بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
کد خبر : ۷۲۴۴۵
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: غبار سونامی نمک دریاچه ارومیه به استان‌های البرز و تهران هم می‌رسد.

به گزارش فارس اصغر محمدی فاضل گفت: حق آبه سالیانه دریاچه ارومیه طبق توافق کتبی با وزارت نیرو که توسط معاون وزیر نیرو ابلاغ شده است سالیانه 3.1 میلیارد متر مکعب است که این حق‌آبه به دلیل این که سالیان گذشته به اندازه تأمین نشده، باعث شده مقدار کسری آب دریاچه ارومیه به تدریج افزایش پیدا کند.

وی اظهار داشت: در حالی که ما الان بالغ بر 24 میلیارد متر مکعب کسری آب داریم، بنابراین اگر حتی 3 میلیارد متر مکعب سالیانه دریافت کنیم، دریافتی سالیانه را جبران نمی‌کند. یعنی کسری 24 میلیارد متر مکعبی جبران نخواهد شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باید علاوه بر 3.1 میلیارد متر مکعب، سالیانه مقادیری را به دریاچه ارومیه سهم بیشتری را برای اینکه جبران کم‌آبی قبلی بشود.

فاضل تصریح کرد: در سال‌های گذشته متأسفانه مقدار دریافتی‌هایی که به عنوان حق‌آبه داشتیم بسیار اعداد پایینی بود و در سال آبی 90-91 که بهترین سال نسبت به سنوات گذشته بوده تا به امروز یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب حق‌آبه دریافت کردیم که هنوز نزدیک به 60 درصد حق‌آبه نیازمندیم در حالیکه دو ماه به پایان سال آبی باقیمانده است.

وی با بیان اینکه بنابراین ما انتظار داریم وزارت نیرو در این خصوص اهتمام جدی داشته باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه حجم مخازنی که وزارت نیرو در اختیار دارد مقادیری است که امکان تأمین این آب وجود دارد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: بر اساس اطلاعاتی که در دست داریم و همچنین توسط همکاران وزارت نیرو گفته می‌شود و در سایت‌های وزارت نیرو جود دارد حجم آب در دست بهره‌برداری در سه استان آذربایجان غربی، شرقی و لرستان 6 میلیارد متر مکعب است که چیزی حدود 4 میلیارد متر مکعب قابلیت تنظیمی دارد.

وی تصریح کرد: اگر ما موضوع رهاسازی آب از سدهای مخزنی و همچنین با برداشت‌های غیر مجاز و چاه‌های غیر قانونی که در حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد و همچنین مسیرهای انتقال آب به دریاچه ارومیه را لایروبی و بازگشایی کنیم، اگر همین چند اتفاق ساده رخ دهد مقدار آب قابل توجهی به دریاچه وارد خواهد شد.

فاضل با بیان اینکه اعتراض دیگری که ما داریم این است که متأسفانه هنوز موضوع مطالعه سدهای جدید در دستور کار وزارت نیرو است ادامه داد: ما نسبت به این موضوع قبلاً اعتراض خود را اعلام کردیم و دستور صریح معاون اول رئیس جمهور در جلسه مدیریت منابع آب بوده که تحت هیچ شرایطی در این حوزه موضوع مطالعه سدهای جدید نباید صورت بگیرد. همچنین در جلسات دو جانبه محیط زیست و وزارت نیرو همکاران این وزارتخانه قول داده‌اند که در این خصوص به صورت جدی ورود پیدا خواهند کرد. اما هنوز اخبار مختلفی به صورت رسمی و غیر رسمی از مطالعه احداث سد در بالادست دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد.

وی تصریح کرد:‌ در استان آذربایجان غربی در حوزه دریاچه ارومیه در حال حاضر 31 سد مخزنی در حال مطالعه است که در این وضعیت وقتی این تعداد سد در دست مطالعه دارند نشان می‌دهد که برنامه‌ای وجود دارد که سد جدید در این استان ساخته شود.

فاضل اضافه کرد: در استان آذربایجان غربی 29 مورد سدهای مختلف برای احداث توسط وزارت نیرو و جهاد کشاورزی پیشنهاد شده، بنابراین درخواست ما این است که در این خصوص بازنگری شود و هیچگونه طراحی و مطالعه یا ایجاد سد جدید نداشته باشیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در منطقه دریاچه ارومیه مقدار قابل توجهی از آب صرف کشاورزی می‌شود. بر اساس آماری که داده شده در استان آذربایجان شرقی حدود 15درصد آب خروجی سقف‌های استان صرف موارد کشاورزی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر این اقدام مورد توجه قرار نگیرد و ما سطح بهره‌برداری از سدها را از سمت کشاورزی به سمت انتقال آب به دریاچه ارومیه سوق ندهیم قطعاً وضعیت دریاچه از اینکه هست خطرناکتر خواهد شد.

فاضل گفت: در مجموعه حوزه دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که سفره آب زیر زمینی منطقه به شدت افت کرده و در حال ایجاد یک فاجعه ملی زیست‌محیطی هستیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به توفان نمک اشاره کرد و گفت: موضوع توفان نمک موضوعی است که از سالیان گذشته توسط کارشناسان حوزه محیط زیست همیشه در رابطه با آن اخطار داده می‌شده است و هنوز هم مورد نگرانی ما قرار دارد.

وی گفت: حتی در گزارشاتی که ما به مقامات کشور داده‌ایم و همچنین جلسه‌ای که در مجلس شورای اسلامی برگزار کرده‌ایم عنوان شد که نگرانی ما در خصوص توفان‌های نمک در دریاچه ارومیه این است که ما توفان نمک را در حوزه استان آذربایجان شرقی بسیار محتمل می‌دانیم و حتی گستره آن را تا مرزهای غربی استان تهران پیشبینی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: احتمال رسیدن غبار نمک به استان زنجان به صورت جدی است استان‌های البرز و تهران هم در معرض خطر غبار سونامی نمک هستند.

فاضل اضافه کرد: بنابراین اعتقاد ما این است که در مورد دریاچه ارومیه باید یک اقدام عاجل ، جدی و ملی صورت بگیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر