بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۱
کد خبر : ۷۱۶۴۰
جوان آنلاین: بی خانگی این روزها دردمشترک بسیاری از زوج های جوان است چرا که از هزینه های سر سام اور ازدواج که بگذریم، مسکن بزرگترین معضل نو عروس و دامادهاست.

در این میان اما طرح مسکن مهر که توسط دولت نهم و به دنبال آن دولت دهم اجرایی شد، می تواند کمک خوبی برای خانه دار شدن زوج های جوان و بی خانه ها باشد.

هر چند انتقادهای زیادی به نحوره اجرایی شدن این طرح و مکان ساخت مسکن مهر که اکثر بیرون شهرها و دور از دسترس است، می شود اما در هر حال بودن یه سقف بالای سر بهتر از نبودن آن است و در ضمن مسکن مهر می تواند به کنترل قیمت مسکن در بازار کمک کند.

اما جدا از مشکلات عدم تحویل به موقع خانه ها و محل ساخت آنها، این روزها یک اشکال جدید به ماجرای مسکن مهر اضافه شده است.

اشکالی که پای دلال ها را به مسکن مهر باز کرده و باعث شده تا عملا در کنترل بازار مسکن بی تاثیر باشد.این اشکال چیزی نیست جز خرید و فروش غیر قانونی مسکن مهر که به تازگی در بنگاه های معاملات ملکی رواج یافته است.

درحالي‌كه هنوز بسياري از واحد‌هاي مسكن مهر سند‌دار نشده است، آژانس‌هاي املاك حومه تهران به‌صورت غيرقانوني مسكن‌هاي ۹۹ ساله و ملكي مسكن مهر را خريد و فروش مي‌كنند.

بنا بر اظهارات شاهدان عینی، زماني كه به آژانس‌هاي املاك حومه تهران بخصوص پرديس و پرند مراجعه می شود و خواهان خرید یا فروش مسکن مهر، بنگاه‌داران با تمركز بيشتر و صداي آهسته‌تر مي‌گويند خريد و فروش مسكن‌هاي مهر ممنوع است، ولي در مورد ملك شما شايد بتوان كاري كرد.

عواقب خريد و فروش واحد‌هاي بدون سند مسكن مهر مستقيما متوجه خريداران است و دلالان مسكن با خیالی آسوده اعلام می کنند: «براي شما كه مشكلي پيش نمي‌آيد با رضايت خريدار مسكن به او تحويل داده مي‌شود.»

این در حالی است که ملا کنترلی بر ساز و کار مسکن مهر صورت نمی گیرد و سعيد صابوني، مديرعامل شهر جديد پرند در در اين باره با تاكيد بر اينكه نظارت بر اين موضوع برعهده ما نيست، به ایسنا گفته: هر اتفاقي كه مي‌افتد ما مسئول آن نيستيم، ما فقط اطلاع‌رساني مي‌كنيم تا زماني كه سند براي واحد‌ها صادر نشده، خريد و فروش آن غيرقانوني است.

وي افزود: پيگيري اينكه آيا متقاضي واحد بدون سند خود را مي‌فروشد يا خير، به ما ربطي ندارد. ما از كارهاي پشت‌صحنه خبر نداريم.

تا به این ترتیب عملا عدم وجود نظارت بر خرید و فروش مسکن مهر تایید شود.

صابوني تصريح كرد: وقتي فردي مسكن مهر خود را از طريق دفاتر ثبت به‌صورت وكالت بلاعوض به فرد ديگري منتقل مي‌كند، جلوگيري از اين معضل برعهده ما نيست. ما فقط مي‌گوييم اين كار غيرقانوني است.

اما در حالی که کارشناسان ، بنگاه دارها را مقصر اصلی این امر می دانند، رئيس اتحادیه سراسری مشاوران املاک اعلام کرده که با بررسی‌ها و پیگیری‌هایی که انجام داده‌ به این نتیجه رسیده‌است که بیشتر این معاملات توسط خود شرکت عمران پردیس انجام می‌شود.

مصطفی قلی‌خسروی با تاکید بر اینکه سعی کرده‌ایم این کار را منع کنیم، گفت: ناظران و بازرسان ما با نظارت‌های قوی که از پردیس کرده‌اند، خبر آورده‌اند که افراد در خود عمران پردیس این معامله‌ها را از طریق ورود به سامانه و آگهی‌ها انجام می‌دهند و فعالیت خود را تحت‌عنوان بنگاه‌های معاملاتی پیش می‌برند.

وی افزود: در صورت اطلاع و مشاهده‌ انجام معامله مسکن مهر در هر بنگاه معاملاتی دستور برخورد با آن و پلمب بنگاه معاملاتی داده می‌شود.

خسروی درگفت‌وگویی با ایسنا با بیان اینکه در حالی که اين صنف دشمن‌های زیادی دارد و ما سعی کرده‌ایم برای صنف مشاوران املاک حفظ آبرو کنیم، گفت: به ما اعلام کرده‌اند که در پردیس عده‌ای مشاور املاک خانه‌های مسکن مهر را به صورت غیرقانونی خرید و فروش می‌کنند.

قلی‌خسروی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی آسیب‌پذیر است و ما سعی می‌کنیم با لحاظ‌ کردن اشد مجازات برای متخلفان این صنف را از هرگونه آلودگی پاک کنیم، تصریح کرد: خود اعضای صنف خواستار پاک‌سازی بنگاه‌های معاملاتی متخلف هستند.

در هر حال مقصر این مساله هر کسی که باشد، نکته مهم اینجاست که عدم نظارت بر این امر، بازار مسکن را از این که هست نیز آشفته تر خواهد کرد و باید هر چه سریعتر برای این مساله چار ای اندیشیده شود.

به نظر می رسد نظارت دقیق تر دستگاه های دولتی بر بنگاه های معاملات ملکی و شرکت عمران پردیس می تواند در این زمینه راهگشا باشد تا اندک امید جوانان برای خانه دار شدن نیز از بین نرود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر