه افزایش سرمایه زیر مجموعه ها صورت می گیرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه عرضه هفت میلیون و 500 هزار سهمی در نماد "پارسان" را از جمله این نقل و انتقالات برشمرد و عنوان کرد: واگذاری این میزان سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان برای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت اعتضاد غدیر بوده که به صورت غیر نقدی به قیمت 670 تومان به ازای هر سهم "پارسان" مستقیماً به این شرکت زیر مجموعه واگذار شده است.

چنانچه طی یک ماه آتی مواردی از این دست در پرتفوی "وغدیر" با دیگر در زیر مجموعه ها انجام شود، در راستای مشارکت در برنامه افزایش سرمایه شرکت های زیر مجموعه خواهد بود. اما سهامداران باید توجه داشته باشند که سیاست شرکت، عرضه سهام ارزنده ای همچون "پارسان"، آن هم در این قیمت ها نیست.

وی NAV این سهم را با احتساب قیمت مدیریتی شرکت های تحت مالکیت "پارسان"، در محدوده 930 تومان به ازای هر سهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: چنانچه قیمت سهام موجود در پرتفوی این شرکت زیر مجموعه "وغدیر" به قیمت های واقعی آنها در تابلوی معاملات باز گردد، این رقم تا 1400 تومان برای هر سهم نیز قابل ارزیابی است.

نجفی مقدم در خاتمه سخنان خود با تأکید بر اینکه در حال حاضر مبادلات نفتی ایران با کشورهای مقصد از جمله چین، هند و کره و کشورهای حوزه آسیای شرقی به سهولت در حال انجام بوده، گفت: در ارتباط با برخی مسایل به وجود آمده برای حمل کالا و بیمه محصولات پتروشیمی از جمله متانول که حالت گاز و یا مایع دارند، از طریق همکاری با شرکت های بیمه ای داخلی موفق به حل مشکلات موجود شدیم و می توان این امید را به سهامداران "پارسان" و "زاگرس" و نیز دیگر شرکت های تحت مالکیت شرکت سرمایه گذاری غدیر داد که احتمال رشد سودآوری فزاینده این شرکت ها و در نتیجه افزایش سودآوری "وغدیر" در عملکرد میان دوره ای منتهی به پایان خرداد ماه دور از انتظار نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر