بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر : ۶۹۵۹۳
بهای سبد نفت اوپک، همزمان با کاهش مداوم بهای جهانی نفت برنت و وست تگزارس، همچنان در حال سقوط است و اکنون به زیر 90 دلار در هر بشکه رسیده است. این درحالی است که پیش بینی میشد با برگزاری نشست سران اوپک در وین و تصمیم به کاهش مازاد تولید، از سقوط بهای نفت تا حد زیادی جلوگیری شود. بهای نفت اوپک به مرز 87 دلار رسیده در حالی که بودجه سال 91 کشور با نفت 85 دلار بسته شده.
به گزارش تابناک، هفته گذشته بازار جهانی نفت یکی از بد ترین هفته های خود را پشت سر گذاشت ودر ادامه کاهش بها، سبد نفت اوپک به 87 دلار در هر بشکه رسید. هفتمین هفته متوالی کاهش تقاضا برای نفت رقم خورد و قیمتها به پایین ترین حد خود از ماه اکتبر سال گذشته رسید.

درحالی که نشست وزیران اوپک در ماه جاری در وین تصمیم به حفظ سهمیه بندی 30 میلیون بشکه در روز گرفت، و قرار بر آن شد که مازارد تولید کشورهایی چون عربستان سعودی قطع شود تا نظام سهمیه بندی رعایت شود، این امر عملا تاثیری در جلوگیری از سقوط قیمت نداشت و تنها یک روز بعد از نشست سران قیمت ها مجددا شروع به تنزل کرد.

سبد نفتی اوپک با رسیدن به مرز 87 دلار، زنگ خطر را برای ایران، که بودجه سال 91 را معادل هربشکه نفت 85 دلار بسته است به صدا در آورده.

در همان زمان دو تحلیل متفاوت از نشست اوپک به میان آمد: یکی اینکه با حفظ نظام سهمیه بندی و قطع اضافه تولید ایران توانسته است آنچه به دنبال آن بوده را بدست آورد. دیگر اینکه این نشست یک شکست محض برای ایران بود زیرا با توجه به وضعیت بازار و عملکرد عربستان سعودی عملا اتفاق خاصی در آن نشست روی نداده.

نگاهی به آنچه ایران ندید

درواقع برای فهمیدن این نکته که چرا ایران در این نشست نتوانست آنچه باید را بدست آورد باید کمی نگاه را تغییر داد. هرچند الزام عربستان به کاهش تولید تا رسیدن به مرز سهمیه بندی در ابتدا دستاوردی مثبت تلقی میشد اما بنا به دلایلی این امر عملا تاثیری در بهای نفت نگذاشت.

یکی از این دلایل آن بود که در همان زمان بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده بودند که علیرغم تصمیمات، عربستان مازاد تولید خود را کاهش نخواهد داد و همچنان به نظام سهمیه بندی پایبند نخواهد ماند. بخش مهمی از مازاد تولید نفت اوپک در نتیجه عملکرد عربستان در افزایش تولید بود که گویا هنوز برقرار است. هرچند هنوز گزارش ماهانه اوپک درخصوص وضعیت تولید این ماه منتشر نشده است.

از سویی وضعیت اقتصاد جهانی به حدی نابسامان است که تقاضا برای نفت را شدیدا کاهش داده است. بر اساس آمار، در هفته گذشته حجم خالص معاملات نفت با کاهش روبرو شد که نتیجه آن کاهش 8.9 میلیون بشکه ای در بازارها بود. این درحالی است که حتی در حاد ترین شرایط مازاد تولید نفت اوپک معادل 2.5 میلیون بشکه در روز عنوان میشد.

در نتیجه کاملا مشخص است که حتی کاهش مازاد تولید اوپک، در صورت اینکه فرض شود عملا انجام شده، پاسخ گوی کاهش حجم معاملات و کاهش تقاضای بازار نیست. این کاهش تقاضا که بیش از همه ناشی از آینده مبهم اقتصاد جهانی، ادامه بحران یورو و رکود اقتصادی چین است، با گزارش فدرال رزور که آمارهای نا امید کننده ای از اقتصاد آمریکا برای ماههای آتی ارائه کرد تکمیل شده و همچنان تقاضا را در بازار با کاهش مواجه میسازد.

همچنین در نشست اوپک یک موضوع به شدت مورد غفلت ایران واقع شد و آن شتاب گرفتن تولید نفت عراق است. بنا بر گزارشات درحال حاضر عراق روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت را روانه بازار میسازد که دقیقا برابر آن چیزی است که تا کنون ایران از تولید در دست داشت. پیش بینی ها حاکی از آن است که عراق توان آن را دارد که حتی تولید نفت خود را برای سالهای آینده به بیش از 4 میلیون بشکه در روز برساند.

از آنجایی که برای عراق به شکل جداگانه سهمیه ای در اوپک مشخص نشده، تولید فعلی عراق در مجموع تولید کلی اوپک که معادل 30 میلیون بشکه در روز است محاسبه میشود که بنابراین مشخص میشود که سهمیه بندی اوپک با چه چالش جدی مواجه شده.

در نتیجه همان گونه که قبلا پیش بینی میشد یکی از جنبه های نشست اوپک برای ایران این بود که بازی را اکنون به عربستان، عراق و بازار جهانی باخته است. رویکرد ایران در نشست که از همان ابتدا مبنی بر حفظ سهمیه 30 میلیون بشکه در روز بود با توجه به واقعیت اقتصاد جهانی، در کنار غفلت از تهدید نفتی به نام عراق و نادیده گرفتن سابقه عربستان سعودی همه منجر به آن شد که اکنون قیمت نفت اوپک به زیر 90 دلار در هر بشکه برسد.

حال باید منتظر بود و دید که آیا با به صدا در آمدن زنگ خطر برای ایران، آنچه که رستم قاسمی در جریان نشست عنوان کرده بود محقق میشود یا خیر؟ وزیر نفت کشور در حاشیه جلسه به خبرنگاران گفته بود که در صورت ادامه سقوط قیمنت نفت، اوپک مجددا اقدام به برگزاری جلسه خواهد کرد. هانی حسین وزیر نفت کویت نیز این سخن را به زبان آوده بود و البته وی اشاره کرده بود که در صورتی که قیمت به زیر 90 دلار برسد این جلسه برگزار خواهد شد.

اما و به هر حال اکنون ایران است که باید بیش از همه و با توجه به اینکه بودجه سال جدید با نفت 85 دلاری بسته شده نگران کاهش قیمت باشد. در صورت ادامه سقوط قیمت ها به زیر 85 دلار، دولت با کسری بودجه مزمنی مواجه خواهد شد که نتیجه آن جز کاهش ذخایر ارزی و استقراض از بانک مرکزی، چاپ پول بدون پشتوانه و در نهایت رشد بیشتر حجم نقدینگی و تورم فزاینده نخواهد بود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر