بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
سبز شدن میدان رقابت

یک هفته، یک نگاه

هزار و 855 کد معاملاتی با داد و ستد بالغ بر یک میلیارد و 710 میلیون سهم در بورس طی 97 هزار و 812 دفعه معامله، ارزش معاملاتی بالغ بر دو هزار و 985 میلیارد ریال را رقم زدند که از آن میان، سهام شرکت خودروسازی سایپا با معامله بیش از یک میلیارد و 710 میلیون سهم پرگردش ترین سهام بورسی بود و در مقابل سهام شرکت سیمان خاش حجم معاملاتی چندان بالایی نداشت.
کد خبر : ۷۰۴۷۸

معاملات بورس در این هفته جهتی بر خلاف هفته پیش از آن در اختیار داشت و روند مثبت بر معاملات بازار سهام حاکم شد. بطوریکه طی هفته جاری شاخص کل به جز روز شنبه در مابقی روزها با رشد همراه بود و اکثر نمادهای معاملاتی با افزایش قیمت سهام سبز رنگ شدند.

براساس گزارش بورس نیوز، نماگر بازار سهام حرکت هفتگی خود را از رقم 25 هزار و 54 واحدی آغاز کرد و در نهایت با رشد چهار روزه و افزایش 291 واحدی به نقطه 25 هزار و 345 واحدی صعود کرد تا به طور میانگین 1.16 درصد بازدهی مثبت را در عرض یک هفته معاملاتی برای سرمایه گذاران در برداشته باشد.

طی معاملات هفته جاری از میان 37 صنعت فعال بورسی، 30 صنعت با کسب بازدهی مثبت همراه بودند و تنها هفت صنعت سرمایه سهامدارانشان را کاهش دادند.

در رأس این تعداد صنعت، گروه فنی و مهندسی بازدهی مثبت نزدیک به 13 درصدی را رقم زد و جایگاه برتر صنایع را از آن خود کرد.

در عین حال دو صنعت پیمانکاری صنعتی و نیز حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات به ترتیب بازدهی مثبت حدود 11 و 9 درصدی را محقق کردند و رتبه دوم و سوم پربازده ترین گروه ها را به دست آوردند.

اما در مقابل در میان هفت نمادی که با افت قیمت سهام و کاهش سرمایه سهامدارانشان مواجه شدند، گروه ابزار پزشکی به طور متوسط با افت نزدیک به 12 درصدی قیمت سهام شرکت های فعال خود همراه بود و در پایین ترین خانه جدول رتبه بندی صنایع به لحاظ کسب بیشترین بازدهی مثبت، عنوان کم بازده ترین گروه را به خود اختصاص داد.

طی این هفته صنعت قند و شکر نیز به طور میانگین کاهش نزدیک به شش درصدی و صنعت سایر حمل و نقل به طور متوسط افت حدود دو درصدی قیمت سهام را شاهد بودند و پس از گروه ابزار پزشکی به عنوان کم بازده ترین صنایع بورسی انتخاب شدند.

براساس این گزارش، در میان سهام 314 شرکت فعال بازار سهام طی هفته جاری، سهام شرکت صنعتی روان فن آور بیش از 27 درصد بازدهی مثبت محقق کرد و گوی سبقت را از سایر رقبای خود ربود و پیروز میدان نبرد با سایر شرکت ها بر سر کسب بیشترین بازدهی مثبت شد.

"توریل" و "زاگرس" نیز دو نمادی بودند که معاملات آنها با افزایش قیمت سهام رو به رو شد و به ترتیب با رقم زدن 21 و 19 درصد بازدهی مثبت بر دیگر سهم های بورس پیشی گرفتند و جایگاه دوم و سوم پربازده ترین سهام را به دست آوردند.

این در حالی است که در همین بازه زمانی سهام قند تربت جام با کاهش بیش از 50 درصدی قیمت و از بین بردن سرمایه سهامداران خود، کم بازده ترین سهم بورسی لقب گرفت و مغلوب دیگر شرکت ها شد.

کاشی تکسرام و قند شیروان، قوچان و بجنورد نیز به ترتیب با افت بیش از 15 و 14 درصدی قیمت سهام خود پس از "قجام" در خانه های بعدی این جدول رتبه بندی ایستادند.

سهام "شبندر" نیز با معاملات خود طی پنج روز کاری هفته جاری به عنوان نقدشونده ترین سهم بازار برگزیده شد و مقام نخست را از آن خود کرد.

رتبه های دوم و سوم این جدول نیز به سهام "فولاد" و "بترانس" رسید تا سهام این دو شرکت پس از شرکت پالایش نفت بندر عباس بهترین رتبه های نقدشوندگی را به دست آورند.

در حالیکه سهام شرکت پتروشیمی ممسنی همچون هفته های گذشته به لحاظ رتبه نقدشوندگی پایین ترین جایگاه را کسب کرده و با پذیرش شکست در مقابل حریفان خود، در این طبقه بندی از آخر اول شد.

سهام "زنجان" و "خزر" نیز رویه ای مشابه را در پیش گرفتند و به قعر این جدول سقوط کردند.

شایان ذکر است در این مدت از 314 نماد فعال بازار سهام 165 نماد با کسب بازدهی مثبت، 26 نماد بدون کسب بازدهی مثبت و یا منفی و مابقی نمادها یعنی 123 نماد باقی مانده با کاهش سرمایه سهامداران معاملات هفته جاری را سپری کردند.

در مجموع نیز شرکت ها توانستند به طور متوسط بازدهی مثبت نزدیک به دو درصدی را در بورس پوشش دهند و در مقایسه با هفته گذشته عملکرد بهتری از خود به نمایش گذارند.

در پایان گفتنی است 18 هزار و 855 کد معاملاتی با داد و ستد بالغ بر یک میلیارد و 710 میلیون سهم در بورس طی 97 هزار و 812 دفعه معامله، ارزش معاملاتی بالغ بر دو هزار و 985 میلیارد ریال را رقم زدند که از آن میان، سهام شرکت خودروسازی سایپا با معامله بیش از یک میلیارد و 710 میلیون سهم پرگردش ترین سهام بورسی بود و در مقابل سهام شرکت سیمان خاش حجم معاملاتی چندان بالایی نداشت، بطوریکه طی این هفته سهام این شرکت در جایگاه کم گردش ترین سهم بازار سهام انتخاب شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر