بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷
مستطيل شيشه اي تالار

در چکاچک تصمیم گیری

بورس تهران اگرچه طی روزهای آینده عمده نگاه ها را بر مجامع شرکت ها متمرکز خواهد کرد اما بزودی خود را آماده تصمیم گیری در شرایطی می کند که سمت و سوی بازار سهام در آن تعیین خواهد شد. روند حرکتی شاخص بورس در حال حاضر با تداوم روند صعودی خود برای رسیدن به اولین نقطه مقاومتی در محدوده 25 هزار و 600 واحدی رو به رو است و به عبارت دیگر در حال حرکت از خط پایین بولینگر به سمت نقاط میانی این منحنی در سطوح رو به بالا است.
کد خبر : ۷۰۲۰۷

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 91.04.12 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 88 واحد افزایش به رقم 21056 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 231 واحد افزایش عدد 34495 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 118 واحد افزایش به رقم 25345 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 688 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز بانک ملت با 24 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با 6 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار سهام با آغاز فعالیت خود در روز جاری توانست با به نمایش گزاردن وضعیتی مطلوب از حجم معاملات و قیمت سهام، اغلب معامله گران را مجذوب خود کند.

به گزارش بورس نیوز در حالیکه همزمان با اجرای تحریم های نفتی اتحادیه اروپا، موج روانی شدیدی از سوی رسانه های غربی به راه افتاده اما تکاپوی متولیان بازار پول و سرمایه برای حمایت از بورس و نیز انتشار برخی خبرها همچون منتفی شدن افزایش قیمت حامل های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها به کمک بازار سهام آمده و تداوم شرایط مثبت و رو به صعود، منجر به کناره گیری فعالان بورس از انگیزه فروش سهام شده است.

اهالی تالار گرچه غیبت محسوس عمده حقیقی ها از بازار سهام را دلیل بی روح بودن بورس عنوان می کنند اما معتقدند به لحاظ اجماع حقوقی ها برای تداوم حمایت از معاملات سهام، دست کم در شرایط فعلی فروش سهام به صلاح نیست.

در بازار سهام اما امروز پالایش نفت بندر عباس بالاخره پس از گذشت 5 روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه، سهامداران خود را در موقعیت سود قرار داد.

به نظر می رسد پس از تجربه یک نوسان مثبت حداکثر 7 درصدی، روند معاملات سهام در این نماد متعادل گردد.

در عین حال چهارشنبه هفته جاری بازار دوم فرابورس میزبان عرضه 5 درصد از سهام پالایش نفت شیراز به ارزش اسمی بیش از پنج میلیارد تومان خواهد بود.

این شرکت 102 میلیارد تومانی، تاکنون طی دو مرحله در تاریخ های 8 و 21 اسفند ماه سال های 83 و 84 به ترتیب از محل اندوخته تجدید ارزیابی دارایی های ثابت و مطالبات حال شده سهامداران افزایش سرمایه داده و عمده محصولات آن تولید نفت گاز، بنزین، نفت کوره و گاز مایع می باشد.

پالایش نفت شیراز تا پایان شهریور سال مالی 90، سود 379 ریالی را برای هر سهم محقق کرده (معادل 58 درصد کل سود پیش بینی شده) و سال مالی 89 نیز مبلغ 20 ریال سود نقدی از 36 ریال عایدی واقعی خود در مجمع میان سهامداران توزیع کرده است. این شرکت تقسیم 20 درصدی سود خالص به سهامداران داخلی خود از جمله شرکت ملی پالایش و پخش و کارگزاری سهام عدالت را در مجمع امسال برنامه ریزی کرده است.

در عین حال امروز معامله انتقالی 47 میلیون سهمی در آستانه برگزاری مجمع سالیانه فولاد مبارکه مورد توجه بود.

در این گروه انتظار برای تعدیل مثبت عایدی از محل نرخ ارز برآوردی در بودجه های پیش بینی شده، باعث شکل گیری صف خرید در نماد توسعه معادن روی ایران شده است.

بازار گردانی زیر مجموعه های بانک پاسارگاد از سهام این بانک نیز همچنان در این نماد ادامه دارد.

از مجامع نیز خبر می رسد آذرآب با تقسیم سود 43 ریالی به ازای هر سهم میان سهامداران خود طلسم عدم تقسیم سود در میان تجهیزاتی ها را شکسته است.

در عین حال مجمع آذرآب با افزایش سرمایه 205 درصدی از محل انباشته موافقت کرده و بر پیگیری تجدید ارزیابی 400 درصدی تأکید کرده است.

از قند اصفهان اما خبر می رسد این شرکت تقسیم سود 280 تومانی برای هر سهم را به عنوان تصمیم مجمع سهامداران پنج شنبه هفته گذشته خود اعلام کرده است.

در گل گهر نیز تقسیم 98 تومانی سود نقدی به تصویب سهامداران در مجمع رسید.

همچنین گروه کاشی و سرامیک به رهبری "کچینی" امروز با اقبال خریداران رو به رو بود. "کچینی" در مجمع امسال خود 670 ریال سود نقدی توزیع کرده و برای سال مالی 91 نیز سود 663 ریالی را پیش بینی نموده است.

در گروه توسعه ملی اما تلاش برخی زیر مجموعه های وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری برای عرضه این سهم، منجر به شائبه هایی مبنی بر انگیزه بانک ملی برای تشدید عرضه در این نماد را بوجود آورده در حالیکه آتیه صبا و زیر مجموعه های آن هیچ وابستگی به بانک ملی ندارند.

از گروه خودرویی نیز وعده های دولت مبنی بر تخصیص وام دو هزار میلیارد تومانی به ایران خودرو و سایپا برای تسویه مطالبات قطعه سازان هنوز اجرایی نشده و نگرانی های شدیدی را برای این بخش بوجود آورده است.

از سایپا خبر می رسد سرمایه گذاری تأمین اجتماعی به وکالت از پیشگامان بازرگانی ستاره قصد دارد در روزهای 14 و 18 تیر ماه، دو بلوک 2.48 درصد و 1.6 درصدی سهام سایپا را به قیمت 160 تومان بطور یکجا و نقد از طریق شرکت کارگزاری صبا تأمین واگذار کند.

در سطح کلان، آغاز رزمایش پیامبر سپاه و گمانه زنی ها برای احتمال بسته شدن تنگه هرمز، توجه تحریم کنندگان نفت ایران را به خود جلب نموده است.

با این همه آغاز فعالیت بازارهای جهانی امروز از کاهش قیمت نفت حکایت داشت.

همچنین بانک مرکزی در گزارش تازه ای اعلام کرده 81 درصد اقلام خوراکی طی هفته منتهی به نهم تیر ماه در مقایسه با هفته مشابه ماه قبل افزایش قیمت داشته اند.

در حوزه انرژی اما همزمان با تصمیم عربستان برای کاهش بهای نفت به بشکه ای کمتر از 60 دلار، با مشارکت ایران، ونزوئلا و عراق ائتلاف نفتی برای توقف سقوط آزاد نرخ طلای سیاه در اوپک ایجاد شده است.

در بخش مسکن اما راه اندازی سامانه اعلام قیمت مرجع مشخص کرد که قیمت های پیشنهادی مسکن پایتخت برای هر متر مربع بین 200 هزار تا 500 هزار تومان بالاتر از نرخ مرجع است.

در حوزه صادرات نیز فولاد آلیاژی ایران از صادرات 6 میلیون دلاری خود در سه ماه نخست امسال به اروپا خبر داده است.

در حوزه صنعت فولاد سازی کشور نیز مبادلات محصولات فولادی در بورس کالا همسو با نوسان رو به بالای نرخ دلار و کاهش میزان واردات، روند افزایش را تجربه می کند.

خریداران شمش فولاد خوزستان، میلگرد و تیرآهن ذوب آهن اصفهان بطور میانگین بین 60 تا 70 تومان با یکدیگر رقابت می کنند.

ورق فولادی تولید داخل نیز در بازار آزاد حدود 10 تا 15 تومان افزایش داشته اما ورق B مبارکه 1175 تومان اعلام می شود.

در شرکت های بورسی، صنایع لاستیکی سهند از تحقق سود 56 ریالی هر سهم در عملکرد سه ماهه سوم امسال خود خبر داده که حاکی از پوشش 28 درصدی سود پیش بینی شده 200 ریالی این شرکت است.

سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران اما در عملکرد 9 ماهه منتهی به پایان خرداد 91 از تحقق سود 180 ریالی برای هر سهم خبر داده است.

در لنت ترمز ایران نیز برای سال مالی 90 این شرکت عایدی 462 ریالی برای هر سهم محقق شده است.

سرمایه گذاری پردیس در عملکرد 6 ماهه منتهی به پایان خرداد 91 توانسته با پوشش 142 ریال سود برای هر سهم، رشد 10 درصدی این عایدی را نسبت به دوره عملکردی مشابه در سال قبل محقق کند.

در ایران تایر زیان این شرکت در پایان عملکرد سال مالی 90 با افزایش 27 درصدی به 1124 ریال برای هر سهم رسید.

گرانیت بهسرام نیز سود عملکرد سال مالی 90 خود را با 84 درصد کاهش به مبلغ 57 ریال برای هر سهم محقق نمود.

شرکت افست نیز اعلام کرده از 934 ریال سود پیش بینی شده خود توانسته 867 ریال عایدی در پایان عملکرد سال مالی 90 محقق نماید.

این شرکت بنا دارد در مجمع امسال برای هر سهم مبلغ 60 تومان سود نقدی توزیع کند.

آلومتک از افزایش زیان خود در پایان سال مالی 90 خبر داده: اما سرامیک صنعتی اردکان تحقق سود واقعی 761 ریالی برای هر سهم را در عملکرد سال 90 خود اعلام نموده که بنا دارد 77 ریال آنرا در مجمع تقسیم کند.

پتروشیمی اصفهان نیز با تحقق عایدی 4140 ریالی به ازای هر سهم در سال مالی 90 تنها مبلغ 415 ریال سود را میان سهامداران در مجمع امسال تقسیم می کند.

آبسال از تحقق 134 ریال عایدی خبر داده که بنا دارد 128 ریال آنرا در مجمع جهت تقسیم پیشنهاد کند.

بورس تهران اگرچه طی روزهای آینده عمده نگاه ها را بر مجامع شرکت ها متمرکز خواهد کرد اما بزودی خود را آماده تصمیم گیری در شرایطی می کند که سمت و سوی بازار سهام در آن تعیین خواهد شد.

به لحاظ تکنیکال، روند حرکتی شاخص بورس در حال حاضر با تداوم روند صعودی خود برای رسیدن به اولین نقطه مقاومتی در محدوده 25 هزار و 600 واحدی رو به رو است و به عبارت دیگر در حال حرکت از خط پایین بولینگر به سمت نقاط میانی این منحنی در سطوح رو به بالا است.

از اینرو پس از استقرار در این ناحیه و به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا، بازار سهام مسیر خود را با توجه به روند نمودارهای تکنیکالی و حجم معاملات سهام برای طی طریق در مدار صعودی یا نزولی تعیین خواهد کرد که اتفاقاً در آن مرحله نحوه حمایت حقوقی ها نقش مهمی در این رویکرد خواهد داشت.

با این همه ایستادگی در برابر روند قدرتمند بازار سهام در تمام بازارهای سرمایه جهانی هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر