بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۱
کد خبر : ۶۹۴۸۵
دنياي اقتصاد- سرانجام مقاومت بورس تهران در برابر عرضه‌های سنگین و معاملات توام با افت قیمت سهام شکست و نمایشگر بورس تهران زیان سرمایه‌گذاران را رقم زد.بر این اساس با افت 257 واحدي شاخص كل بورس تهران در جريان معاملات روز گذشته، بازده بازار از ابتداي سال جاري تاكنون منفي شد، در حالي كه شاخص كل در پایان سال 90 به 25 هزار و 905 واحد رسيده بود، سير نزولي بازار طي هفته‌هاي اخير موجب شد تا شاخص كل بورس تهران ديروز به سطح 25 هزار و 681 واحد برسد. به اين ترتيب بازده بورس تهران در سال‌جاري به منفي 86/0 درصد رسيد.
گروه بورس – همايون دارابي: دومين افت سنگين شاخص در هفته جاري تكليف بازدهي بازار سهام در سال 91 را مشخص كرد و شاخص به سوي زيان سرمايه‌گذاران بورس اوراق بهادار در سال جاري متمايل شد.
با افت 257 واحدي شاخص كل بورس تهران در جريان معاملات روز گذشته بازده سرمايه‌گذاري در بازار سهام از ابتداي سال جاري تاكنون منفي شد.
در حالي كه شاخص كل بازار سهام در خاتمه داد و ستدهاي سال 90 به 25 هزار و 905 واحد رسيده بود، سير نزولي اين شاخص طي هفته‌هاي اخير موجب شد تا شاخص كل بورس تهران ديروز به سطح 25 هزار و 681 واحد برسد. به اين ترتيب بازده بورس تهران در سال جاري به منفي 86/0 درصد رسيده است. همزمان با افت شاخص كل ديروز بازار ارز و سكه روند صعودي خود را ادامه دادند، تا دلار آمريكا مجددا به مرز 2هزار ريال نزديك شود. كارشناسان بازار نگراني از محدوديت‌هاي بين‌المللي و عدم هماهنگي معامله‌گران حقوقي و عمده بازار را مهم‌ترين‌ دلايل افت شاخص در روزهاي اخير قلمداد مي‌كنند. اين درحالي است كه ديروز شايعاتي در مورد تلاش مسوولان بازار براي هماهنگ‌سازي معامله‌گران حقوقي براي جمع‌آوري عرضه‌ها و كنترل شاخص در بازار مطرح بود كه تحت همين شرايط بازار شروعي رو به تعادل داشت و برخي از صف‌هاي فروش جمع آوري شدند اما با اين وجود تشكيل صف فروش سنگين براي فولاد مباركه و جمع آوري 10ميليون سهم از اين صف فروش عملا در ميانه بازار ديروز تعادل شكننده بازار را به هم ريخت تا براي دومين بار شاخص به شدت افت كند. بر اين اساس تنها 19نماد از 182نمادي كه به روي تابلو رفتند رشد قيمت را تجربه كردند؛ روز شنبه نيز تنها 11نماد مثبت در بازار معامله شده‌اند. هر چند ديروز شاخص كل نيز بر افت بازدهي سال جاري تاكيد كرد اما در واقع به دليل افت شديد ارزش بازار نمادهاي عمده، ميزان زيان معامله‌گران به مراتب بيش از رقم كنوني است.
در بازار ديروز سهام پالايشگاه بندرعباس در بازار عرضه شد كه اين عرضه با خريد‌هاي سنگين معامله‌گران حقوقي از جمله صندوق نفت، هلدينگ نفت و گاز پارسيان و تامين اجتماعي با موفقيت به پايان رسيد. پالايشگاه بندرعباس ديروز در قيمت يك هزار و 140ريال در بازار كشف قيمت شد كه با اين قيمت ارزش بازار پالايشگاه نفت بندرعباس به حدود يك هزار و 600ميليارد تومان رسيد كه در برابر ارزش جايگزيني شركت رقم بسيار اندكي به شمار مي‌رود.
در گروه فلزي ديروز شركت 20 ميليارد توماني فرو‌سيليس ايران براي سال مالي منتهي به اسفند 90 طبق صورت‌هاي حسابرسي شده سود هر سهم را به طور خالص مبلغ 740 ريال اعلام كرده كه نسبت به سال مالي گذشته 9 درصد افزايش داشته است.
شركت فروسيليس ايران در پيش‌بيني حسابرسي شده مربوط به سال مالي 91، عايدي هر سهم را بطور خالص مبلغ 754 ريال اعلام كرده بود كه بر اساس اصلاحيه ارائه شده اين مبلغ را با كاهش 27 درصدي به 547 ريال رسانده است و دليل آن را توقف خط توليد به علت حادثه مورخ 3 فروردين 91 اعلام كرده كه بر اثر آن عايق بندي كف كوره ذوب فروسيليسيم با مشكل روبه‌رو شده و تعميرات اساسي آن 3 ماه زمان خواهد برد.
در گروه سيماني ديروز گزارش سازمان بازرسي كل كشور جالب توجه بود. براساس اين گزارش اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ و به تبع آن آزاد‌سازي قيمت حامل‌هاي انرژي در مرحله اول تاثير بسيار مهمي بر فرآيند توليد در كارخانه‌هاي صنعتي معدني خواهد داشت. در كارخانه‌هاي مذكور حامل‌هاي انرژي از جمله برق، گاز، گازوئيل، مازوت و بنزين تاثير مستقيمي بر قيمت تمام شده محصولات توليدي خواهد داشت. 
از بين صنايع مهم و تاثيرگذار در كشور مي‌توان به صنايع سيمان و مس اشاره داشت. قطعا اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ تنها بر كارخانه‌ها و معادن فوق تاثيرگذار نبوده و شركت‌هاي متعددي را كه به عنوان پيمانكار در اين بخش‌ها فعاليت مي‌نمايند نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد. 
در گروه بانكي ديروز گزارش ديگري از سازمان بازرسي در مورد تخلفات يك بانك منتشر شد كه نگراني سهامداران را به همراه آورده است.
به گزارش فارس و براساس گزارش منتشره قراردادهاي منعقد شده با هيات‌ اجرايي براي راه‌اندازي بانك در شرف تاسيس، ماهيت پيمانكاري داشته و پروژه محور بوده است. لذا پرداخت مبالغي تحت عنوان عيدي و پاداش و ساير مزايا به اعضاي اين هيات‌ فاقد وجاهت قانوني بوده است.
اين گزارش مي‌افزايد: قبل از طي مراحل قانوني و تاسيس نهايي بانك، هزينه‌هايي بابت ايجاد چند شعبه پرداخت شد كه خلاف مقررات بانك مركزي است. همچنين قبل از تاسيس نهايي بانك، مبالغي به عنوان علي‌الحساب حقوق كاركنان شعب ايجاد شده ولي راه‌اندازي نشده پرداخت شد كه فاقد وجاهت قانوني است.
در بخش پاياني اين گزارش آمده است: براي تامين هزينه‌هاي تاسيس اين بانك، مبلغ 45 ميليارد ريال تسهيلات به نرخ 30 درصد از يك بانك خصوصي دريافت شد و بازپرداخت آن معادل 3/49 ميليارد ريال از محل منابع بانك تاسيس شده انجام گرفته كه اين اقدام نيز خلاف قانون است. اين گزارش نگراني سهامداران را از تبديل وضعيت اين بانك به شرايطي نظير بانك‌هاي آريا و آرين سبب شده است. 
در مجموع بازار ديروز بازاري همچنان ضعيف بود كه در آن 151ميليارد تومان سهام مورد داد و ستد قرار گرفت كه 54درصد آن را معاملات پالايشگاه بندر عباس تشكيل داد. از 182نمادي كه به روي تابلو رفتند 158 نماد با كاهش قيمت و 19نماد با رشد ارزش همراه شدند. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر