بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۱
کد خبر : ۷۰۸۳۱
گروه بورس- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثير برخي از گزارش‌هاي نامناسب در شركت‌ها و انتشار شايعات با افت شاخص همراه شد.

در بازار ديروز معامله گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه انتشار گزارش عملكرد سال 90 شركت صنعتي دريايي ايران معامله گران را با شوك مواجه كرد. ديروز گزارش هيات‌مديره صدرا نشان از آن داشت كه اين شركت در سال 90 يك هزار و 462ريال زيان به ازاي هر سهم داشته است كه تقريبا با قيمت سهم پيش از توقف نماد برابر است. در همين حال شركت يك هزار ريال نيز براساس تعديلات سنواتي به زيان سال‌هاي گذشته خود افزوده است كه زيان انباشته شركت را به مرز باور نكردني مي‌رساند تا وضعيت اين شركت بغرنج تر از گذشته شود. شركت 27 تيرماه شاهد برگزار مجمع خواهد بود كه احتمالا حواشي فراواني به همراه خواهد داشت.
در بازار ديروز در تحولات كلان جلسه روز شنبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در بررسي تحريم‌ها از اهميت برخوردار بود؛ در اين جلسه دولت از برنامه‌اي يكساله براي برخورد با تحريم‌ها خبر داد. اكثر كارشناسان معتقدند در سال جاري اقتصاد كشور با استفاده از ذخيره ارزي مناسب مي‌توان تبعات كاهش صادرات نفت را پشت سر بگذارد.
در تحولات اقتصادي ديروز وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد: بخش صنعت از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها مستثني شد.
مهدي غضنفري در گفت‌وگو فارس، با اعلام اين خبر در پاسخ به اين سوال كه آيا بحث اعمال قيمت‌هاي ترجيهي انرژي براي بخش صنعت در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها نيز مطرح است يا خير، گفت: جزئيات اين مساله در حال بررسي است و هنوز به جمع بندي نهايي نرسيده‌ايم.
پيش از اين حسيني وزير اقتصاد از منتفي شدن افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها خبر داده بود كه مشخص نبود فقط در مورد بخش خانوار اعمال خواهد شد يا بخش صنعت را نيز در بر مي‌گيرد.
در بازار ديروز نماد مباركه از جمله نمادهايي بود كه با شايعاتي مواجه شد. در مورد اين شايعات ديروز مهندس سميعي‌نژاد مديرعامل فولاد مباركه در گفت‌و‌گويي خاطرنشان كرد: روند توليد در مباركه با قدرت ادامه دارد و شركت در دوره سه ماهه نخست امسال 23درصد افزايش فروش و 22درصد رشد توليد را تجربه كرده است و به زودي گزارش عملكرد سه ماهه شركت منتشر خواهد شد.
مباركه و ايجاد 5ميليون تن ظرفيت گندله‌سازي
مهندس سميعي‌‌نژاد در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» خاطر‌نشان كرد: در راستاي اجراي برنامه 5ساله مباركه،سهم 45درصدي خود در توليد فولاد را بايد حفظ كند كه در اين راستا در صدد افزايش توليدات به ميزان 8/11 ميليون تن است. وي افزود: نيل به اين هدف نيازمند برخورداري مباركه از تامين مطمئن مواد اوليه است از آنجايي كه در حال حاضر دغدغه‌اي از نظر كمبود سرمايه‌گذاري در معادن متناسب با افزايش ظرفيت فولادسازي كشور وجود دارد، در هفته گذشته همزمان با افتتاح طرح شهيد خرازي مباركه در خدمت رييس‌جمهور و وزير تجارت، صنعت و معدن موضوع مورد بررسي قرار گرفت و توانستيم موافقت وزير را براي حضور مباركه در طرح توسعه معدن سنگان دريافت كنيم.
مديرعامل فولاد خاطرنشان كرد: در راستاي برنامه تدوين شده مباركه يك هزار ميليارد تومان در راستاي ايجاد 5ميليون تن توان توليد كنسانتره و تبديل آن به گندله سرمايه‌گذاري خواهد كرد. وي گفت: در حال حاضر مباركه فاز مطالعاتي اين طرح را نيز به پايان رسانده و طرح نزديك به 15درصد پيشرفت داشته است. وي افزود: در راستاي تامين هزينه‌هاي طرح، هيات‌مديره شركت براي افزايش سرمايه شركت موافقت خود را اعلام كرده است. وي گفت: با اجراي اين طرح يك هزار و 500فرصت شغلي در اين معدن از سوي مباركه ايجاد خواهد شد. قرارداد توليد 20 ميليون تن گندله سنگ‌آهن ديروز بين سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني و چند شركت سرمايه‌گذار امضا شد.
اعتبار مورد نياز براي توليد 20 ميليون تن گندله سنگ‌آهن، 2800 ميليارد تومان و ميزان اشتغالزايي اين طرح‌ها 6500 نفر به طور مستقيم و 26000 نفر به طور غير‌مستقيم برآورد شده است.
سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران يكي از سرمايه‌گذاران اين طرح است كه براي 2.4 ميليون تن كنسانتره و 5 ميليون تن گندله سرمايه‌گذاري خواهد كرد.
شركت فولاد مباركه اصفهان براي توليد 5 ميليون تن كنسانتره و 5 ميليون تن گندله، شركت مجتمع فولاد خراسان براي توليد 5/2 ميليون تن كنسانتره و 5/2 ميليون تن گندله و شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي براي توليد 5/2 ميليون تن كنسانتره و 5/2 ميليون تن گندله از ديگر سرمايه‌گذاران اين طرح هستند.
همچنين بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي براي توليد 5/2 ميليون تن كنسانتره و 5/2 ميليون تن گندله سرمايه‌گذاري خواهد كرد. 5/2 ميليون تن گندله نيز توسط شركت فولاد سبزوار توليد خواهد شد.
زمان راه‌اندازي اين پروژه‌ها سال‌هاي 93 و 94 پيش‌بيني شده است. گفتني است. مواد اوليه مورد نياز براي توليد 20 ميليون تن گندله از طريق بزرگ‌ترين پروژه ملي معدني و صنايع معدني در شرق كشور و با توجه به فعاليت‌هاي اكتشافي انجام شده در ناحيه سنگان روي 2/1 ميليارد تن ذخاير زمين شناسي در اين منطقه تامين خواهد شد.
به اين ترتيب ظرفيت توليد گندله كشور به 5/42 ميليون تن افزايش مي‌يابد و خوراك لازم براي توليد 12 ميليون تن فولاد به روش احياي مستقيم تامين خواهد شد.
در گروه بانكي ديروز اعلام شد بانك ملت تا پايان دهه اول تيرماه سال جاري، سه هزار و 139 دستگاه خودپرداز در سراسر كشور نصب و راه‌اندازي كرد.
تا مقطع مذكور دو هزار و 95 دستگاه خودپرداز ديواري و يك هزار و 44 دستگاه خودپرداز سالني از سوي اين بانك در سراسر كشور به بهره برداري رسيده است.
دلايل كسري بودجه بانك‌ها 
در اين گروه ديروز افت قيمت بانك اقتصاد نوين با 61واحد تاثير منفي بر روي شاخص نقش اساسي در افت شاخص داشت.
در اين گروه، نگراني از وضعيت توازن مالي بانك‌ها افزايش يافته است. در اين رابطه ديروز رييس‌ كل بانك مركزي با اعلام دلايل استقراض بانك‌ها از بانك مركزي گفت: بانك‌ها بيش از توان خود تسهيلات پرداخت كرده‌اند و اين امر باعث كسري بودجه آنها و در نتيجه استقراض از بانك مركزي شده است.
محمود بهمني در گفت‌وگو‌ با مهر با اشاره به تحريم‌هاي صورت گرفته بر عليه نظام بانكي كشورمان گفت: با وجود تحريم‌هاي اقتصادي كه بر عليه بانك مركزي و ساير بانك‌هاي كشور انجام شده است، اما نظام بانكي كشور توانست به نيازهاي و تقاضاهاي درخواست وام و تسهيلات پاسخ دهد.
رييس‌ كل بانك مركزي عملكرد بانك‌ها در بخش ارائه تسهيلات را رضايت بخش توصيف كرد و افزود: اين در حالي است كه بانك‌ها تمام توان و منابع مالي خود را صرف پرداخت تسهيلات به متقاضيان كرده‌اند.
وي با استناد به آمارها در اين زمينه، ميزان منابع مالي بانك‌ها در سال گذشته را بالغ بر 3 هزار و 866 هزار ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: اين رقم با كسر ذخاير قانوني به 3 هزار و 438 هزار ميليارد ريال مي‌رسد.
عرضه سهام سايپا 
در همين حال سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي چهارشنبه گذشته و ديروز دو بلوك 48/2 و 6/1 درصدي از سهام سايپا را به قيمت پايه هر سهم160 تومان عرضه كرد، اما نتوانست موفق به فروش بيش از 425 ميليون سهم اين شركت شود.
براساس اين گزارش، شستا چهارشنبه گذشته ابتدا بيش از 166 ميليون و 575 هزار سهم سايپا را در قالب بلوك 6/1 درصدي به وكالت از طرف پيشگامان بازرگاني ستاره تابان و ديروز بالغ بر 258 ميليون و 629 ميليون سهم معادل 48/2 درصد سهم به وكالت از شركت سرمايه‌گذاري رنا را به قيمت پايه هر سهم 160 تومان عرضه كرده بود. در گروه مالي امروز بورس شاهد عرضه 10درصد سهام بيمه ملت خواهد بود.اين شركت براي اولين بار پس از پذيرش و درج نام شركت در فهرست شركت‌هاي پذيرفته شده در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم و در نماد «ملت» عرضه خواهد شد. اين شركت مطابق با اطلاعات مقايسه‌اي پيش‌بيني سود هر سهم سال مالي 91، سود هر سهم سال مالي منتهي به 29 اسفند 90 بر اساس عملكرد واقعي حسابرسي نشده با سرمايه 120 ميليارد تومان، مبلغ 228 ريال و با سرمايه150 ميليارد تومان مبلغ 182 ريال اعلام كرده است كه بر اساس صورت‌هاي مالي حسابرسي نشده با سرمايه 120 ميليارد‌توماني مبلغ 241 ريال و با سرمايه 150 ميليارد‌توماني مبلغ 192 ريال و مطابق صورت‌هاي مالي حسابرسي شده با سرمايه 120ميليارد توماني مبلغ 252 ريال و با سرمايه 150 ميليارد توماني 202 ريال تحقق يافته است.
با توجه به تعهد هيات‌مديره مبني بر ثبت افزايش سرمايه از مبلغ 120 ميليارد تومان به مبلغ 150 ميليارد تومان تا تاريخ برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه، تقسيم سود در مجمع عمومي عادي سالانه شركت براي سال مالي منتهي به 29 اسفند 90 براساس سرمايه 150ميليارد توماني صورت خواهد گرفت. 
بورس مهمان سيماني دارد
در گروه سيماني ديروز سيمان آبيك با پلاك 472 و سرمايه 180 ميليارد توماني به جمع شركت‌هاي بورسي پيوست تا تعداد شركت‌هاي سيماني حاضر در بورس به 31 برسد.
اين شركت در حالي طي روزها يا هفته‌هاي آينده عرضه اوليه خواهد داشت كه بهمن‌ماه سال گذشته مديركل حفاظت محيط زيست البرز از تعطيلي خط 2 سيمان آبيك به دليل آلودگي خبر داده و گفته بود: با توجه به آلودگي هواي ناشي از فعاليت واحد دو قديم كارخانه سيمان آبيك واقع در محدوده استحفاظي شهرستان نظرآباد، با پيگيري‌هاي به عمل آمده توسط اداره كل محيط زيست استان و اداره محيط زيست شهرستان نظرآباد، هم‌اكنون‌ فعاليت اين واحد به منظور بهينه‌سازي فرآيند و نوسازي الكتروفيلترها جهت افزايش راندمان غبارگيرهاي موجود متوقف شده است.
در گروه پتروشيمي ديروز پتروشيمي آبادان در مجمع خود 500ريال سود نقدي داد.
تغيير مديرعامل پتروشيمي اصفهان
در اين گروه، اعلام شد كه دكتر ابراهيم‌ياوري با سابقه مديريت در بسياري از موسسات اقتصادي كشور همانند گروه هتل‌هاي هما و سازمان سرمايه‌گذاري شهرداري به عنوان مديرعامل پتروشيمي اصفهان منصوب شده است.
وي فارغ‌التحصيل دكتراي اقتصاد از فرانسه است و سال‌ها عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي بوده است.
به نظر مي‌رسد هدف از انتخاب وي تغيير ساختار، بهينه‌سازي سيستم‌ها، مديريت هزينه‌ها و استفاده اقتصادي از فرصت‌هاي موجود در شرايط ويژه كنوني ‌باشد.
در گروه تصفيه نفت ديروز پالايشگاه بندرعباس مجددا با صف خريد همراه شد. در اين گروه شنيده‌ها حكايت از احتمال اعلام سود 2هزار و 520ريالي براي هر سهم پالايشگاه اصفهان در سال 90 دارد. در اين گروه شركت پالايش نفت تبريز صورت‌هاي مالي 12 ماهه خود را با تعديل مثبت منتشر كرد.
به گزارش بورس24، شبريز كه براي سال 90 سود 356 ريالي را به ازاي هر سهم پيش‌بيني كرده بود، در عملكرد 12 ماهه با تعديل مثبت 10 درصدي سود جديد خود را 391 ريال به ازاي هر سهم اعلام كرد. در مجموع بازار ديروز بازاري منفي بود كه در آن شاخص كل 6/92 واحد افت كرد و به 25هزار و 352واحد رسيد. ارزش معاملات نيز ديروز به 3/35 ميليارد‌تومان رسيد و از 200نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند، 141نماد با كاهش قيمت و 51نماد با رشد ارزش همراه شدند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر