بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷
مستطيل شيشه اي تالار

حمایت سه گانه

نحوه حرکت نماگر بازار سهام پس از برخورد با این خط می تواند رفتار بعدی آن را بازگو کند. بطوریکه اگر شاخص کل این خط را با قدرت به سمت بالا رد کند، می توان روند آن را صعودی دانست، اما اگر پس از برخورد مجدد دوباره به سمت پایین سرازیر شود، وضع طور دیگری رقم خواهد خورد. بر همین اساس اهالی تالار صحبت های بیشتر در این زمینه را به زمان برخورد شاخص با خط روند آن موکول می کنند.
کد خبر : ۷۰۹۸۱

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 91.04.20 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 12 واحد افزایش به رقم 20899 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 117 واحد رشد عدد 35358 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 28 واحد صعود به رقم 25307 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 485 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با 17 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندر عباس با 11 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

سرمایه گذاران در حالی شاهد معاملات امروز بازار سهام بودندکه روند و حجم معاملات همزمان با یکدیگر روز خوبی را پشت سر گذاشتند و شاخص کل بورس با وجود افت اندکی که تا میانه راه در اختیار داشت، اما در نهایت برآیندی مثبت را در پیش گرفت.

براساس گزارش بورس نیوز، در چند صنعت حرکت دسته جمعی و گروهی نمادها در افزایش قیمت سهام شرکت ها به چشم می خورد که گروه پتروشیمی یکی از صنایع است که علاوه بر معامله در نوسان مثبت قیمت ها، صف خرید را در برخی نمادهای معاملاتی خود شاهد بود.

معامله نزدیک به پنج میلیون سهمی در نماد "شاراک" و تداوم روند مثبت در نماد "شیران" و باقی ماندن صفوف خرید در این دو نماد از جمله این رفتارهای دسته جمعی بود که در کنار معاملات سهام گسترش نفت و گاز پارسیان و نیز بازگشایی نماد شرکت پتروشیمی آبادان در دامنه نوسان مثبت نزدیک به 14 درصدی تصدیق کننده این حرکت صعودی در گروه پتروشیمی بود.

پتروشیمی خارک نیز پس از آنکه طی روز قبل در عملیات حراج قیمت نخورده بود، سرانجام طی روز جاری به قیمت 15277 ریال مورد بازگشایی مجدد قرار گرفت و با معامله بیش از یک میلیون و 500 هزار سهم خود رو به رو شد.

اما طی معاملات امروز پالایش نفت شیراز اعتراض برخی سرمایه گذاران و کارگزاران را برانگیخت چرا که بدون اعلام هیچگونه پیغامی محدودیت حجمی در نماد "شراز" که قرار بود به 100 هزار سهم افزایش یابد، در ابتدای معاملات تنها 10 هزار سهم اعمال شد و این امر موجب حذف دستورهایی با حجم بالاتر از این سقف گشت. اما با پیگیری های لازم این مشکل در اواسط روز بر طرف شد، ولی هنوز مشخص نیست عامل اصلی بروز در این مشکل واقعاً چه بوده است؟

البته نکته دیگری که در رابطه با این سهم وجود دارد عدم عرضه مجدد سهام "شراز" از سوی سازمان خصوصی سازی است که با وجود تقاضای بالا در این نماد از عرضه سهام در قیمتی بالاتر از قیمت میانگین در روز عرضه اولیه امتناع می کند.

پالایش نفت بندر عباس نیز دیگر شرکت خبرساز امروز در گروه پالایشی تالار شیشه ای بورس می باشد و دلیل این خبرسازی توقف نماد "شبندر" پس از گذشت سیزده روز معاملاتی از زمان عرضه اولیه این سهم به دلیل اعلام تعدیل بودجه برآوردی این شرکت بود. اما این موضوع ذهن اهالی تالار و سهامداران این شرکت را به خود مشغول می کند که چه اتفاقی می تواند طی 13 روز کاری در این سهم روی داده باشد که موجب تعدیل سود آن شود؟ و اینکه چرا این تعدیل که راجع به مثبت و یا منفی بودن آن نمی توان اظهار نظر کرد، قبل از عرضه و با اطلاعات اولیه آن منتشر نشده است؟

گروه ساختمانی نیز معاملات اکثر نمادهای خود را در دامنه مثبت قیمت ها پیگیری کرد و نمادهای "ثتران"، "ثشرق"، "ثباغ"، "ثنوسا" و برخی دیگر از نمادهای این صنعت همگی در سقف قیمتی خود نیز مورد معامله قرار گرفتند.

این روند در حالی در این گروه حاکم شد که طی هفته های اخیر نمادهای این گروه با کاهش قیمت مواجه بودند، اما از دیروز دوباره این نمادها به گزینه برتر برخی سرمایه گذاران بدل شدند و تقاضای سرمایه گذاران برای در اختیار گرفتن سهام آنها در حجم های به نسبت مناسبی ارایه می شد.

اهالی تالار معتقدند این روند را نمی توان به طور قطع به عنوان شروع روند صعودی این گروه دانست. بلکه افزایش حجم معاملات این گروه همزمان با رشد قیمتی سهام آنها می تواند گواهی بر شروع این روند مثبت باشد.

در گروه قند و شکری نیز "قنیشا" با اعلام تعدیل مثبت نزدیک به 20 درصدی سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه 91 و پوشش 78 درصدی سود 528 ریالی خود طی عملکرد 9 ماهه سال مالی جاری، توانست قندی ها را اندکی خوشحال کرده و سهام این گروه را با رشد قیمت مواجه سازد.

در سایر گروه های بورسی اما خبر خاصی در بازار به گوش نمی رسید و تالار معاملات نمادها سوت و کور به نظر می آمد. البته تک نمادهایی بودند که در بازار امروز شروع به خودنمایی کردند که از آن جمله می توان به "خفناور" اشاره کرد که پس از بازگشایی نماد بعد از برگزاری مجمع صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی 200 ریالی به ازای هر سهم، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصدی برای معامله آماده شد و قیمت هر سهم آن تا 2000 ریال نیز افزایش یافت.

معاملات امروز بورس شاهد یک عرضه بلوکی نیز بود و آن فروش 28.55 درصد از سهام شرکت گسترش صنایع و خدمات کشاورزی از طرف بانک دی به صورت یکجا و نقد بود که به همان قیمت پایه یعنی به ازای هر سهم 335 تومان و به ارزشی بالغ بر 28 میلیارد و 693 میلیون ریال فروش رفت.

در گروه فلزات اساسی نیز معاملات "ذوب"، "فولاد" و "فولاژ" از حجم نسبتاً مناسبی برخوردار بودند.

این میان با انتشار آگهی عرضه بلوک 68 درصدی سهام بالاست از سوی سازمان خصوصی سازی، امروز در تالار شیشه ای خبرهایی مبنی بر تمایل قرارگاه خاتم الانبیاء، شرکت های گروه سرمایه گذاری بانک مسکن و نیز سرمایه گذاری غدیر برای در اختیار گرفتن این بلوک به گوش می رسید و حکایت از این داشت حتی گروه که سرمایه گذاری بانک مسکن در این خصوص مذاکراتی را نیز با مجموعه راه آهن صورت داده است.

همچنین منابع خبری از انتظار دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای دریافت نظر کتبی وزیر ورزش جهت واگذاری سهام آنها در بازار سرمایه و بررسی اساسنامه آنها در هیأت واگذاری خبر می دهند.

طی امروز شاخص کل نیز همچنان در مرز روانی خود و زیر خط وسط باند بولینگر روزانه در حال حرکت است و به اعتقاد اهالی تالار تا زمانی که شاخص به خط روند خود در کوتاه مدت برخورد نکند، ریزش شدیدی برای آن نمی توان تصور کرد و نوسان آن به سمت بالا تا نزدیکی این خط روند ادامه دار خواهد بود.

اما نحوه حرکت نماگر بازار سهام پس از برخورد با این خط می تواند رفتار بعدی آن را بازگو کند. بطوریکه اگر شاخص کل این خط را با قدرت به سمت بالا رد کند، می توان روند آن را صعودی دانست، اما اگر پس از برخورد مجدد دوباره به سمت پایین سرازیر شود، وضع طور دیگری رقم خواهد خورد. بر همین اساس اهالی تالار صحبت های بیشتر در این زمینه را به زمان برخورد شاخص با خط روند آن موکول می کنند.

اما در آنطرف دیوار تالار شیشه ای بورس ، بازار ارز امروز برخلاف روز گذشته با افزایش بهای دلار همراه شد و قیمت این ارز تا این لحظه به 1939 تومان رشد کرده است. طبق نمودارهای تکنیکالی دلار دیروز برخورد دیگری را با بالای خط روند صعودی خود داشته و اگر چه قیمت آن طی روز گذشته به 1903 تومان نیز افت کرده بود، اما قیمت دلار طی معاملات امروز پس از برخورد روند حرکتی قیمت این ارز با خط روند کوتاه مدت روزانه در پایان روز گذشته، مجدد به فکر صعود افتاده است.

نکته ای که درباره این خط که یک سطح حمایتی قوی برای آن محسوب می شود، اجتماع سه عامل مهم و سه گانه در این روند صعودی است. چرا که اولاً این خط تقریباً بر خط وسط باند بولینگر روزانه مماس شده و دوم آنکه خط روند اصلی دلار نیز صعودی است.

و در آخر اینکه مرز 1900 تومان برای دلار یک مرز روانی قوی محسوب می شود که عبور از آن براحتی امکان پذیر نیست. از این رو اهالی تالار با توجه به نمودارها فعلاً بر رشد بهای دلار اتفاق نظر دارند.

همانطور که گفته شد بهای دلار نیز طی امروز به 1939 تومان رشد کرد و سایز ارزها نیز تاکنون رویه ای مشابه را در پیش گرفته اند.

بهای هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز به 719 هزار تومان رشد یافته که هفت هزار تومان افزایش قیمت را نسبت به روز گذشته نشان می دهد.

در سطح کلان و در حوزه سیاسی نیز مشخص شده که سه مرداد ماه استانبول پیشواز دور بعدی گفتگوهای کارشناسان ایرانی با اعضای دائم شورای امنیت به علاوه نماینده کشور آلمان موسوم به گروه 1+5 خواهد بود تا در این دور از گفتگوها، کاهش اختلافات کنونی بین طرفین و پیدا کردن راه هایی برای پیشبرد مذاکرات به جلو موضوع اصلی این جلسات قرار گیرد.

این در حالی است که در مذاکرات قبلی نتایج مشخصی از گفتگوها حاصل نشد، اما به هر نحو امید آن می رود که در این جلسه نشانه های مثبتی از گفتگوها نمایان شود تا آثار آن بر روند معاملات نیز اعمال شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر