بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی شد:

آیا سرمایه گذاران دوباره به تب دلار دچار می شوند؟

چشم انداز مسایل اقتصادی و نتایج مذاکرات سیاسی چندان واضح و روشن نیست. اما اگر وضع به همین منوال پیش رود و برای آن چاره ای اندیشیده نشود، بهای این ارز از 2500 تومان نیز عبور خواهد کرد. چرا که اعداد گرد شده، برای سرمایه گذار یک خط روانی محسوب می شود و عبور از این اعداد جای رشد بیشتر را فراهم می سازد.
کد خبر : ۶۹۴۹۹

طی روزهای اخیر افزایش بهای دلار و عبور آن از مرز 1900 تومان ، این ارز را مجدد در کانون توجه سرمایه گذاران قرار داده است.

علی دهدشتی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند درباره روند کنونی قیمت این ارز و چشم انداز آتی آن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: شکل گیری روند مثبت در نرخ دلار بنا به چند دلیل اساسی پیش از این نیز پیش بینی می شد.

نخستین عامل مربوط به سیاست های دولت بوده که به نظر می رسد این سیاست ها در جهت برگشت نرخ دلار به قیمت های پایین تر از قیمت های فعلی نباشد. چراکه امسال سال آخر ریاست جمهوری است و همواره در این دوره هزینه ها و پرداخت های دولت افزایش می یابد که این امر نیاز به درآمدهای بیشتر را ایجاد می کند.

وی افزود: افزون برآن، مجلس شورای اسلامی نیز بودجه پیشنهادی دولت برای سال 91 را به طور کامل نپذیرفته و دولت برای تأمین بهتر هزینه های خود می تواند از طریق افزایش نرخ دلار این کمبودها را جبران کند.

در عین حال صندوق ذخایر ارزی کشور نیز منابع ارزی چندان قابل توجهی ندارد. از همین رو می توان گفت دولت از گنجایش و پتانسیل لازم برای مهار قیمت ها در بازار ارز برخوردار نیست.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه روند قبلی دلار و رشد بهای آن تا 2050 تومان، اصلاح قیمت دلار تا محدوده 1500 تومانی را مهیا شدن شرایط لازم برای جهش دوباره و جذب نقدینگی به بازار ارز در فرصت خرید ایجاد شده در محدوده 1500 تا 1600 تومان عنوان کرد که این دوره با رکود در بازار مسکن و نیز بازار سهام مصادف شد و به روند جذب نقدینگی دامن زد.

وی حرکت دلار به سمت 2200 تومان تا 2250 تومان را پیش بینی کرد و در تشریح تحلیل خود گفت: چنانچه این نقاط که برای نرخ دلار خطوط مقاومتی محسوب می شوند، شکسته شود این ارز می تواند به رشد خود ادامه دهد.

چرا که چشم انداز مسایل اقتصادی و نتایج مذاکرات سیاسی چندان واضح و روشن نیست. اما اگر وضع به همین منوال پیش رود و برای آن چاره ای اندیشیده نشود، بهای این ارز از 2500 تومان نیز عبور خواهد کرد. چرا که اعداد گرد شده، برای سرمایه گذار یک خط روانی محسوب می شود و عبور از این اعداد جای رشد بیشتر را فراهم می سازد.

دهدشتی، افت دو ماه اخیر دلار را یک فرصت خرید ایجاد شده برای سرمایه گذاران این بازار دانست و خاطر نشان کرد: با اصلاح ایجاد شده در قیمت ها جذابیت لازم برای رشد مجدد به وجود آمد که وضعیت راکد کنونی در بورس، مسکن و نیز خودرو که طی ماه های پایانی سال با رونقی مقطعی مواجه شد، به این جذابیت دامن زده است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند از کنترل بازار طلا و سکه نقدی توسط دولت سخن گفت و اظهار داشت: بانک مرکزی طی ماه های گذشته موفق به افزایش ذخایر طلای خود شد و این موضوع می تواند موجب کنترل بهتر این بازار توسط دولت شود. در حالیکه ابزاری برای کنترل بازار ارز در دست دولت و نیز بانک مرکزی موجود نیست.

البته سکه نقدی نیز به دنبال صعود دلار می تواند با افزایش قیمت رو به رو شود. اما ابزارهایی همچون طرح پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی، تزریق ذخایر طلای موجود به بازار در صورت افزایش تقاضا و رشد قیمت ها، انتشار اوراق سکه طلا، عرضه سکه و شمش طلا در بانک کارگشایی و نیز معاملات این کالا در بازار آتی بورس کالا می تواند در کنترل قیمت سکه نقدی مؤثر واقع شوند.

وی در ارتباط با روند اونس جهانی نیز تأکید کرد: پیش بینی برخی تحلیل گران بازار طلای جهانی از رشد قیمت اونس طلا تا مرز 2000 دلار حکایت دارد. چرا که نمودارهای تکنیکالی روند حرکتی بهای اونس طلا، حرکت قیمت ها در میان سه ضلع یک مثلث را نشان می دهد و چنانچه قیمت ها از ضلع بالایی این مثلث که در شکل نمایان است، عبور کند، قطعاً روند صعودی قوی تری اتخاذ خواهد کرد.


مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند از لحاظ فاندامنتالی نیز رشد قیمت اونس طلا به دلیل وجود چندین عامل کلیدی و اثرگذار را پیش بینی کرد و گفت: وضع بحرانی در اقتصاد اروپا و بدهی 16 تریلیون دلاری آمریکا موجب شده، نرخ بهره برای یکسال آتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی در پایین ترین سطح نگه داشته شود.

دهدشتی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: در صورتی که بهای هر اونس طلا بتواند از این مثلث در نمودارهای تکنیکالی خود خارج شود و از ضلع بالای آن عبور کند، همسو با تحلیل فاندامنتال و با توجه به وجود دلایل مذکور، به سمت بالا جهش خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر