بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۹
کد خبر : ۷۰۹۲۷
گروه بورس- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد عرضه اوليه سهام بيمه ملت بود.
در شرايطي كه بورس اوراق بهادار همچنان با خبرهایي مربوط به حمايت از فعالان و سرمايه‌گذاران اين بازار مواجه است، ديروز اين حمايت‌ها از سوي بازيگران حقوقي به شكل جدي‌تري دنبال شد. حال آنكه ديروز عرضه اوليه بيمه ملت در نرخ يك هزار و 320 ريال با استقبال معامله‌گران همراه شد. 

هر چند كه نزديكي زمان برگزاري مجمع سالانه شركت و تقسيم سود نقدي برخي از معامله‌گران را براي خريد اين سهم با ترديدهایی مواجه كرد. بيمه ملت احتمالا عصر روز چهارشنبه با توقف نماد براي برگزاري مجمع مواجه شده و روز يكشنبه هفته آينده اين شركت نخستين مجمع سالانه خود را پس از ورود به بورس برگزار خواهد كرد. عرضه بيمه ملت در صورتي كه با رشد و پايداري قيمتي همراه شود، براي شركت‌هاي سهامدار بيمه ملت از جمله گروه بهمن و صندوق بازنشستگي مي‌تواند تاثيرات مثبتي را به همراه بياورد.
ديروز پس از عرضه بيمه ملت دكتر قاليباف در سخناني خاطرنشان كرد: در جريان اين عرضه برخي قيمت‌هاي مورد تقاضا بالا بود و فروشندگان سهام بيمه ملت در نظر داشتند با قيمت مناسبي اقدام به عرضه كنند. اين درحالي است كه قيمت هر سهم شركت‌ها را بازار تعيين مي‌كند.
مدیرعامل بورس افزود: دليل به فروش نرسيدن حدود 5/2 میلیون سهم بيمه ملت هم به خاطر كمبود وقت بود كه امروز بايد مابقي سهام قابل فروش، عرضه شود. از طرفي ديگر سهامداران عرضه‌كننده بيمه ملت هم متنوع بودند به طوري كه اين سهام از كد 5 سهامدار عرضه شد. اما در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه بازگشايي بازارهاي جهاني با رشد قيمتي مواد خام و فلزات همراه شد. بهاي نفت نيز ديروز افزايش نسبي را تجربه كرد. انتظار مي‌رود در صورت بهبود بازارهاي جهاني نمادهاي وابسته به اين بازار بتوانند از فشار كاهشي هفته گذشته خارج شوند. در گروه سيماني از برنامه عرضه اوليه سيمان آبيك در روزهاي آينده خبر داده شده است.
بر اين اساس اعلام شد در پي درج نام سيمان آبيك در روز گذشته، مقدمات عرضه اوليه سهام اين شركت 180 ميليارد توماني هم فراهم شده و طي روزهاي آينده با هماهنگي سهامداران عمده براي عموم عرضه اوليه خواهد شد. 
همچنين كارهاي مربوط به آماده سازي و پذيرش اين شركت در حال انجام بوده، اما به علت ابهام ايجاد شده مربوط به وضعيت دو شركت پتروشيمي فجر و مبين، منتظر جواب استعلام سازمان خصوصي‌سازي از شوراي رقابت هستيم و در صورت دريافت آن ساير مراحل براي پذيرش و درج نام اين شركت مشمول اصل 44 هم طي خواهد شد.
افزون بر اين اعلام شد، امور مربوط به پذيرش و آماده‌سازي هلدينگ خليج فارس متوقف نشده و طبق دستورالعمل افشای اطلاعات در حال تكميل مدارك و اميد‌نامه هستيم، اما وضعيت پرتفوي و آينده آن مشخص نيست.
در گروه تجهيزات شوك گزارش صدرا در بازار دوشنبه به چشم مي‌خورد. صدرا ديروز با انتشار صورت‌هاي مالي حسابرسي شده خود وضعيت خود را شفاف‌تر كرد.
به گزارش بورس24، تحميل شدن هزينه 171 ميليارد توماني در صورت‌هاي مالي صدرا جلب توجه مي‌كند، آن هم به دليل شناسايي اقلام استثنايي به مبلغ 5/168 ميليارد تومان شامل زيان كاهش ارزش موجودي‌ها و زيان تسعير ارز و ذخيره مطالبات مشكوك‌الوصول. از سوي ديگر، هزينه‌هاي عملياتي شركت نيز نسبت به سال قبل حدود 70 برابر شده است كه يكي از علل اصلي زيان 213 ميليارد توماني صدرا همين هزينه 5/168 ميليارد توماني است.
اما از طرف ديگر افزايش 39 درصدي هزينه‌هاي مالي در كنار افزايش 118 درصدي هزينه‌هاي متفرقه باعث فزوني زيان صدرا شده است و مي‌توان از اين دو عامل به عنوان عامل بعدي زيان سنگين صدرا ياد كرد.
برآيند همه اين تحولات سبب شده تا صدرا با زيان انباشته بسيار سنگين نزديك به 499 ميليارد توماني يعني معادل 332 تومان به ازاي هر سهم مواجه شود.
كارنامه 3 ماهه خودروسازان
در گروه خودرويي ديروز اعلام شد توليد انواع خودروهاي داخلي طي سه ماه اول امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 4/36 درصد كاهش داشت. در اين مدت 208 هزار و 583 دستگاه خودروي سواري در كشور توليد شده كه نشان‌دهنده كاهش 3/37 درصدي نسبت به بهار سال گذشته است. در گروه صنعتي ايران خودرو طي سه ماهه اول امسال 104 هزار و 494 دستگاه سواري توليد شد كه افت 1/30 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد. همچنين در اين مدت 55 هزار و 70 دستگاه خودروي سواري توسط گروه خودروسازي سايپا توليد شد كه نشان دهنده كاهش 3/46 درصدي توليدات اين شركت نسبت به بهار 90 است.
توليد 15 هزار و 701 دستگاه انواع پژو 206 توسط ايران خودرو طي بهار امسال با افت 28/63 درصدي و كاهش 74 درصدي در خرداد‌ماه همراه شده است. طبق آمار وزارت صنعت، در بهار امسال تنها 81 دستگاه رانا در ايران خودرو توليد شده است كه بايد ديد برنامه اين شركت براي ادامه توليد رانا و پاسخ گويي به پيش فروش‌هاي انجام شده براي آن چيست.
همچنين در سه ماهه اول امسال كل توليدات پارس خودرو با افت 34 درصدي به 48 هزار و 155 دستگاه رسيد و افت توليدات اين شركت در خرداد ماه 4/51 درصد گزارش شده است.
در نماد مخابرات چند هفته پس از تغيير مديرعامل مخابرات مديرعامل جديد شركت در اظهار‌نظري خاطرنشان كرد توقف توسعه، مرگ مخابرات را به همراه دارد و رتبه مخابرات را در توسعه، متوسط دانست.
مهندس پور‌رنجبر كه در مراسم پاياني پروژه طراحي شبكه‌ي IP در جمع مديران شركت مخابرات ايران سخن مي‌گفت، اساس تحول مخابرات را، يكپارچه فكر كردن و طراحي يك ساختار و يك مفهوم دانست و افزود: بايد يك ساختار واحد طراحي و مدل عملياتي سازماني اصلاح شده اي را تهيه و با تعريف واحد، اجرا و پياده‌سازي كنيم. 
وي با تاكيد بر تفكيك حوزه‌هاي مختلف براي ايجاد تحول و توسعه سريع افزود: براي به جريان انداختن فعاليت‌هاي حوزه‌هاي مختلف با كمك مشاوران، مدل طراحي شده با ساختار فعلي انطباق داده شود و با بررسي و حل مشكلات آن تحول را شروع كنيم. كارشناسان بازار با توجه به وزن بالاي مخابرات در بورس در انتظار اظهار نظرهاي مديرعامل اين شركت در مورد جايگاه مخابرات و برنامه‌هاي خود در بورس هستند. با اين وجود مديرعامل جديد مخابرات تا كنون برنامه اي مشخص براي شركت همراه اول در بازار سرمايه اعلام نكرده است.
در مجموع بازار ديروز بازار منفي بود كه در آن شاخص كل 1/75 واحد افت كرد. ارزش معاملات ديروز 6/44 ميليارد تومان بود كه 43درصد آن را معاملات بيمه ملت تشكيل داد. از 187 نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند 128 نماد با كاهش قيمت و 49 شركت با رشد ارزش همراه شدند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر