بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۹
مستطيل شيشه اي تالار

روزی برای لجبازی

نماگر بورس تهران پس از افت و خیزهای فراوان در چهار ماه اخیر، اکنون تصمیم به جا نمایی خود در محدوده ای گرفته که سطح 25 هزار واحدی به عنوان پایین ترین دامنه آن انتخاب شده است.هر چند اجماع میان حقوقی ها و متولیان بازار سرمایه برای تزریق امدادهای حمایتی به بازار سهام همچنان ادامه دارد اما شرایط به گونه ای است که زمینه برای فروش سهام از سوی عده ای فراهم شده و از سویی دیگر نوسان گیری از سوی حرفه ای ها در روندهای منفی نیز ادامه دارد.
کد خبر : ۷۱۶۹۱

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 91.04.28 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 12 واحد افزایش به رقم 20677 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 42 واحد افزایش عدد 34982 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 17 واحد افزایش به رقم 25039 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 208 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با 5 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پتروشیمی پردیس با 9 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار سهام آخرین روز از فعالیت خود در تیر ماه 91 را در حالی پایان برد که با وجود حمایت گسترده حقوقی ها، شاهد افت 3.5 درصدی شاخص کل بازده نقدی و قیمت بود.

به گزارش بورس نیوز، نماگر بورس تهران پس از افت و خیزهای فراوان در چهار ماه اخیر، اکنون تصمیم به جا نمایی خود در محدوده ای گرفته که سطح 25 هزار واحدی به عنوان پایین ترین دامنه آن انتخاب شده است.

هر چند اجماع میان حقوقی ها و متولیان بازار سرمایه برای تزریق امدادهای حمایتی به بازار سهام همچنان ادامه دارد اما شرایط به گونه ای است که زمینه برای فروش سهام از سوی عده ای فراهم شده و از سویی دیگر نوسان گیری از سوی حرفه ای ها در روندهای منفی نیز ادامه دارد.

با این همه به نظر می رسد کار اساسی حقوقی ها برای روز بزرگ بازار سهام هنوز شروع نشده است.

در بازار سهام اما امروز بار دیگر پیغام ناظر از اقدام سرمایه گذاری سایپا برای واگذاری بلوک 4.9 درصدی بانک پارسیان حکایت داشت که این بار به جای قیمت پایه 450 تومانی از نرخ 443 تومانی برای هر سهم خبر داده بود.

در گروه پتروشیمی ها، امروز گزارش عملکرد 12 ماهه پالایش نفت اصفهان از تحقق سود 2044 ریالی خبر داد که پیشتر آنرا 875 ریال برآورد کرده بود.

"شپنا" تصمیم دارد 20 درصد از این سود را در مجمع سالانه در پیش رو تقسیم کند.

تحقق 2.5 برابری سود تحقق یافته "شپنا" نسبت به پیش بینی بودجه ای، امروز انتظار زیادی برای گزارش مثبت پالایش نفت تبریز ایجاد کرد که در این زمینه با توجه به مالکیت 50 درصدی سهام این شرکت از سوی گسترش نفت و گاز پارسیان، می تواند قابل تأمل باشد.

در این گروه سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی در دقایق پایانی امروز مورد اقبال قرار گرفت. "وصندوق" دارای مالکیت 5.52 درصد پالایش نفت اصفهان با بهای تمام شده 7193 ریالی برای هر سهم می باشد.

در گروه فلزات اساسی، گزارش عملکرد سه ماهه اول ملی مس و پوشش مناسب سود، به خریدهای پرحجم در دامنه نوسان مثبت قیمت ها منتهی شد.

در فولاد مبارکه اما امروز تقسیم سود 300 ریالی از سود تحقق یافته 374 ریالی سال مالی 90 میان سهامداران در مجمع سالانه مورد تصویب قرار گرفته است.

در این نماد گزارش عملکرد سه ماهه اول در حالی منتشر خواهد شد که صحبت ها حاکی از عملکرد مناسب شرکت در این دوره حکایت دارد.

در مجمع سرمایه گذای توسعه معادن و فلزات نیز از سود 64 تومانی خود، مبلغ 25 تومان سود نقدی توزیع کرده است.

در سرمایه گذاری سایپا بازارگردانی از طریق شرکت های تابعه در حالی ادامه دارد که خریدهای پرحجم در این نماد به معامله 4 میلیون سهمی در دامنه مثبت قیمت ها انجامیده است.

در گروه بانکی نیز به جز بانک انصار که با تشدید فشار عرضه مواجه بود در مابقی نمادها بازارگردانی در دامنه مثبت قیمت ها تداوم یافت.

در ساختمانی ها نیز امروز حجم معاملات باغمیشه به یک میلیون سهم در دامنه مثبت نوسان قیمت رسید.

در سموم علف کش نیز پس از دو روز کش و قوس میان خریداران و فروشندگان، همچنان با عدم گشایش نماد معالاتی مواجه بود. در این نماد انتظار برای انتشار گزارش های عملکردی قابل توجه در سه ماهه اول امسال و از طرفی حمایت سهامدار عمده از سقوط بی دلیل قیمت ها، دو موضوع اساسی برای هفته آینده خواهد بود.

اما در گروه قندی امروز واکنش ها به صحبت های برخی مسئولان نظارتی درباره اتفاقات رخ داده این گروه در ماه های اخیر، باعث شد تا طی یک اقدام هماهنگ و برای مخالفت با آنچه که عنوان شده، قیمت سهام از پایین ترین دامنه قیمتی به سمت بالاترین سطح قیمتی رنج شوند.

اهالی تالار واکنش بازیگران گروه قندی به یک اظهار نظر را به رفتار کودکان لج بازی تشبیه می کنند که برای فرار از حقیقت به دنبال اقدامی تلافی جویانه است.

در بازار سهام همچنین لیزینگ خودرو غدیر با خریدهای پرحجمی رو به رو شد که در دقایق پایانی فعالیت بازار به شکل گیری صف خرید منتهی شد.

در این نماد، ایران خودرو دیزل بزودی برنامه های جدی برای تقویت این شرکت بویژه در زمینه لیزینگ خودروهای سنگین اجرا خواهد کرد.

اما در لیزینگ رایان سایپا، حقوقی ها در اقدامی هماهنگ صف فروش این سهم را امروز جمع آوری کردند.

در مخابرات ایران سفارش های خرید با رنج شدن در دامنه مثبت قیمت، چندان به حال این سهم فرقی نداشته و همچنان فاز نزولی را برای آن ایجاد کرده است.

در گروه غذایی، مارگارین، پگاه اصفهان و صنعتی بهشهر میزبان صف خرید سهام هستند.

در سیمانی ها اما پس از اعلام جایگزین شدن سوخت مازوت به جای گاز، اعلام شد قیمت این سوخت با همان نرخ 70 تومانی گاز ارایه خواهد شد که به آرام شدن جونگرانی در گروه سیمانی ها منجر شد.

در سطح سیاسی نیز نمایندگان مجلس در حال جمع آوری امضاء برای طرح اخذ عوارض عبور کشتی ها از تنگه هرمز هستند.

در خصوص مجامع نیز اخبار مجمع صدرا همچنان مورد توجه است.

در مجمع صدرا صحبت از خریداری سهام سهامداران خرد از سوی سهامداران عمده و سپس اخراج از بورس مطرح شده که گویا سازمان بورس آنرا نپذیرفته است. از سویی اعلام شد بدهی صدرا 1100 میلیارد تومان است که در صورت دریافت 400 میلیارد تومان، قابل تسویه خواهد بود.

در عین حال گفته شده نامه ای برای رییس جمهور برای دریافت تسهیلات 500 میلیارد تومانی ارسال شده که تا پایان تابستان امسال تعیین تکلیف خواهد شد.

بورس تهران در حالی از اعلام سایپا برای تحقق سود 502 ریالی در پایان سال مالی 90 خبر داد که پیشتر این سود برای هر سهم 550 ریال برآورد شده بود.

اما با نهایت تعجب پالایش نفت بندر عباس به رغم پیش بینی سود 93 ریالی در بودجه 90 و قبل از عرضه اولیه، در گزارش عملکردی خود به ازای هر سهم مبلغ 446 ریال زیان ساخته است.

در بازار فلزات نیز امروز تیر آهن شرکت ذوب آهن حدود 5 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

ورق فولاد مبارکه نیز حدود 5 تومان رشد قمیت داشته و در بورس کالا نیز سبد تیر آهن شرکت ذوب آهن به حجم 65 هزار تن برای تحویل در اواخر مرداد ماه به قیمت 1355 تومان مورد معامله قرار گرفته است.

در نهایت باید گفت بازار سهام با روزهایی رو به رو است که به لحاظ تحمل روندهای تکنیکالی همچنان در مدار 25 هزار تا 25 هزار و 500 واحد در نوسان خواهد بود.

به نظر می رسد بازار سهام از این لحظه به بعد منتظر یک خبر مثبت یا منفی برای آغاز سیر جدیدی در روند حرکتی خود می باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر