بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۶
کد خبر : ۷۲۲۵۰
دنياي اقتصاد- چند روزی است که ماه مبارک رمضان روی خوشی به سرمایه‌گذاران نشان داده و شاخص بورس رشد‌هایی پی‌در‌پی را به ثبت می‌رساند، به طوری که روز گذشته شاخص بازار سهام رشد 64 واحدی را به ثبت رساند تا با نزدیک شدن به مرز 25 هزار و 100 واحدی خود را در این ارتفاع تثبیت کند. هر چند این رشد‌های کم رمق نتوانسته از بازدهی منفی بورس در سال جاری بکاهد، ولی ادامه این روند مثبت می‌تواند افزایش اعتماد فعالان بازار سهام برای سرمایه‌گذاری را به دنبال داشته باشد.
گروه بورس- همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته براي دومين روز پياپي تحت تاثير بازگشايي برخي از نمادهاي متوقف به رشد خود ادامه داد.
در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه براساس اعلام قبلي نمايندگان ايران و 1+5 در استانبول با يكديگر ملاقات كردند، تا مبناي مشتركي را براي دور جديدي از مذاكرات بين‌المللي درباره موضوع هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران برقرار كنند.
دفتر كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين ديدار بين هلگا اشميت، معاون اشتون و علي باقري معاون مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران برگزار خواهد شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني بلومبرگ، در اين بيانيه آمده است كه پس از آن اشتون و سعيد جليلي مذاكره‌كننده هسته‌اي ارشد ايران با يكديگر تماس مي‌گيرند تا درباره «احتمال ديداري در آينده در سطح سياسي» با يكديگر صحبت كنند.
در همين حال در بازارهاي جهاني نيز شرايط معاملات به ويژه به دليل رشد بهاي نفت رو به بهبود گذاشته و اكثر قيمت‌ها تقويت نسبي را تجربه كردند.
در مسائل‌ كلان اقتصادي همچنين ديروز بحث در مورد تورم در صدر خبرها قرار داشت، جايي كه قرار است امروز دو وزير كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت در مجلس شوراي اسلامي حاضر شده و به سوالات نمايندگان پاسخ دهند. 
در همين رابطه ديروز ارسلان فتحي‌پور رييس كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌وگو با مهر، با تاكيد براين‌كه در شرايط فعلي، تورم بهتر از ركود صنعت و بيكاري در كشور است، گفت: براين اساس، بايد تدبيري انديشيده شود، تا در برخي صنايع مانند خودروسازي براي جلوگيري از ركود و بيكاري در كشور قيمت برخي قطعات افزايش پيدا كند و اين كار هيچ اشكالي ندارد، چون فقط چند درصد قيمت قطعه خودرو افزايش پيدا مي‌كند كه چندان تاثيري در تورم ندارد، درحالي كه با اين كار از ورشكستگي و تعطيلي صنايع و بيكاري جلوگيري خواهدشد. كارشناسان اين تغيير در تصميم‌گيري را زمينه ساز چرخه تورم در بخش‌هاي مختلف ارزيابي مي‌كنند، جايي كه افزايش قيمت يك كالا به صورت رشته‌اي قيمت همه كالا‌هاي هم خانواده و مكمل را افزايش داده و در نهايت تورم شديدي را ايجاد مي‌كند.
بلوك مديريتي فولاد خوزستان نيامد
در بازار ديروز نخستين معامله پس از برگزاري مجمع سالانه فولاد خوزستان و تعديل قابل ملاحظه سود اين شركت در گزارش سه ماهه انجام شد كه اين امر به تاثير مثبت 56/33 واحدي بر روي شاخص كل بورس منجر شد. در همين حال ديروز طلسم عرضه بلوك مديريتي فولاد خوزستان شكسته نشد و اين كلاف سر‌درگم همچنان دست نخورده باقي ماند.
در اين رابطه سايت رسمي بورس اعلام كرد: با توجه به برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه شركت فولاد خوزستان و تقاضاي سازمان خصوصي سازي، عرضه عمده 5/50 درصدي اين شركت (موضوع اطلاعيه مورخ 25 تير 91) انجام نخواهد شد و تاريخ بعدي عرضه هم متعاقبا اعلام خواهد شد. اين در حالي است كه پيش از اين خبرهاي اوليه‌ از تلاش سازمان تامين اجتماعي در هيات دولت براي دريافت مستقيم سهام قابل واگذاري توسط دولت بدون عرضه در بورس حكايت داشت. براساس اين خبرها روش كنوني كه در آن سازمان خصوصي‌سازي سهام تعيين شده براي رد ديون را ابتدا در بازار سرمايه عرضه كرده و در صورت نبود خريدار سهام مزبور به دستگاه داراي طلب از دولت واگذار مي‌شود، كنار گذاشته شده و سهام مصوب در قالب رد ديون مستقيما به دستگاه تعيين شده واگذار خواهد شد. انتظار مي‌رفت عرضه بلوك مديريتي فولاد خوزستان با رقابت خريداران همراه شود.
سيمان خزر دوباره فعال مي‌شود
در گروه سيماني مساله تغيير سوخت شركت‌هاي سيماني همچنان فعاليت شركت‌هاي اين گروه را با مشكل مواجه كرده است. در همين حال سيمان خزر که به دليل اختلاف در ميان پيمانكاران حمل سيمان و مساله تغيير سوخت در چند روز گذشته متوقف شده بود، به گفته مديرعامل اين شركت مجددا فعال خواهد شد.
به گزارش ايسنا، حميد اقباليان مديرعامل كارخانه سيمان خزر، گفت: شنبه شب (31 تير) رانندگان جديدترين نرخ اعلام شده از سوي فرمانداري را پذيرفتند و قرار است محصولات كارخانه سيمان سازي خزر را با 15 درصد افزايش نرخ جابه‌جا كنند. 
اقباليان تصريح كرد: شركت گاز از چند روز گذشته گاز را قطع كرد و كارخانه‌ها مجبور به تامين گاز مازاد براي سر پا نگه داشتن چرخه توليد خود شده‌اند كه اين كار از سوي كارخانه‌هاي سيمان سازي خزر نيز صورت گرفته و از فردا كارخانه شروع به توليد مي‌كند. 
در گروه پتروشيمي ديروز برخي از نمادهاي عمده اين گروه از جمله كرمانشاه و آبادان با صف خريد همراه شدند. در اين ميان انتشار خبرهايي در مورد عرضه سهام هلدينگ نفت و گاز پارسيان توسط سرمايه گذاري غدير به افت قيمت اين نماد منجر شد.
در گروه پتروشيمي، مدير عامل پتروشيمي خارك اظهار كرد: مخزن پروپان جديد شركت داراي شرايطي ويژه است و توانایي نگهداري پروپان تا دماي بيش از 40 درجه زير صفر را دارد.
به گزارش ايرنا، محسن شاهين با تاكيد بر اينكه روند توليد، بازاريابي و صادرات پتروشيمي خارك مطلوب است و شرايط پايداري با وجود برخي فشارهاي خارجي در اين مجتمع وجود دارد، ادامه داد: مشكل تامين خوراك اين مجتمع پتروشيمي رفع شده و خوراك به ميزان كافي از طرف شركت نفت فلات قاره دريافت مي‌شود. 
وي از بكارگيري 80 درصد ظرفيت اين مجتمع خبر داد و گفت: فاز دوم متانول خارك نيز با ظرفيت 5/1ميليون تن در حال ساخت است و همزمان با بهره برداري از پروژه ان‌جي‌ال خارك با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده آغاز به كار خواهد كرد.
روز خوب خودرويي‌ها در بورس 
در گروه خودرويي ديروز معامله‌گران متعاقب رشد قيمت نماد سايپا در بازگشايي نماد شاهد بازگشايي مثبت ايران خودرو و گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو بودند كه اين امر به رشد اكثر نمادهاي گروه خودرويي كمك كرد. در همين حال نمادهاي خودرويي كه در هفته‌هاي اخير با افت قيمت فوق‌العاده‌اي مواجه شده‌اند، از شرايط كنوني بازار براي جبران بخشي از افت قيمتي استفاده مي‌كنند.
مديركل دفتر نظارت بر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در خصوص احتمال افزايش قيمت خودروهاي داخلي گفت: تعيين قيمت خودرو بر اساس آناليز هزينه‌ها و قيمت تمام شده صورت مي‌گيرد، بنابراين هر زمان كه لازم باشد، افزايش قيمت صورت خواهد گرفت.
شهرام ميرآخورلو در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه در حال حاضر تنها يك خودروساز درخواست خود براي افزايش قيمت محصولات را ارائه كرده است، خاطرنشان كرد: با اين حال مدارك ارائه شده از سوي شركت زامياد كامل نبوده و خواستار ارائه مدارك تكميلي از سوي اين شركت شده‌ايم بنابراين پس از ارائه مدارك تكميلي، آناليز قيمت تمام شده صورت گرفته و جلسه كميته قيمت‌گذاري خودرو براي بررسي درخواست اين شركت برگزار خواهد شد.
در اين گروه ديروز اعلام شد محصولات ايران خودرو در مرداد ماه سال جاري بيشتر به صورت نقدي عرضه مي‌شود.
در گروه بانكي ديروز نماد بانك ملت با رشد قيمتي پس از تقسيم سود فوق‌العاده در مجمع اين شركت بازگشايي شد. در همين حال گروه بانكي ديروز شاهد انتشار دو گزارش ضعيف براي عملكرد سه ماهه بود. بانك صادرات ديروز در گزارش سه ماهه نخست خود تنها از پوشش 4درصد سود خود خبر داد.
در گروه تجهيزات مديرعامل شركت ملي حفاري از نياز كشور به 140دستگاه دكل حفاري خبر داد و گفت: نزديك به120 دستگاه حفاري از سوي شركت‌هاي مختلف در سراسر كشور در حال حفاري هستند.
ذوب‌آهن سودده شد 
در گروه فلزي، ذوب‌آهن اصفهان گزارش عملكرد سه ماهه خود را با تحقق 27درصد از سود پيش‌بيني شده براي سال جاري اعلام كرد تا راه براي بازگشايي اين نماد باز شود.
به گزارش بورس24، اين شركت كه سال گذشته اعلام خروج از زيان كرده و سود هر سهم سال مالي 91 را 171 ريال پيش‌بيني كرده بود، در پايان خرداد ماه قادر به پوشش 27 درصد از اين سود شده است.
در اين رابطه صفر علي براتي مديرعامل اين شركت اعلام كرد: عمده دليل افزايش سود ناخالص در عملكرد سه ماهه سال 91، افزايش ميانگين نرخ فروش محصولات فولادي از 8761 ريال در سال گذشته به 10 هزار و710 ريال در سه ماهه ابتداي سال 91 بوده است، بطوري كه 22 درصد افزايش در ميانگين نرخ فروش محصولات شركت مشاهده مي‌شود، در حالي كه ميانگين قيمت تمام شده محصولات شركت در مدت مشابه از 8254 ريال براي هر كيلو به 8635 ريال رسيده و به تعبيري با افزايش 4 درصدي مواجه بوده است.
اين درحالي است كه در صورت‌هاي مالي شركت فرابورسي ذوب‌آهن كماكان زيان انباشته 332 ميليارد توماني ديده مي‌شود و حتي اگر سود پيش‌بيني شده امسال هم يعني حدود 135 ميليارد تومان به طور كامل محقق شود، اين شركت همچنان 197 ميليارد تومان زيان انباشته خواهد داشت.
در اين گروه، شركت توسعه معادن روي ايران در گزارش 3 ماهه اعلامي خود به بورس از پوشش 45 درصدي سود حاصل از فروش سرمايه‌گذاري‌ها و پوشش 2درصدي سود حاصل از سرمايه‌گذاري‌ها و بالاخره پوشش 9 درصدي در سود خالص پس از كسر ماليات خبر داده‌ كه اين پوشش نسبت به 3 ماهه سال قبل از رشد حدود 200 درصدي برخوردار بوده است. اين شركت به دليل افزايش سود سرمايه گذاري در شركت صنايع ملي مس ايران با توجه به تصويب سود نقدي در مجمع و افزايش پيش‌بيني سود نقدي سهم فرآوري مواد معدني در سال 91سود سال جاري را از مبلغ 299 ريال به 322ريال افزايش داده است.
در مجمع بازار ديروز بازاري مثبت بود كه در آن 9/23 ميليارد تومان سهام دادو‌ستد شد كه 14درصد آن را معامله 5/5 ميليون سهم هلدينگ نفت و گاز پارسيان تشكيل داد. از 192نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند، سهم نمادهاي مثبت 79نماد و نمادهاي منفي 110نماد بود. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر