بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۳
کد خبر : ۷۱۰۰۵
گروه بازار پول- بازار تهران همانند الاكلنگي شده كه در روزهاي ابتدايي هفته قيمت‌ها در مسير افت است و در روزهاي منتهي به آخر هفته روند صعودي مي‌گيرد. در چند هفته گذشته اين روند به گونه‌اي بوده كه گويي سناريويي از پيش تعيين شده است گرچه فعالان در اين خصوص نظر ديگري دارند.
 با اینکه قیمت‌های ارز و سکه در اوایل هفته سیر کاهشی داشت، از روز گذشته دوباره قیمت‌ها با افزایش قابل‌توجه همراه شده‌اند. افزایش قیمت در حالی است که بر اساس گفته برخی صرافان هیجان خاصی برای خرید در بازار وجود ندارد و تنها قیمت‌ها نوسانی است. نوسان قیمت‌ها در بازار ارز تمام شدنی نیست. پس از افت قیمت دلار به زیر 1900 تومان در دو روز ابتدايي هفته بازار بار ديگر به سطح بالاي 1900 تومان بازگشت. قیمت هر دلار تا ساعت چهار بعدازظهر ديروز به 1940 تومان رسید که با توجه به نزدیک شدن به روزهای کاری آخر هفته سیکل ارزانی و گرانی ارز تکرار شده و قیمت‌ها در مسیر افزایشی قرار گرفته‌اند. با بالارفتن قیمت دلار به 1940 تومان، فاصله قیمت دلار مرجع و بازار به 714 تومان رسید.
بنا بر یک قانون نانوشته معمولا ورود دلار‌های ارزان‌تر از سطح بازار، در دو روز اول هفته صورت می‌گیرد و اثرات آن البته پس از یک يا دو روز کمرنگ شده و در آخر هفته قیمت‌ها دوباره در سقف قیمت هفتگی می‌ایستد. این شیوه البته در شرایطی که بازار در انتظار رویداد خاصی در تقویم اقتصادی و سیاسی جهان و منطقه است، تفاوت می‌کند. غروب روز دوشنبه قیمت دلار قدری از 1900 تومان بالاتر ایستاده بود. روز گذشته، اما فعالیت بازار با دلار 1920 تومانی شروع شد و تا ظهر قیمت آن 1940 تومان را هم به خود دید و نوسان در همین سطح تا بعدازظهر ادامه داشت. افزایش قیمت دلار تا 1940 تومان، به روایت جداول «دنیای اقتصاد» 40 تومان افزایش ثبت كرده است. درهمین راستا قیمت سایر ارزها افزایش داشت. تا ساعت تنظیم این گزارش یورو 25 تومان، پوند انگلیس 40 تومان، صد ین ژاپن 60 تومان، درهم امارات 5 تومان، دلار کانادا 20 تومان و دلار استرالیا 30 تومان افزایش داشت.
افزايش 15 هزار توماني قيمت سكه
در بازار همچنین افزایش قیمت جهانی طلا و حرکت قیمت تا نزدیکی 1600 دلار باعث شد تا قیمت سکه داخلی توامان با افزایش قیمت دلار داخلی 15 هزار تومان رشد ثبت کند. سکه تا بعدازظهر دیروز تا 725 هزار تومان بالا رفت. سکه طرح قدیم نیز با 10 هزار تومان افزایش به نرخ 730 هزارتومان رسید. 
نیم سکه نیز در این ساعات 10 هزار تومان افزایش قیمت داشت و به نرخ 365 هزار تومان رسید. در این بازار ربع سکه تنها 1000 تومان افزایش قیمت داشت و 185 هزار تومان به متقاضیان عرضه شد. در بازار طلا هم هر مثقال طلای 17 عیار 6400 تومان افزایش داشت و از 319 هزار تومان فراتر رفت. از این رو قیمت هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت با بیش از 1400 تومان افزایش تا محدوده 73 هزار و 700 تومان گران شد.
سکه این هفته چوب نخورد
روز گذشته البته بازار سکه از شرایط دیگری نیز به سود قیمت‌ها بهره گرفت. بر خلاف آنچه که انتظار می‌رفت جلسات بانک کارگشایی برگزار نشد بنابراين مي‌توان گفت بعدازظهر دوشنبه با برگزار نشدن این جلسه عملا بانک مرکزی قیمت 700 تا 710 هزار تومانی را برای سکه دربازار آزاد پذیرفت. روز گذشته، اما همین امر و افزایش بیشتر قیمت دلار بازار در کنار افزایش قیمت جهانی طلا، موجب شد تا سکه افزایش 15 هزار تومانی روزانه قیمت را ثبت کند. در دوشنبه هفته قبل با برگزاری جلسه حراج در این بانک سکه به نرخ متوسط 710 هزار تومان فروخته شد که عملا بر تعادلی شدن قیمت سکه در بازار نقش محوری داشت.
دلیل افزایش قیمت جهانی طلا 
قیمت طلا در بازارهای جهانی دیروز پس از نوسان 17 دلاری بین 1581 تا 1598 دلار، تا بعدازظهر به وقت تهران به 1593 دلار رسید كه در این سطح نسبت به قیمت غروب دوشنبه تقریبا 13 دلار افزایش داشت. در بازارهای کالایی جهان در حالی قیمت طلا رو به افزایش داشت که قیمت نفت به دلیل برخی آمارهای اقتصادی چین کاهشی بود.
دیروز قیمت طلا البته در بازارهای جهانی به دلیل سخنان رییس کل بانک مرکزی ژاپن ماساكي شيراكاوا (Masaaki Shirakawa) در مورد افزایش خرید دارایی توسط بانک مرکزی این کشور برای مقابله با تورم بالا رفت. تا قبل از اجلاس دو روزه سیاست‌گذاری بانک مرکزی ژاپن، شیراکاوا از احتمال هزینه کردن 54 تریلیون ین ( 681 میلیارد دلار ) برای خرید دارایی توسط بانک مرکزی این کشور خبر داده بود که بعدها مشخص شد که این مبلغ تا 70 تریلیون ین هدف‌گذاری شده است. در این میان برخی از تحلیلگران احتمال دادند که بانک مرکزی ژاپن در پی خریدهای کلان از بازار طلا است. این اخبار موجب نوسان قیمت در بازارهای جهانی طلا شد.
دلار‌های تقلبی در انتظار غیر حرفه‌ای‌ها 
ورود دلار‌های تقلبی در بازار ارز، زمزمه‌ای بود كه از اواخر سال گذشته در این بازار منتشر شده بود و حكایت از آن داشت كه دلارهای تانخورده‌ای در بازار پخش شده‌اند كه غیرحرفه‌ای‌ها قادر به شناخت و تشخیص آنها نیستند.به گزارش ایرنا این شایعات همچنان در بازار ارز ادامه داشت تا اینكه هفته گذشته «سیدشمس‌الدین حسینی» سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام خبر ورود دلار‌های تقلبی به بازار، آن را به طور رسمی تایید كرد. وی در مورد وجود دلارهای تقلبی در بازار گفت: همواره و همیشه نگران حضور هیجانی غیرحرفه‌ای‌ها در بازارهایی هستم كه حرفه‌ای‌ها در آن حضور دارند. وی افزود: نگرانی‌ای كه اخیرا افزوده شده این است كه برخی سوء‌استفاده كرده و دلارهای تقلبی را در بازار منتشر می‌كنند. البته دستگاه‌های مسوول از جمله دستگاه‌های امنیتی ونظارتی فعال هستند و با سر منشا این تخلفات برخورد می‌كنند، ولی توصیه من به مردم این است كه اساسا تامین منابع مورد نیاز ارزی خود را در چارچوب‌های مشخص بانك مركزی و كانال‌هایی كه بانك مركزی معرفی می‌كند، انجام دهند. 
هر چند فعالان بازار معتقدند این دلار‌های تقلبی، از یكی از كشورهای همسایه وارد كشور شده‌، اما در روز‌های گذشته اخباری مبنی بر دستگیری جاعل حرفه‌ای دلار در تهران منتشر شد. در این خبر آمده بود، كارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ جاعل بزرگ دلارهای تقلبی در جنوب شرق تهران را دستگیر كرده‌اند كه در محل استقرار وی حجم زیادی اسكناس دلار تقلبی وجود داشته است. یكی از صرافان میدان فردوسی در این خصوص به خبرنگار ایرنا، گفت: با وجودی كه اخبار زیادی در خصوص توزیع دلار‌های تقلبی منتشر می‌شود، اما تا كنون این دلار‌ها را مشاهده نكرده‌ام. وی معتقد است: این دلار‌ها از طریق دستگاه اسكن می‌شود و به همین دلیل به راحتی قابل تشخیص است و تنها این امكان وجود دارد كه غیرحرفه‌ای‌ها در دام این جاعلان بیفتند. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر