بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۲
در گفتگو با مرتضی عزیزی مدیر عامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان:

افزایش سرمایه و سودآوری گروه بررسی شد

این موضوع پیشنهادی بوده که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده، اما اخذ این عوارض طبق قوانین برنامه پنجم توسعه ممنوع است. البته این پیشنهاد تنها مربوط به 11 قلم از محصولات پتروشیمی بوده تا نیاز داخل تأمین شود. اما طبق مذاکرات صورت گرفته انجمن صنفی با این وزارتخانه مقرر شده با افزایش میزان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، تعادل عرضه و تقاضا در بازاری رقابتی برقرار شده و کمبود این اقلام در کشور مرتفع شود.
کد خبر : ۶۹۷۲۲

در شرایط کنونی سهم شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان از تولید اوره کشور بالغ بر 80 درصد و با توجه به اینکه محصولات کشاورزی مشمول تحریم ها نیست، می توان این نوید را به سهامداران داد که در این زمینه مشکلی برای "پارسان" وجود ندارد.

مرتضی عزیزی، مدیر عامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با توجه به برگزاری مجامع عادی سالیانه اکثر شرکت های سرمایه پذیر و تحقق درآمدهای پیش بینی شده از محل سود آنها، وضعیت تحقق سودآوری در "پارسان" مثبت می باشد.

افزون بر اینکه شرکت پتروشیمی پردیس نیز که در حال حاضر نماد آن بابت ارایه تعدیل مثبت سود هر سهم متوقف می باشد، نمونه ای بارز از این عملکردهای مثبت زیر مجموعه ها است.

وی از افزایش سرمایه 66 درصدی "پارسان" از مبلغ 600 میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان در سال جاری اشاره و تأکید کرد: در حال حاضر برای اقدام در این زمینه منتظر اعلام گزارش حسابرس هستیم تا از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران، سرمایه شرکت در سال جاری افزایش یابد.

این برنامه برای سرمایه گذاری جهت توسعه فعالیت های سرمایه گذاری در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی اجرایی می شود.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی در این رابطه گفت: در راستای رسیدن به اهداف آتی، مالکیت 55 درصد پروژه الفین 12 در اختیار "پارسان" قرار داشته که دارای یک واحد یک میلیون تنی اتان می باشد. در عین حال این مجموعه دارای سه میلیون کندانسور در زمینه تبدیل بخار به مایع می باشد که آن را به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های پتروشیمی در جهان مطرح می کند.

وی در خصوص پروژه های شرکت های تابعه نیز تصریح کرد: بهره برداری از پروژه بنزین سازی شرکت پالایش نفت تبریز و پیشرفت فاز 3 پتروشیمی پردیس طی سال جاری محقق می شود.

مجوز اجرای پروژه فاز 2 طرح توسعه در شرکت پتروشیمی کرمانشاه نیز از دیگر دستاوردهای مهم بوده که امیدواریم کار اجرایی آن در سال جاری آغاز شود که در مجموع حجم سرمایه گذاری های هلدینگ پارسیان در طرح توسعه های شرکت های زیر مجموعه حدود پنج میلیارد دلار ارزیابی می شود.

وی پیگیری موضوع تبدیل تسهیلات ارزش شرکت پتروشیمی کرمانشاه به تسهیلات ریالی را تأیید کرد و گفت: شرکت بیش از پنج ماه پیگیر این موضوع بوده که تسهیلات ارزی دریافتی خود را با تسهیلات ریالی جا به جا کند و در صورت قطعیت امر، موضوع از طریق شرکت پتروشیمی کرمانشاه اطلاع رسانی خواهد شد.

در مجموع سودآوری کلیه شرکت های زیر مجموعه در سه ماه اخیر بسیار مثبت ارزیابی می شود که با توجه به افزایش تولید و صادرات آنها در این دوره نسبت به دوره مشابه به سال مالی گذشته، چشم انداز مثبتی برای این گروه متصور است که آثار مثبت آنها بر "پارسان" نیز اثر گذار خواهد بود.

عزیزی در خاتمه سخنان خود در ارتباط با اخذ عوارض 50 درصدی از صادرات پتروشیمی ها و آثار احتمالی آن بر سودآوری شرکت های هلدینگ "پارسان" گفت: این موضوع پیشنهادی بوده که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده، اما اخذ این عوارض طبق قوانین برنامه پنجم توسعه ممنوع است. البته این پیشنهاد تنها مربوط به 11 قلم از محصولات پتروشیمی بوده تا نیاز داخل تأمین شود. اما طبق مذاکرات صورت گرفته انجمن صنفی با این وزارتخانه مقرر شده با افزایش میزان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، تعادل عرضه و تقاضا در بازاری رقابتی برقرار شده و کمبود این اقلام در کشور مرتفع شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر