بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۷
تعبیر یک کارشناس بازار سرمایه از حال و هوای امروز بازار سهام:

بورسی که با یک غوره سردی اش می شود و با یک مویز گرمی!

بازار سرمایه همچنان پتانسیل رشد سودآوری و بازدهی را داشته و حتی اگر در بازه ای از زمان به صورت دستوری دچار نوسان شود و یا سرمایه گذاران نسبت به ارزندگی آن بطور مقطعی به فعالیت در این بازار اقدام کنند، به هر حال بازار سرمایه و بورس در میان مدت و بلند مدت همچنان به عنوان بهترین محل برای سرمایه گذاری مطرح است.
کد خبر : ۶۹۹۶۸

ورود نسل جدیدی از سرمایه گذاران به معاملات بازار سرمایه به ویژه با نگاهی کوتاه مدت و مبنی بر نوسان گیری، موجب آسیب رساندن به بازار سهام و در نتیجه تحمیل زیان به این گروه از سرمایه گذاران می شود.

در شرایط فعلی آنچه که در بازار رخ می دهد مصداق این ضرب المثل است که "با یک غوره سری اش می شود و با یک مویز گرمی اش!" بدین معنا که با نمودار شدن نوسان بیش از حد قیمت ها و حرکت بورس در مدار نزولی، صف های فروش سهام تشکیل شده و سرمایه گذاران و سهامداران با تشکیل این صفوف سراسیمه اقدام به فروش سهام خود می کنند. در مقابل نیز با انتشار اخبار امیدوار کننده و حاکمیت صف خرید در نمادهای معاملاتی همانند آنچه که طی روز گذشته اتفاق افتاد، سرمایه گذار هیجانی شده و اقدام به خرید سهم بدون تحلیل های منطقی می کند، در حالی که نباید اینگونه عمل شود.

نصراله برزنی، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین با بیان این مطالب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بروز نوسان مقطعی در بورس را نباید خیلی جدی گرفت و باید توجه داشت که نوسان در این بازار، اصلی اجتناب ناپذیر است.

روند مثبتی که طی روز گذشته بر معاملات حاکم شد را نمی توان ناشی از حمایت از بازار سرمایه عنوان کرد. چرا که به نظر به کار بردن واژه حمایت برای بورس واژه ای نادرست می باشد.

وی در توضیح این گفته خود افزود: یک نهاد اقتصادی که با هدف دستیابی به سودآوری و بازدهی تشکیل می شود، هیچگاه منافع خود را برای افزایش سودآوری دیگران صرف نمی کند. بطوریکه اگر چنین اقدامی در جهت دستیابی به اهداف و کسب انتفاع یک مجموعه نباشد، موجب وارد آوردن آسیب جدی به آن مجموعه خواهد شد.

بر همین اساس با نگاهی به گذشته بورس، به نظر می رسد شرایط و پتانسیل سودآور شدن در بازار سهام وجود دارد که موجب این حرکت در معاملات بورس شده است. از همین رو باید از به کار بردن واژه حمایت برای آن پرهیز کرد.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین به اقدام هفته گذشته دولت برای ارایه چهار مصوبه در جهت بهبود وضع بازار سرمایه اشاره کرد و تأکید داشت: دو مورد از این مصوبات علامت بسیار مثبتی برای متعادل شدن معاملات و حرکت به سمت رونق نسبی در بورس است.

چراکه با تصمیمات اخیر دولت، بانک ها این مجوز را از این پس دارا می باشند که در بازار سرمایه بیش از پیش اقدام به سرمایه گذاری کنند و یا با ارایه تسهیلات به زیر مجموعه های خود، هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری، تمایل به سرمایه گذاری در بورس را در این گروه بزرگ، بالقوه افزایش دهند.

برزنی تحقق این امر را در طولانی مدت به نفع بازار سرمایه دانست و عنوان کرد: این موضوع در طولانی مدت می تواند تقاضای سهام و سرمایه گذاری در بورس را در سطح قابل قبولی نگه دارد. چراکه بازار در شرایط فعلی وضعیت مناسبی برای فعالیت های سرمایه گذاری دارد و چنانچه بانک ها و دیگر موسسات پولی و مالی کشور از این پتانسیل استفاده کنند، بورس در بازه زمانی طولانی از روند صعودی ملایمی برخوردار خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این امکان وجود دارد که در شرایطی کاهش قیمت سهام نیز رخ دهد، اما در مجموع نوسان بورس با روند افزایشی همراه می شود. چراکه با ارایه مجوز فعالیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه به نهادهای پولی کشور، منبع جدیدی از سرمایه ها برای فعالیت در بورس آزاد می شود.

برزنی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: اعتقاد بنده بر این امر استوار است که بازار سرمایه همچنان پتانسیل رشد سودآوری و بازدهی را داشته و حتی اگر در بازه ای از زمان به صورت دستوری دچار نوسان شود و یا سرمایه گذاران نسبت به ارزندگی آن بطور مقطعی به فعالیت در این بازار اقدام کنند، به هر حال بازار سرمایه و بورس در میان مدت و بلند مدت همچنان به عنوان بهترین محل برای سرمایه گذاری مطرح است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر