بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۷
طی روزهای اخیر حرف و حدیث های مختلفی مبنی بر تغییر حقوق مالکانه دولتی از معادن سنگ آهن و افزایش قیمت خرید هر تن از این ماده معدنی در مجامع ومحافل بورسی شنیده می شود. این شایعه تا حدی است که گفته می شود قیمت خرید هر تن سنگ آهن با افزایش 40 هزار تومانی مواجه شده که می تواند برای فولاد سازان بزرگ کشور خطری بزرگ محسوب شود.
کد خبر : ۷۱۹۸۹

طی روزهای اخیر حرف و حدیث های مختلفی مبنی بر تغییر حقوق مالکانه دولتی از معادن سنگ آهن و افزایش قیمت خرید هر تن از این ماده معدنی در مجامع ومحافل بورسی شنیده می شود.

این شایعه تا حدی است که گفته می شود قیمت خرید هر تن سنگ آهن با افزایش 40 هزار تومانی مواجه شده که می تواند برای فولاد سازان بزرگ کشور خطری بزرگ محسوب شود.

به گزارش بورس نیوز، نرخ خرید و فروش سنگ آهن مطابق با توافق نامه میان شرکت های تولید کننده سنگ آهن داخلی و شرکت های تولید کننده فولاد، معادل ضریبی از نرخ فروش محصولات فولاد خوزستان تعیین می شود.

این در حالی است که طی سال گذشته با دامنه دار شدن موضوع تغییر حق بهره برداری از معادن سنگ آهن توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و مذاکرات پی در پی با شرکت های سنگ آهن و فولاد سازان، آخرین بار کمیته نمایندگان ویژه ریاست جمهور در کار گروه کنترل بازار که به ریاست رحیمی، معاون اول کابینه دولت در اواخر آذر ماه پارسال تشکیل شده بود، ابلاغیه ای در 22 اسفند ماه پارسال منتشر کردند که براساس آن از روز نخست فروردین ماه سال 90، مقرر گردید با پرداخت 30 درصد از قیمت فروش هر تن سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره برداشت شده از معادن سنگ آهن گل گهر شماره یک و چاردملو، به ترتیب 10 درصد بابت حقوق دولتی و 20 درصد بابت حق پروانه بهره برداری پرداخت و به این ترتیب قیمت خرید هر تن سنگ آهن معادل 72 هزار تومان تعیین شود که تا به امروز به دلیل عدم توافق نهایی برای این تصمیم ها، هیچ اقدام جدی و اجرایی صورت نگرفته است.

تصمیم کارگروه کن لم یکن شد

در این ارتباط محمدعلی احمدزاد اصل با بیان اینکه اجرای مصوبه کار گروه تنظیم بازار با توجه به سپری شدن سال 90، کن لم یکن تلقی می شود، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با وجود استدلال های روشن فعالان معدنی برای موضوعات مورد بحث، اما تا به امروز هیچ تغییر جدیدی در اعمال نرخ فروش سنگ آهن و حقوق مالکانه دولتی صورت نگرفته و مطابق با توافق های قبلی، خرید و فروش این ماده معدنی صورت می پذیرد.

خواسته اصلی سنگ آهنی ها

مدیر عامل هلدینگ توسعه صنایع معدنی امید، حضور در بورس کالا را خواسته اصلی تولید کنندگان سنگ آهن کشور عنوان کرد و افزود: فعالان این صنعت آزد سازی نرخ سنگ آهن را همانند نرخ گذاری بی واسطه محصولات فولادی در بورس کالا خواستار بوده و معتقدند تنها با این اقدام پرداخت حقوق مالکانه دولتی یا حق پروانه بهره برداری جدید براحتی قابل وصول خواهد بود.

در این زمینه مصوبات کارگروه تنظیم بازار به منظور دستیابی به توافق مجموعه ایمیدرو با فولاد سازان و شرکت های سنگ آهنی منتفی شده تا منافع همه گروه ها بامذاکراتی که انجام خواهد شد، تأمین گردد.

بنابر این شرایط خرید و فروش سنگ آهن مطابق با نرخ های سال گذشته بوده و در واقع تغییر نرخ بهره مالکانه شایعه ای بیش نبوده است.

دورنمای روشن مذاکرات

به گفته احمدزاد اصل روند نرخ گذاری سنگ آهن در حال حاضر شرایط مساعدی را برای فولاد سازان ایجاد کرده و حال آنکه با توجه به استدلال های منطقی فعالان سنگ آهن و نظر دولت مبنی بر وجود توافق جمعی در این زمینه، امیدواری بسیاری برای دستیابی به دورنمای مثبت با در نظر گرفتن تمامی مزیت ها وجود دارد.

تولد 6 هلدینگ در "وامید"

وی در بخش دیگری از این گفتگو از عزم گروه مدیریت سرمایه گذاری امید برای ایجاد هلدینگ های تخصصی خبر داد و گفت: تاکنون در این مجموعه شش هلدینگ توسعه صنایع معدنی؛ نفت و گاز و پتروشیمی؛ برق و انرژی؛ ساختمانی؛ بازرگانی و در نهایت مالی و سرمایه گذاری ایجاد و یا در حال راه اندازی بوده که به منظور استفاده از ظرفیت های هلدینگ برای اداره تخصصی صنایع مختلف در یک مجموعه چند رشته ای تشکیل شده اند.

هلدینگ معدنی ایجاد شد

مدیر عامل هلدینگ توسعه صنایع معدنی امید (امیدکو) عنوان کرد: این هلدینگ در اواخر دی ماه سال گذشته به صورت شرکت سهامی خاص و در چارچوب قوانین بازار سرمایه به ثبت رسیده که براساس آن گروه مدیریت سرمایه گذاری امید دارایی های خود در صنایع کانی های فلزی و غیر فلزی را در امیدکو تجمیع کرده که شامل سه صنعت سیمانی، فولادی و سنگ آهنی می شود.

به این ترتیب 85 درصد از دارایی های فعلی "وامید" به امیدکو منتقل خواهد شد.

امیدکو حامی معدنی ها می شود

وی با بیان اینکه فعالیت امیدکو پس از صدور تأییدیه سازمان بورس برای نقل و انتقال سهام بین دو هلدینگ مذکور، بطور رسمی آغاز خواهد شد، افزود: عملیات بازار سازی و بازارگردانی سهام شرکت های معدنی تا زمانیکه این وظیفه به شرکت های تابعه امیدکو محول نگردیده، برعهده هلدینگ مذکور خواهد بود.

در عین حال پیاده سازی، راهبری و مدیریت تمامی پروژه ها و طرح های توسعه ای شرکت های سرمایه پذیر از جمله معادن گهر زمین و در آینده ای نزدیک معادن سنگ آهن سنگان بر عهده امیدکو بوده و در مجموع متولی بازار اولیه و ثانویه گروه معدنی خواهد بود.

ارزش روز 4 هزار میلیاردی در پرتفوی

احمدزاد اصل سیاست هلدینگ توسعه صنایع معدنی امید را براساس رویکرد کنترل استراتژیک شرکت های سرمایه پذیر و تابعه اعلام کرد و افزود: مجموع دارایی هایی که به این هلدینگ منتقل خواهد شد براساس ارزش دفتری به حدود هزار میلیارد تومان بالغ خواهد گردید که البته در مقایسه با ارزش روز دارایی ها این مبلغ به بیش از چهار هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

امیدکو به بورس می رود

در این زمینه هلدینگ امیدکو از ارزش خالص دارایی های مشخص برخوردار بوده و به لحاظ شفافیت اطلاعاتی موجود در آن و استقبال مورد انتظار سهامداران از صنایع معدنی، در آینده ای نزدیک به بازار سرمایه راه خواهد یافت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر