بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۲۰
کد خبر : ۷۲۸۶۶

دنیای اقتصاد: با تعلل معامله‌گران حقوقي در بازار، اين هفته بورس تهران روند منفي را تجربه كرد و در برخي نمادها صف‌هاي فروش سنگيني را شاهد بود.

به گزارش خبرنگار ما، افت بورس در روزهاي يكشنبه و دوشنبه باعث شد حقوقي‌ها در روز سه‌شنبه خريدهاي پرحجمي را در نمادهاي زيرمجموعه كه فشار فروش را شاهد بودند، انجام دهند. در اين هفته غيبت صندوق نفت (كه تا پيش از اين روزانه چند ميليارد تومان سهام خريداري مي‌كرد) به طور محسوسي در نمادهاي مختلف قابل توجه بود، به طوري كه اين حقوقي فعال در اين هفته تنها نظاره‌گر بود و خريدي را صورت نداد.
در مجموع اين هفته نيز خروج سرمايه‌گذاران حقيقي از بازار ادامه داشت تا مبلغ 215 ميليارد ريال تغيير مالكيت سهامداري از سرمايه‌گذاران حقيقي به حقوقي‌ها منتقل شود.
حقوقي‌ها و خريدهاي تكراري
حقوقي‌هاي بورس اولين روز هفته را با كاهش حجم معاملات آغاز كردند، هرچند حمايت حقوقي‌ها در نمادهاي زيرمجموعه ادامه داشت اما نوسانات منفي بازار مانع از هيجان معامله‌گران بود. در اين روز بانك تجارت خريدار «ونيكي» بود و صباتامين در شركت‌هاي ملي مس، صندوق بازنشستگي، ايران ترانسفو، حفاري و بيمه ملت در نقش حمايتگر ظاهر شد. همچنين سرمايه‌گذاري توسعه اعتماد براي حمايت از بانك انصار 5/2 ميليون سهم اين شركت را جمع كرد.
صندوق عشاير هم در اين روز به خريد 450 هزار سهم غدير در اين روز بسنده كرد و از سوي ديگر معادن و فلزات در چهار نماد بكام، صبانور، چادرملو و گل‌گهر خريدار بود. در همين حال مهرآفرينان دوران براي حمايت از بانك پارسيان 500 هزار سهم خريد و بانك سامان نيز خريدار 625 هزار سهمي بيمه سامان بود. سرمايه‌گذاري سايپا براي متعادل كردن فشار فروش در نماد سايپا اقدام به خريد 15 ميليون سهم اين شركت نمود. بنابراين اطلاعات آتيه كاركنان بانك ملت و گروه مالي ملت هم از خريداران بانك ملت بودند. توسعه معادن روي ديگر حقوقي خريدار بازار بود كه در نماد فرآوري و كالسيمين حمايتگر بود.
اين در حالي است كه تجلي سامانه براي حمايت از «كروي» معادل 400 هزار سهم اين شركت را از بازار جمع كرد. خريد 500 هزار سهم بيمه ملت نيز در اين روز از سوي تجلي سامانه صورت گرفت.
در روز شنبه يك ميليون سهم ايران‌خودرو از سوي سرمايه‌گذاري سمند معامله شد. همچنين 2/2 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سايپا را شركت ساختماني دهكده پاسارگاد (از زيرمجموعه‌هاي خود «وساپا») خريد.
جاي خالي «نفت»
باوجود ضعف بازار در ابتداي هفته صندوق نفت برخلاف هفته گذشته در روند منفي خريدار هيچ سهمي نبود. اما صباتامين با حجم 50 تا 100 هزار سهمي در نمادهاي زيرمجموعه خريدار بود.
سرمايه‌گذاري توسعه اعتماد هم در نماد انصار 7/7 ميليون سهم را جابه‌جا كرد. بيمه عشاير خريدار غدير، پارسان و فخاس بود و معادن و فلزات 350 هزار سهم بكام را از بازار جمع كرد. اقدامات حقوقي‌ها در روز يكشنبه همچنان كم‌حجم بود تا با افت شاخص در اين روز شاخص دوباره به كانال 24 هزار واحدي وارد شود.
به اين ترتيب فدك دانش محور در صف خريد نماد قند ثابت، فروشنده 100 هزار سهمي بود. نفت و گاز پارسيان در اين روز 475 هزار سهم پالايش نفت تبريز را از بازار جمع كرد.
سرمايه‌گذاري غدير 275 هزار سهم «پارسان» را جمع كرد. همچنين در صف‌هاي فروش روز يكشنبه فولاد صبانور 7/4 ميليون سهم معادن و فلزات را به پرتفوليوي خود افزود. از سوي ديگر كاركنان مپنا خريدار 9/3 ميليون سهم مپنا بود. همچنين اميد آيندگان سپهر در معامله‌اي بلوكي 80 ميليون سهم خوارزمي را از آن خود كرد.
در بازار روز يكشنبه تجلي سامانه در نماد بيمه ملت خريدار 1/1 ميليون سهمي بود و توسعه معادن روي نيز به خريدهاي خود در نمادهاي فرآوري و كالسيمين ادامه داد.
حمايت حقوقي‌ها از بازار
در دومين روز متوالي افت سنگين شاخص، حقوقي‌ها توانستند با اقدامات خود عمده‌ترين صف‌هاي فروش را از بازار جمع كرد. در روز دوشنبه بانك ملت از سوي صباتامين، گروه مالي ملت و كاركنان بانك ملت مورد حمايت قرار گرفت. عشاير در اين روز در نماد غدير و «پارسان» خريدار بود و در نوسان‌هاي منفي از اين نمادها حمايت كرد.
نكته قابل توجه اين بود كه غدير در نماد پارسان اقدام به عرضه 2 ميليون سهم كرد. در اين روز معادن و فلزات همچنان در نمادهاي «بكام»، صبانور و فولاد خراسان خريدهاي كم‌حجمي را صورت داد و حجم معاملات مهرآفرينان دوران در نماد بانك پارسيان به 700 هزار سهم رسيد.
بانك سامان در كنار خريد بيمه سامان و شيشه همدان اقدام به فروش تعداد كم‌حجمي در نماد «قشهد» نمود.
فولاد صبانور 5/3 ميليون سهم «ومعادن» را از بازار جمع كرد و اميد آيندگان سپهر در نماد خوارزمي 8/5 ميليون سهم خريد. در همين حال خريدهاي تجلي سامانه در نماد بيمه ملت خريدار بود و ملي انفورماتيك نيز خريدار 400 هزار سهمي «رانفور» و 260 هزار سهم «مداران» بود.
توكافولاد نيز در اين روز 250 هزار سهم توكاريل را از بازار جمع كرد.
برگشت موقت قيمت‌ها
حمايت حقوقي‌ها از سهام زيرمجموعه موجب شد با جمع‌آوري در صف‌هاي فروش، روز سه‌شنبه يك روز مثبت براي بازار باشد هرچند بازار مثبت حقوقي‌ها را نيز فروشنده كرد. با توجه به انتشار اخبار مثبت براي تعديل سرمايه‌گذاري غدير، اين نماد شاهد صف خريد سنگيني بود كه 5/3 ميليون سهم اين شركت را سرمايه‌گذاري خوارزمي عرضه كرد.
صندوق ذخيره فرهنگيان و سرمايه‌گذاري فرهنگيان در اين روز بلوك 15 ميليون سهمي ملي مس را جابه‌جا كردند. همچنين سرمايه‌گذاري توسعه ملي در نماد گروه توسعه ملي سه ميليون سهم فروخت. همچنين صف خريد «وساخت» نيز موجب عرضه 500 هزار سهمي از سوي سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي شد تا حجم مبنا به اين وسيله پر شود.
از سوي ديگر تعاوني كاركنان بانك انصار در نماد قند نيشابور فروشنده بود و در اقدامي ديگر، 365 هزار سهم بانك انصار را خريد. در بازار روز سه‌شنبه بانك پاسارگاد 7/1 ميليون سهم بانك پاسارگاد را به پرتفوليوي خود افزود.
گروه مالي ملت معاملات پرحجم 6/4 ميليون سهمي را در نماد بانك ملت رقم زد. در ديگر تحولات قابل رصد روز سه‌شنبه تجلي سامانه خريدار 350 هزار سهمي بيمه ملت، سايپا خريدار 150 هزار سهمي «وساپا» و تدبير خريدار 160 هزار سهمي سرمايه‌گذاري پرديس بودند.
در همين حال حجم خريدهاي مهرآفرينان دوران در بانك پارسيان به يك ميليون سهم رسيد. صندوق عشاير كه اين هفته در نمادهاي غدير و پارسان فعال بود، 6/1 ميليون سهم غدير را به پرتفوليوي خود افزود.
در مجموع بازار اين هفته را مي‌توان دوره‌اي براي كاهش تحرك سرمايه‌گذاران حقوقي دانست كه همين روند را مي‌توان يكي از عوامل تداوم تدريجي افت بورس دانست.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر