بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۲
کد خبر : ۷۰۱۱۴
شرق: بازار ارز و سكه اين روزها بلاتكليف‌تر و سرگردان‌تر از هميشه به نظر مي‌رسد به اين ترتيب نه در طول يك هفته يا چند روز بلكه از اول ساعت معاملات يك روز تا آخرين ساعت خريد و فروش در همان روز، قيمت‌ها چند باري تغيير مسير مي‌دهد و جهت عوض مي‌كند.
اين همه به آن معناست كه نه تنها آماتورها بلكه حرفه‌اي‌ها هم سر از كار قيمت‌ها در نمي‌آورند و پيش‌بيني نرخ‌ها حتي براي چند ساعت ديگر هم ممكن نيست.
نكته ديگر اينكه اصولا براي پيش‌بيني، فاكتورهايي لازم است كه تحليل عوامل دخيل در قيمت‌گذاري يكي از آنهاست اما در بازار ارز و سكه هيچ‌كس دقيقا نمي‌داند مهم‌ترين مولفه براي تعيين نرخ چيست.
در فرمول قيمت‌گذاري سكه، قيمت طلا در بازارهاي خارجي و ارزش دلار در بازار داخلي مهم‌ترين فاكتور به شمار مي‌آيند. با اين همه بازار سكه، گاهي نيم‌نگاهي به يكي از اين عوامل دارد و گاهي هم اصولا از هيچ كدام از آنها تبعيت نمي‌كند. با توجه به همين رويه در اولين روز كاري هفته جاري در حالي كه قيمت طلا در بازارهاي جهاني جان گرفته بود سكه راه نزول در پيش گرفت و ارزان شد. ديروز هم معاملات جهاني متوقف بود و دلار هم در چهارراه استانبول گاهي عقب‌نشيني مي‌كرد و بعد دوباره خيز برمي‌داشت. البته برآيند اين نوسان نمي‌توانست اهالي هر دو بازار همسايه را به اين نتيجه برساند كه قيمت‌ها در مجموع رو به رشد دارند يا در مسير نزول قدم مي‌زنند. در روزي كه گذشت هر دلار آمريكا تا‌ هزار و ۸۵۵ تومان پايين آمد اما نيمه‌هاي روز تصميم به صعود گرفت و تا ‌هزار و ۹۰۰ تومان بالا رفت و مدتي هم در اين مرز توقف كرد اما دوباره تغيير عقيده داد و رو به نزول گذاشت. در بازار سكه هم وضع بر همين منوال بود. هر قطعه سكه در يازدهمين روز تابستان و يك روز بعد از آنكه متولي بازار پول براي تقويت بازار سرمايه وارد عمل شد، هر قطعه سكه نسبت به روز پيش تنها‌ هزار تومان ارزان شده بود اما چند ساعت بعد سرعت عقب‌نشيني قيمت‌ها بيشتر شد و ارزش سكه طرح قديم بهار آزادي تا ۷۵۵‌هزار تومان هم پايين آمد. سكه طرح جديد هم در اين روز با افت قيمت مواجه بود و ارزش هر قطعه از آن در اوج معاملات در ساعات مياني به ۷۵۰‌هزار تومان رسيد. تمام آنچه گفته شد به اين معناست كه بازار ارز و سكه هنوز به نتيجه قطعي براي مسير حركت آتي خود نرسيده است و هر روز يا در بهترين شرايط هر دو روز يك‌بار تغيير مسير مي‌دهد. در اين ميان مشتريان هم سرگردان‌اند كه بالاخره فصل خريد سكه و ارز فرا رسيده يا اوج قيمت‌ها همين جاست و بايد تا دير نشده قبل از بازگشت نرخ‌ها اندوخته خود را براي مرحله بعدي سرمايه‌گذاري به پول نقد تبديل كنند. اين در حالي است كه تجربه نشان داده هيچ تصميم جديد دولتي در مورد سكه و ارز بعيد نيست حتي اگر وزير اقتصاد و سخنگوي اقتصادي دولت تاكيد كند كه دولت هيچ‌گاه اراده‌اي براي افزايش نرخ ارز نداشته، اما مجموعه نوسانات سبب شده تا از طريق سازوكارهاي بانك مركزي براي اطمينان‌بخشي به فعاليت‌هاي اقتصادي نرخ ارز مرجع تعيين شود.
سوداگرها و آماتورها ضرر مي‌كنند
به گفته حسيني، بازار ارز تحت‌تاثير انتظارات سفته‌بازي و سوداگرانه است و غيرحرفه‌اي‌ها در اين بازار شكست خواهند خورد. در اين خصوص رييس كل بانك مركزي با قاطعيت هشدار داده و مي‌دهد كه خريد سكه و ارز چيزي جز زيان براي كساني كه به دنبال نوسان‌گيري هستند نيست. ديروز محمود بهمني تاكيد كرد: افزايش قيمت‌ها در بازار سكه توجيه ندارد و اين نرخ‌ها نشان‌دهنده ارزش واقعي آن نيست. به گفته او اين اتفاق دقيقا مانند حوادث سال گذشته است كه نرخ‌ها را تا يك‌ميليون تومان هم بالا برد.
گراني‌ها رواني و سياسي است
بهمني پرتاب قيمت‌ها و اوج‌گيري روزهاي اخير آن را در بازار ارز و سكه رواني و سياسي توصيف كرد و افزود: من توصيه مي‌كنم خريداران در زمان خريد ارز و سكه محاسبه كنند و مطمئن باشند وقتي قيمت‌ها برعكس بازارهاي جهاني پيش مي‌رود، قطعا غيرواقعي است. وي ادامه داد: وقتي قيمت‌ها در بازار جهاني كاهش مي‌يابد، در بازار ما افزايش مي‌يابد و وقتي در بازار جهاني رشد قيمت اتفاق مي‌افتد در داخل كشور ما كاهش را شاهد هستيم؛ اين همه نشان مي‌دهد قيمت‌ها واقعي نيست. رييس كل بانك مركزي با اشاره به اينكه مردم نبايد تحت‌تاثير جو رواني حاكم بر بازار قرار بگيرند گفت: ارزش ذاتي هر چيز هماني است كه تعيين مي‌شود. او تاكيد كرد: بانك مركزي حتما برنامه‌هاي جديدي براي مهار قيمت‌ها دارد از جمله اينكه تا دوم مردادماه سال‌جاري دو‌ميليون و 200‌هزار قطعه سكه را وارد بازار خواهيم كرد البته اگر لازم باشد و رشد قيمت‌ها تداوم يابد، ممكن است ورود سكه‌ها به بازار زودتر آغاز شود. وي با اشاره به اينكه بحث رواني بازار در 20 روز گذشته باعث شد تا با وجود كاهش 75 دلاري قيمت اونس جهاني طلا و رسيدن به 1554 دلار در هر اونس، قيمت سكه تا 70‌هزار تومان افزايش يابد، گفت: سوال اينجاست كه آيا ارزش ذاتي و واقعي سكه افزايش يافته است؟ بهمني گفت: اگر خريداران سكه بدون توجه به قيمت‌هاي واقعي حركت كنند ممكن است در نتيجه موفق نباشند و نتيجه برعكس توقعات‌شان شود. او افزود: وقتي قيمت سكه در بازار به 650‌هزار تومان رسيد 4‌ميليون نفر به شعب بانك مراجعه كردند و فيش‌هاي پيش‌خريد خود را پس دادند چون قيمت فروش در بانك به 670‌هزار تومان رسيده بود. بهمني در مورد وضعيت بازار ارز در روزهاي تحريم هم گفت: ۱۵۰‌ميليارد دلار ذخاير ارزي در مقابل تحريم‌ها داريم كه حجم بسيار مناسبي است.
روزهاي خوش بورس
اما در شرايطي كه بازارهاي ارز و سكه پرنوسان و بي‌سروسامان به نظر مي‌رسد همه متوليان اقتصادي عزم خود را جزم كرده‌اند كه به داد بازار سهام برسند و با اين تدبير با يك تير دو نشان بزنند؛ هم خيال سهامداران را از يك بحران شديد و سقوط سياه راحت كنند هم با جذاب كردن خريد و فروش در بورس و بالا بردن حاشيه سود اين سرمايه‌گذاري، بخشي از حجم تقاضا براي سرمايه‌گذاري را به تالار معاملات خيابان حافظ هدايت كنند تا به اين ترتيب با سبك شدن كفه تقاضا، قيمت سكه و ارز هم تعديل شود.
به‌هرحال مجموع اين تلاش‌ها فعلا روي سهامداران بورس را خندان كرده و منافعش به ديگر بازارها نرسيده است.
شاخص مثبت شد
ديروز هم براي دومين روز پي‌درپي شاخص تهران مثبت شد تا بعد از يك هفته نزول مداوم صاحبان سهام و اهالي بازار نفس راحتي بكشند. اين روز خوب هم در شرايطي رقم خورد كه شب پيش از آن زعماي اقتصادي گردهم آمده بودند تا راه‌هاي كمك بازار پول به سرمايه را طراحي كنند.
نتيجه هم اينكه با گردهمايي كارگروه حمايت از بازار سرمايه به رياست وزير اقتصاد، پنج مصوبه با اجماع طرفين ابلاغ شد كه بر اساس آن سقف مجموع تعهدات و تسهيلات پرداختي بانك‌ها به واحدهاي توليدي و غيرتوليدي پذيرفته شده در بورس و فرابورس از ۱۵ به ٢٠‌درصد سرمايه پايه بانك‌ها رسيد.
به گفته علي صالح‌آبادي رييس سازمان بورس، اعطاي تسهيلات توسط بانك‌ها به شركت‌هاي تابعه خود‏، به صورت مستقيم يا غيرمستقيم هم دومين مصوبه كارگروه مشترك بود كه براساس آن مقرر شد اين تسهيلات به منظور حمايت از بازار سهام و پس از تاييد رييس سازمان بورس و رييس كل بانك مركزي، توسط بانك‌ها به شركت‌هاي تابعه بانك‌ها پرداخت شود.
وام سهامداري
اما يكي از مهم‌ترين مصوبات كار گروه مشترك كه مژده آن از روز قبل اعلام شده بود اعطاي تسهيلات به سهامداران بود رييس سازمان بورس در اين خصوص گفت: بانك مركزي با پذيرش سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس و فرابورس، به عنوان وثيقه تسهيلات اعطايي به اشخاص حقيقي و حقوقي موافقت كرده است.
البته براي پوشش ريسك بانك‌ها با توجه به احتمال افت قيمت سهامي كه وثيقه گذاشته شده ارزش اين سهام دو برابر مبلغ تسهيلات در نظر گرفته مي‌شود.
سود اوراق بورسي بالا رفت
سخنگوي سازمان بورس درخصوص چهارمين مصوبه كارگروه مشترك حمايت از بازار سرمايه خاطرنشان كرد: با تصويب كارگروه، نرخ اوراق مشاركت و صكوكي كه با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر مي‌شود، مي‌تواند تا سقف سه‌درصد بالاتر از نرخ سود اوراق مشاركت منتشر شده با مجوز بانك مركزي باشد. به گفته صالح‌آبادي‏، اعضاي كارگروه در نهايت مصوب كردند تا به‌منظور تعيين راهكارهاي اجرايي مصوبات صورت‌گرفته، وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان بورس و اوراق بهادار هماهنگي لازم را با بانك‌ها به عمل آورند. به هر حال بازار سهام ديروز را با رشد و رونق سپري كرد تا در پي انتشار خبرهاي مثبت از حمايت‌هاي جدي دولتمردان از بازار سرمايه، سرمايه‌گذاران با اعتماد بيشتري به تالار شيشه‌اي بازگردند. در جريان معاملات روز يكشنبه حجم و ارزش معاملات با رشد چشم‌گيري مواجه شد كه نشان از بازگشت سرمايه‌ها به بازار دارد.
بر همين اساس 398‌ميليون و 136‌هزار و 280 سهم و حق تقدم در بازار تغيير مالكيت پيدا كرد. ارزش معامله اين ميزان سهام در بازار امروز 526‌ميليارد و 11ميليون و 83‌هزار ريال بود كه در 16‌هزار و 14 نوبت معاملاتي داد و ستد شد.
شاخص كل نيز 56 واحد بالا رفت و رقم 25‌هزار و 227 را تجربه كرد. شاخص صنعت با سير صعودي 46 واحدي مواجه شد و شاخص 50 شركت فعال‌تر با رشدي 3واحدي به رقم 1153 رسيد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر