بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۸
کد خبر : ۷۲۷۰۷
گروه بورس- همايون دارابي: شاخص كل بورس به سوي مرز رواني 23هزار واحدي در حال حركت است و ديروز با افت 196واحدي به مرز 24هزار و 550واحد رسيد.

در بازار سهام دلسردی معامله‌گران و كمبود نقدينگي موجب شده است تا قيمت‌ها در حال كاهش باشد. در همين حال كمبود حمايت موثر و بروز مشكلات بنيادي در مهم‌ترين‌ گروه‌هاي بازار سرمايه باعث شده كه قيمت‌ها در اكثر گروه‌هاي عمده بازار رو به كاهش است. 
كارشناسان بازار معتقدند كه تا زمان رفع مشكلات بنيادي در گروه‌هاي عمده سهام هر گونه حمايتي در نهايت به كاهش قيمت‌ها منجر مي‌شود، از سويي ديگر برخلاف دفعات گذشته درگيري دولت در مسائل‌ مرتبط با تورم، موضوعات بازار سرمايه را به حاشيه رانده است.
افت بازار سرمايه انتظاراتی را براي تغييرات مديريتي ايجاد كرده است كه ديروز نخستين تغيير در حوزه‌هاي مرتبط با بازار سرمايه و اجراي اصل 44 رخ داد و پیمان نوري رييس‌‌‌ سازمان خصوصي‌سازي از سمت خود كنار گذاشته شد.
نوري كه در دوران رياست خود بر سازمان خصوصي‌سازي چند عرضه اوليه پر مشكل نظير ذوب‌آهن، حمل‌ونقل‌ خليج فارس و پالايشگاه بندر عباس را در كارنامه خود به ثبت رسانده، احتمالا صندلي خود در خصوصي‌سازي به احمدوند رييس‌ سازمان اقتصادي استان اصفهان خواهد داد. اما همچنان اصلاح مشكلات و بهبود اوضاع بازار سرمايه نياز به تغييرات بيشتري دارد.
در تحولات اقتصادي،‌ درجلسه يكشنبه شب هيات دولت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مجددا در مورد اجراي مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه‌ها بحث شده است.
در همين رابطه سخنگوي كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سخنراني دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها در جلسه دولت و مجلس گفت: فرزين با تاكيد بر تلاش دولت بر اجراي سريع‌تر فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها خبر داد كه در اين مرحله دولت قصد دارد از محل اعتبارات حذف يارانه اقشار پر درآمد بعضي برنامه‌هاي دولت را كه به دليل كمبود اعتبارات اجرايي نشده اجرايي كند.
مصطفي افضلي فرد تصريح كرد: دبير ستاد هدفمندي يارانه‌ها در اين جلسه با تاكيد بر تلاش دولت بر اجراي سريع‌تر فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها خبر داد كه در اين مرحله دولت قصد دارد از محل اعتبارات حذف يارانه اقشار پر درآمد بعضي برنامه‌هاي دولت را كه به دليل كمبود اعتبارات اجرايي نشده اجرايي كند.
بلوك مديريتي ذوب‌آهن دوباره عرضه مي‌شود 
ديروز همچنين اعلام شد كه در جلسه هيات واگذاري عرضه دوباره بلوك 5/50 درصدي سهام فولاد خوزستان مصوب شده است.
در جلسه اخير هيات واگذاري با اضافه شدن نام شركت‌هاي سنگ آهن مركزي و نورد و لوله اهواز به فهرست بنگاه‌هاي قابل واگذاري گروه يك سال 91 موافقت شد.
در اين جلسه قيمت و شرايط واگذاري 60 درصد سهام شركت تحقيقات و كاربرد مواد معدني ايران از شركت‌هاي زيرمجموعه سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران بابت رد ديون دولت به صندوق‌هاي تامين اجتماعي و بازنشستگي كشوري به صورت نقد، قيمت پايه و شرايط واگذاري 100 درصد ارزش نيروگاه گازي هرمزگان(گنو) از شركت‌هاي زيرمجموعه شركت مادر‌تخصصي توانير از طريق مزايده به صورت نقد و اقساط، 100 درصد نيروگاه شهيد كاوه قائن از شركت‌هاي زيرمجموعه شركت مادر تخصصي توانير از طريق مزايده به صورت نقد و اقساط و 18درصد از سهام شركت پالايش نفت شيراز از شركت‌هاي زيرمجموعه شركت ملي پالايش از طريق فرابورس بابت ردديون دولت به صورت نقد و اقساط به تصويب رسيد. 
تصويب قيمت و شرايط واگذاري 17 درصد سهام شركت عمران و مسكن سازان استان خراسان شمالي بابت ردديون دولت به بانك سپه به صورت نقد و تصويب قيمت پايه و شرايط واگذاري 49 درصد سهام شركت عمران و مسكن سازان استان يزد از طريق مزايده بابت رد ديون دولت به بانك تجارت به صورت نقد و اقساط (هر دو از شركت‌هاي زيرمجموعه شركت عمران و بهسازي شهري) از ديگر مصوبات جلسه هيات واگذاري بود.
همچنين در اين جلسه قيمت پايه و شرايط واگذاري براي عرضه مجدد 40 درصد سهام شركت ماشين سازي فيروزآباد فارس از شركت‌هاي زيرمجموعه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از طريق مزايده به صورت نقد و اقساط و 5/50 درصد سهام شركت فولاد خوزستان به صورت نقد و اقساط از طريق بورس مطرح شد و مورد تصويب قرار گرفت.
قيمت 40 درصد سهام شركت پالايش نفت شيراز بابت طرح توزيع سهام عدالت هم در جلسه اخير هيات واگذاري به تصويب رسيد.
مس و طرح‌هاي توسعه جديد 
در گروه فلزي ديروز نماد ملي مس در شرايطي با صف فروش و تلاش براي جمع‌آوري اين صف فروش همراه شد كه سخنان معاون مالي اين شركت در مورد عدم تخصيص ارز دولتي به اين شركت نگراني سهامداران را به همراه آورده است. 
در همين حال اعلام سازمان خصوصي سازي در مورد فروش 20درصد سهام ملي مس به صورت نقد و اقساط نيز موجب بي رغبتي سرمايه‌گذاران عمده براي خريد سهام خرد اين شركت در بازار شده است. اما مدير عامل شركت ملي صنايع مس ايران هم تاكيد كرد: دو كارخانه جديد در شركت ملي مس ايران آماده راه اندازي رسمي است.
به گزارش ايميدرو، اردشير سعد محمدي افزود: كارخانه‌هاي ليچينگ مس ميدوك در استان كرمان و موليبدن آذرشهر در استان آذربايجان شرقي، توليد آزمايشي را آغاز كرده‌اند و در انتظار راه‌اندازي رسمي با حضور مقامات هستند.
وي درباره ميزان سرمايه‌گذاري اين دو پروژه اظهار کرد: براي ايجاد كارخانه ليچينگ ميدوك 70ميليارد تومان و براي احداث كارخانه موليبدن آذرشهر نيز 58ميليارد تومان سرمايه صرف شده است.
وي تصريح كرد: طرح احداث كارخانه موليبدن سونگون به منظور بازيابي موليبدن از كنسانتره كارخانه تغليظ با ظرفيت سه هزار و 300 تن در سال طرح ريزي شده است و از جديدترين روش‌هاي روز دنيا بهره مي‌برد.
همچنين كارخانه ليچينگ به منظور استحصال مس از خاك‌هاي اكسيدي كم‌عيار با روش هيدرومتالورژي احداث شده است.
وي در عين حال به زمان بندي راه‌اندازي طرح‌هاي ديگر صنعت مس اشاره كرد و گفت: پس از افتتاح اين كارخانه‌ها چهار طرح ديگر نيز در نوبت راه‌اندازي‌ قرار مي‌گيرند. 
افزون بر اين، وضعيت نامناسب بازار سبب تاخير در بازگشايي نماد فولاد مباركه شده است. فولاد مباركه اخيرا گزارش‌هاي خود را منتشر كرده و انتظار مي‌رفت روز شنبه نماد اين شركت گشايش يابد.
در گروه فلزي، رشد بي سابقه قيمت ميلگرد در معاملات روز يكشنبه موجب تشكيل صف خريد براي نماد ذوب‌آهن اصفهان شد. اين امر در شرايطي رخ داده است كه سهامداران سيماني همچنان شاهد تثبيت قيمت اين محصول هستند. 
سيمان و ميلگرد دو كالاي جانشين در صنعت ساختمان هستند كه رشد قيمت هر يك رشد مصرف ديگري را در پي دارد. در همين حال قيمت ميلگرد از مكانيزم بازار و قيمت سيمان به رغم همه مشكلات از نظام نرخ گذاري رسمي تبعيت مي‌كند. در همين حال در صنعت سيمان چالش‌هاي تغيير سوخت از گاز به مازوت ادامه دارد.
رونق يك تك‌سهم ساختماني 
در گروه ساختماني ديروز ثنوسا طي اطلاعيه‌اي شفاف سازي كرد. امري كه به توقف نماد اين شركت صف خريد سهامدار عمده آن يعني وساخت و افزايش درصدي سهام وپترو انجاميد.
براساس اين شفاف سازي ثنوسا اخيرا توانسته است رأي دادگاه در مورد زمين 47 هكتاري كيش واقع در نوار ساحلي اين جزيره و مجاورت پارك دلفين‌ها را به نفع خود تمام كند. در گروه خودرويي نگراني از وضعيت اين صنعت همچنان ادامه دارد تا بهاي سهم سايپا در آستانه كاهش به زير مرز قيمت اسمي قرار گيرد. 
اين در شرايطي است كه كاهش توليد سايپا و هزينه‌هاي مالي سنگين اين شركت، توليد محصولات سايپا را با چالش مواجه ساخته است.
ايران خودرو نيز با توجه به سهم واردات بيشتر و اعلام عدم تخصيص ارز دولتي به اين شركت ديروز همچنان با صف فروش همراه بود.
عدم اجازه دولت به تغيير نرخ محصولات شركت‌هاي خودرويي نيز به فاصله قيمتي محصولات اين شركت‌ها با بازار خريد و فروش خودرو منجر شده كه در نهايت سود اصلي را به جاي شركت راهي جيب دلالان و واسطه‌ها مي‌كند.
در گروه خودرويي، مدير امور سهام گروه خودروسازي سايپا گفت: بانك مركزي بخشنامه مربوط به پرداخت تسهيلات دو هزار ميليارد توماني را جهت اجرا، به بانك‌ها ابلاغ كرده است.
به گزارش سنا، مجيد سوري افزود: درپي ابلاغ بخشنامه پرداخت اين تسهيلات به بانك‌ها، هم‌اكنون فرآيند اداري به‌منظور دريافت اين وجه در حال انجام است، اما اين فرآيند به هر حال زمان‌بر خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه پرداخت تسهيلات دو هزار ميلياردي به خودروسازان، تاثير قابل توجهي در حل مشكل كمبود نقدينگي اين شركت‌ها خواهد داشت، افزود: جزئيات و شرايط پرداخت اين تسهيلات هنوز مشخص نشده است.
سوري همچنين به موضوع اولويت‌بندي ارزي و مصوبه كارگروه حمايت مبني‌بر گشايش اعتباري ارزي ورود مواد اوليه و قطعات موردنياز صنعت خودرو و قطعه سازي خودرو با نرخ ارز مرجع اشاره و خاطرنشان كرد: قطعه سازان براي تامين ارز با مشكلاتي مواجه شده‌اند كه با قرار گرفتن برخي از آنها در فهرست دريافت ارز دولتي، اين مشكل تا حدودي برطرف خواهد شد.
در اين گروه ديروز سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي در گزارش 9ماهه خود از انصراف موقت خود از فروش سهام ايران خودرو خبر داده است كه امر به معناي تعديل منفي قريب‌الوقوع وصندوق خواهد بود.
در گروه پتروشيمي، برخي منابع از طرح اوليه جايگزيني متانول به ازاي بخشي از بنزين مصرفي خودروها خبر مي‌دهد. در اين طرح بخشي از بنزين به ميزان 10درصد با متانول مخلوط و در اختيار خودروها قرار مي‌گيرد. مشكلات حمل‌ونقل‌ صادرات متانول كشور و به طبع آن ميزان توليد اين محصول را تا نزديك به 50درصد كاهش داده است.
در مجموع معاملات ديروز بازار سرمايه به 1/84 ميليارد تومان رسيد كه 23/68درصد آن را قطعي شدن معامله بلوكي سرمايه‌گذاري نفت تشكيل داد. از 184نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند 138 نماد با كاهش قيمت و تنها 41نماد با رشد ارزش همراه شدند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر