بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰
کد خبر : ۷۲۹۹۲

مدیر نظارت بربورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهاداراز تشکیل کارگروه ویژه راه‌اندازی معاملات گواهی ارز با حضور کارشناسان وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمود رضا خواجه‌نصیری با بیان مطلب فوق افزود: در نشستی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرزی و رییس سازمان بورس برگزار شد، موافقت اصولی با راه اندازی معاملات گواهی ارزی در بورس تهران بهادار انجام شد.

وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد، کارگروهی در این زمینه تشکیل و نحوه راه‌اندازی معاملات اوراق گواهی ارزی در بورس تهران از قبیل مسائل فنی، اجرایی، نقل و انتقال ارز و ... مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

خواجه‌نصیری خاطر نشان کرد: ایده راه اندازی معاملات اوراق گواهی ارزی در بورس اسفندماه سال گذشته از سوی وزارت اقتصاد و سازمان بورس مطرح و پیش‌نویس آن در کمیسیون فرعی شورای عالی بورس تهیه و ارائه شد.

مدیر نظارت بربورس‌ها و بازارهای سازمان بورسگفت: بر اساس طرح اولیه، گواهی ارزی به عنوان اوراق بهادار قابل معامله در بورس در نظر گرفته شده است و دارندگان ارز که شامل صادرکنندگان و دارندگان ارز با منشا خارجی هستند، می‌توانند ازطریق یک بانک و یا صرافی‌ها ارز خود را تبدیل به گواهی‌های ارزی کرده و در بورس معامله کنند.

وی درخصوص نحوه معاملات گواهی ارزی در بورس تهران افزود: در طرح اولیه، گواهی‌های ارزی در سیستم شرکت سپرده گذاری مرکزی ثبت و قابلیت معامله پیدا می‌کند، به‌طوریکه عرضه‌کنندگان به کارگزاران مراجعه و به میزانی که گواهی ارزی در اختیار دارند، اقدام به ارائه سفارش فروش کنند.

خواجه‌نصیری اضافه کرد: در مقابل خریداران، افرادی هستند که نیاز به ارز دارند که درخواست خرید خود را در سیستم درج می‌کنند که با یکسان شدن قیمت‌های خرید و فروش معامله انجام می‌شود.

مدیر نظارت بربورس‌ها و بازارهای سازمان بورسدرباره مزیت‌های راه‌اندازی معاملات اوراق گواهی‌ ارزی در بورس گفت: تشکیل بازاری متمرکز، متشکل و شفاف مهم ترین ویژگی راه‌اندازی این معاملات در بورس است که می‌تواند بازار پر نوسان ارز را تنظیم، کنترل و مدیریت کند .

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که سفته‌بازان می‌توانند بازار غیررسمی ارز را تحت تاثیر خود قرار داده و با ایجاد فضای روانی این بازار را هدایت کنند، اما به اعتقاد طراحان معاملات گواهی ارز،مدیریت بازار ارز مهم‌ترین دستاورد راه‌اندازی این معاملات خواهد بود.

گفتنی است، دکتر سیدشمس‌الدین حسینی پنجشنبه‌شب، در حاشیه مراسم افطار با خبرنگاران گفت: موضوع معاملات گواهی ارز در بورس در کارگروهی مرکب از وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، جهاد کشاورزی،معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور‏، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و تعدادی از نمایندگان مجلس بررسی و براساس تصمیم این کارگروه، مقرر شد معاملات گواهی ارزی در بورس در آینده نزدیک راه‌اندازی شود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: با راه‌اندازی این بازار، کسانیکه عرضه کننده ارز هستند و نیز صادر کنندگان غیرنفتی و حتی سرمایه‌گذاران خارجی دیگر و کسانی که ارز با منشاء خارجی دارند، به علاوه بانک مرکزی که مسئولیت این کمیته را برعهده دارد، به‌عنوان عرضه‌کننده ارز در بورس ایفای نقش می‌کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر