بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر : ۷۱۳۸۶
به گزارش ايسنا، پس از سخنان گلايه‌آميز رييس كل بانك مركزي در مورد مصارف ارزي بانك‌ها و برداشت سه هزار ميليارد توماني بانك مركزي از حساب چندين بانك قرار است تا پايان هفته جاري تسويه حساب بين بانك مركزي و بانك‌ها صورت بگيرد.

تاكنون هرچند رييس كل بانك مركزي در مورد مصارف ارزي بانك ها شبهاتي را بيان كرده اما مدير عامل هيچ بانكي اين اتهام را نپذيرفته و حتي برخي بانك‌ها از جمله بانك تجارت مدعي است كه بانك مركزي به اين بانك بدهكار نيز خواهد شد.

از سوي ديگر قرار بوده دوشنبه هفته گذشته رييس كل بانك مركزي گزارش ارزي بانك‌ها را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي ببرد تا در آنجا اين گزارش‌ها را ارائه كند.

هرچند تاكنون جزيياتي در مورد آن جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي منتشر نشده اما به نظر مي‌رسيد كه ارائه اين گزارش به معناي اتمام بررسي‌هاي بانك مركزي است.

هفته پيش عزت‌الله يوسفيان در قامت عضو ناظر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي خبر داده بود: بانك مركزي براي مهار نوسانات نرخ ارز در سال گذشته 42 ميليارد دلار ارز به 18 بانك دولتي و خصوصي فروخت ولي اين بانك‌ها هيچ گزارشي از نحوه هزينه‌كرد دلارهاي دريافتي به اين بانك ارائه نكرده‌ بودند. بانك مركزي با فراخوان بانك‌هاي عامل گزارش خود از عملكرد بانك‌ها را تهيه و اين گزارش را بعد از ظهر دوشنبه به اعضاي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي ارائه خواهد كرد.

با وجود اين، هنوز جزيياتي از اين جلسه منتشر نشده اما از سوي ديگر مدير عامل بانك ملي به ايسنا خبر داده بود: در جلسه اخير مديران عامل بانك‌ها با رييس كل بانك مركزي در مورد موضوع گزارش‌هاي ارزي بانك‌ها بحث شد و اين موضوع در حال بررسي است و آقاي بهمني قول داده كه اين بررسي‌ها حداكثر تا آخر تير ماه به نتيجه برسد و تسويه حساب بين بانك‌ها و بانك مركزي انجام شود.

بدين ترتيب به نظر مي‌رسد كه اين هفته تسويه حساب ارزي بانك مركزي با بانك‌ها انجام شود تا مشخص شود كه كدام بانك انحراف در مصارف ارزي داشته است.

اين در حاليست كه آمارهاي بانك مركزي نشان مي دهد كه ميزان بدهي بانك‌هاي تجاري و تخصصي به بانك مركزي از 19 هزار ميليارد تومان در فصل نخست سال 89 به 37 هزار ميليارد تومان در بهار سال 90 رسيده‌اند.

طبق آنچه تاكنون از سوي بانك‌ها يا مديران عامل بانك‌ها ابراز شده بانك‌هاي پاسارگاد، تجارت، ملي،‌ رفاه، ملت، کارآفرین، اقتصادنوین و پارسیان گزارش ارزي خود را به بانك مركزي داده‌اند.
a
اشتراک گذاری :
ارسال نظر