بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر : ۷۱۹۶۶
بالاخره زمان تسويه حساب ارزي بانك مركزي با بانك‌ها فرا رسيد تا مشخص شود چه ميزان از سه هزار ميليارد تومان برداشت شده از حساب 18 بانك، جريمه انحراف در مصارف ارزي اين بانك‌ها بوده است.

به گزارش ايسنا، به نظر مي‌رسد وعده رييس كل بانك مركزي به مديران عامل بانك‌ها شكل محقق شده‌اي به خود گرفته و طبق آنچه مقامات بانكي ابراز كرده‌اند تسويه حساب ارزي بانك مركزي با بانك‌ها آغاز شده است.

پيگيري‌ها حاكي از اين است كه اين پروسه آغاز شده و پشت سر هم بانك‌ها در جلساتي با بانك مركزي كار تسويه حساب را انجام خواهند داد.

كوثري، مدير امور بين‌الملل بانك مسكن با تاييد اينكه كارهاي بررسي و تسويه حساب در حال انجام است به ايسنا گفت: اين اقدامات انجام شده و اكنون كارهاي اداري اين كار در حال انجام است و تسويه حساب انجام خواهد شد.

پيش از اين نيز چند روز قبل مدير عامل بانك كارآفرين با تاييد سخنان مدير عامل بانك ملي مبني بر وعده دادن رييس كل بانك مركزي به بانك‌ها كه با آنها تا پايان تير ماه تسويه حساب ارزي خواهد كرد خبر داده بود: بازرسان بانك مركزي در بانك‌هاي مختلف حضور پيدا كرده و به اين مساله‌ رسيدگي كردند و در شرف انتهاي به رسيدگي‌ها هستيم. بر اساس اين بررسي‌ها مبالغي كه از بانك‌ها برداشته شد، در صورتي كه بانكي تخلف نداشته باشد آن پول بر مي‌گردد و در مورد بانك‌هايي كه احيانا تخلفي داشتند، طبيعتا در حد تخلف از آن منابع برداشته مي‌شود و بقيه‌ آن تسويه حساب خواهد شد. من مي‌دانم كه اين چنين برنامه‌اي را بانك مركزي در پيش دارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا بررسي‌هاي ارزي از بانك كارآفرين انجام شده است؟ اظهار كرده بود: بررسي‌ها انجام شده و ما منتظر اعلام نتيجه هستيم. البته خود ما نتيجه را مي‌دانيم و مشكل خاصي نداريم، اما بازرسان بانك مركزي گزارشي را داده‌اند كه بعد از آن قرار است تصميم‌گيري شود.

مدير عامل بانك ملي نيز به ايسنا خبر داده بود: در جلسه اخير مديران عامل بانك‌ها با رييس كل بانك مركزي در مورد موضوع گزارش‌هاي ارزي بانك‌ها بحث شد و اين موضوع در حال بررسي است و آقاي بهمني قول داده كه اين بررسي‌ها حداكثر تا آخر تير ماه به نتيجه برسد و تسويه حساب بين بانك‌ها و بانك مركزي انجام شود.

محمود بهمني، رييس كل بانك مركزي در مورد علت برداشت بانك مركزي از حساب بانك‌ها اظهار كرده بود: ما براساس مصوبه‌اي كه از هيات دولت داشتيم، بايد 87 هزار و 625 ميليارد ريال حساب بانك‌ها به دليل تخلفي كه در فروش ارز انجام شده بود، برداشت مي‌كرديم، اما از آنجا كه فكر مي‌كرديم بانك‌ها ممكن است اين مبلغ را نداشته باشند، يك سوم آن را معادل 30 هزار ميليارد ريال از حساب بانك‌ها برداشتيم.

پس از اين سخنان رييس كل بانك مركزي مديران عامل برخي بانك‌ها نسبت به اين موضوع واكنش نشان دادند و صراحتا اعلام كردند كه انحراف در مصارف ارزي نداشتند.

طبق آنچه تاكنون از سوي بانك‌ها يا مديران عامل بانك‌ها ابراز شده بانك‌هاي پاسارگاد، تجارت، ملي،‌ رفاه، ملت، کارآفرین، اقتصادنوین و پارسیان گزارش ارزي خود را به بانك مركزي داده‌اند.

حال كه زمان تسويه حساب ارزي فرا رسيده بايد ديد كه منظور رييس كل بانك مركزي از بانك‌هايي كه در فروش ارز تخلف كرده بودند كدام بانك‌ها بوده است
اشتراک گذاری :
ارسال نظر