بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۸
کد خبر : ۷۳۰۲۲
دنیای اقتصاد: شرايطي كه دولت به عنوان مجري طرح «مسكن‌ويژه» براي واگذاري واحدهاي مسكوني مشمول اين طرح در نظر گرفته، در قالب «دستورالعمل واگذاري و نحوه گزينش متقاضيان» مراحل نهایی تصویب را طی می‌کند و بخش‌هایی از آن روز گذشته اعلام شد.
وزارت راه‌وشهرسازي فروردين ماه امسال با تشكيل كميته‌اي به رياست علي نيكزاد، طرحي را تصويب كرد كه به موجب آن سازمان ملي زمين‌ومسكن موظف شده بود زمين‌هاي دولتي داراي كاربري مسكوني در چند نقطه پراكنده پايتخت را شناسايي كند و براي ساخت «مسكن‌ويژه» اختصاص دهد.
«مسكن‌ويژه» عبارت است از آپارتمان‌هايي كه با قيمت مقطوع -كمتر از قيمت تمام‌شده ساير واحدهايي كه در سطح شهر احداث مي‌شوند- روي زمين‌هاي دولتي داخل شهر تهران ساخته مي‌شود و به صورت نقدواقساط به خانوارهايي كه حائز ‌شرايط اين واحدها هستند، واگذار خواهد شد. كلنگ فاز اول اين طرح اواسط بهار امسال در منطقه 21 در زميني به مساحت 70 هكتار واقع در تهرانسر زمين زده شد و حالا مطابق وعده ماه گذشته وزارت راه‌وشهرسازي، شمارش معكوس براي ثبت‌نام از متقاضيان خريد واحد‌هاي مسكن‌ويژه تهرانسر، شروع شده است.
رييس سازمان مسكن استان تهران روز گذشته با بيان اينكه دستورالعمل واگذاري مسكن‌ويژه به متقاضيان، در مراحل نهايي تصويب قرار دارد درباره جزئيات آن به «دنياي‌اقتصاد» گفت: بعد از تصویب نهایی دستورالعمل در این هفته، ثبت‌نام از متقاضيان مسكن‌ويژه در تهران يك هفته بعد از عيدفطر از طريق يك سايت اينترنتي و به صورت كاملا غيرحضوري آغاز مي‌شود. تقي رضايي افزود: اين دوره از ثبت‌نام مسكن‌ويژه فقط به پروژه تهرانسر اختصاص دارد و براي ساير پروژه‌هاي مسكن‌ويژه كه قرار است در مناطق4، 22 و 2 ساخته شوند، ثبت‌نام به صورت جداگانه و در ماه‌هاي آينده انجام خواهد شد.
رييس سازمان مسكن استان تهران همچنين درباره ويژگي‌هاي پروژه مسكن‌ويژه تهرانسر گفت: در اين پروژه كار ساخت 4 هزار و 500 واحدمسكوني شروع شده است و آپارتمان‌ها در قالب ساختمان‌هاي 5طبقه 2واحدي احداث مي‌شود طوري كه هر بلوك 10واحدي در يك قطعه زمين 570 مترمربعي با پاركينگ مسقف ساخته خواهد شد.
رضايي تصريح كرد: اواخر ماه رمضان اطلاع‌رساني از طريق رسانه ملي درباره زمان دقيق ثبت‌نام مسكن‌ويژه تهرانسر و همچنين معرفي آدرس سايت اينترنتي ثبت‌نام، شروع مي‌شود و از روز آغاز ثبت‌نام، متقاضيان يك هفته مهلت دارند با مراجعه اينترنتي به سايت، تقاضاي خود را وارد سامانه كنند. رييس سازمان مسكن استان تهران با تاكيد براينكه اين مرحله از ثبت‌نام مسكن‌ويژه فقط مختص پروژه تهرانسر است، گفت: افرادي كه متقاضي ساير پروژه‌هاي مسكن‌ويژه تهران هستند، بايد منتظر زمان ثبت‌نام‌هاي بعدي بمانند.
قيمت مسكن‌ويژه
رضايي همچنين درباره قيمت ساخت و واگذاري واحدهاي مسكوني پروژه تهرانسر اين‌طور گفت: « براساس آنچه تا کنون مورد بررسی قرار گرفته، خالص متراژ اين واحدها بين 115 تا 120 مترمربع است و قيمت ساخت آنها به صورت نقدي در طول دوره يكساله ساخت و در 4 فصل، از متقاضيان واجدشرايط دريافت خواهد شد.
قيمت زمين در اين پروژه نيز با توجه به اينكه سرانه زمين اختصاص داده شده به هر واحدمسكوني حدود 57 مترمربع است- به غير از هزينه ساخت- محاسبه مي‌شود كه براي نحوه دريافت هزينه زمين يك گزينه اين است كه در پايان عمليات ساخت، درصدي از آن را نقد و درصدي ديگر را اقساط دريافت كنيم و يك گزينه نيز دريافت هزينه زمين به صورت اقساط كامل چندساله بعد از واگذاري واحدها است كه البته در روزهاي آينده گزينه نهايي انتخاب خواهد شد.»
رضايي با تاكيد بر اينكه قيمت زمين براساس كارشناسي روز، محاسبه مي‌شود، گفت: تلاش ما اين است كه اقساط ماهانه قيمت زمين از يك ميليون تومان تجاوز نكند.
رييس سازمان مسكن استان تهران همچنين افزود: مدت ثبت‌نام از متقاضيان مسكن‌ويژه از زمان شروع، حداكثر يك هفته است و بعد از آن بلافاصله كار پالايش واجدين شرايط از بين ثبت‌نام كننده‌ها آغاز مي‌شود و كساني كه حائز شرايط شناخته مي‌شوند 72 ساعت مهلت خواهند داشت تا قسط اول هزينه ساخت واحدها را كه حدود 30 ميليون تومان است، پرداخت كنند. مابقي هزينه‌ها در طول يكسال به صورت اقساط فصلي دريافت خواهد شد.
به چه كساني مي‌رسد؟
رييس سازمان مسكن استان تهران در ادامه گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» درباره خصوصيات واجدين شرايط مسكن‌ويژه تهرانسر گفت: متقاضيان اين واحدهاي مسكوني بايد حائز 4 شرط باشند. شرط اول اين است كه متقاضي متاهل يا اينكه سرپرست خانوار باشد.
شرط دوم داشتن سابقه سكونت حداقل 5ساله در تهران است كه براي احراز اين شرط بايد مدارك دولتي معتبر از سوي متقاضيان ارائه شود. شرط سوم عدم استفاده از امكانات دولتي شامل زمين و مسكن توسط متقاضي و افراد تحت تكفل، از بهمن‌ماه سال57 به بعد است به اين معني كه متقاضيان مسكن‌ويژه از سال57 تاكنون نبايد زمين يا آپارتماني از دولت دريافت كرده باشند.
شرط چهارم نيز نداشتن سابقه مالكيت شخصي فرد متقاضي و افراد تحت تكفل، از ابتداي سال84 به بعد است؛ به طوريكه متقاضيان نبايد طي دست‌كم 7سال گذشته، صاحب‌خانه شده باشند تا فاقد‌مسكن بودن آنها بتواند اثبات شود.
تقي رضايي تصريح كرد: براي پالايش متقاضيان مسكن‌ويژه، همه اين 4 شرط اعمال مي‌شود و برحسب امتيازي كه متقاضيان واجدشرايط دريافت مي‌كنند، اولويت واگذاري برايشان مشخص مي‌شود؛ به عنوان مثال چنانچه تعداد ثبت‌نام‌كننده‌هاي واجدشرايط از ظرفيت واحدها بيشتر شود، كساني كه مثلا سابقه سكونت‌شان در تهران بيش از 5 سال است در اولويت قرار داده مي‌شوند.
رييس سازمان مسكن استان تهران مخاطبان مسكن‌ويژه را فاقدين مسكن عضو دهك‌هاي ميان‌درآمدي جامعه عنوان كرد كه به هر دليل تمايلي به اقامت در واحدهاي مسكوني‌مهر اطراف شهر تهران را ندارند.
مسكن‌ويژه در عین حال به افرادي كه در مسكن‌مهر شهرهاي جديد اطراف تهران ثبت‌نام كرده‌اند، تعلق نمي‌گيرد و اين افراد از انصراف در مسكن‌مهر بايد پرهيز كنند.
4پروژه بعدي در نوبت ساخت
اين مقام مسوول در وزارت راه‌وشهرسازي گفت: پروژه تهرانسر يكساله و به طور قطع تا قبل از پايان كار دولت كنوني، تكميل و تحويل متقاضيان مي‌شود و به زودي كار ساخت 4 پروژه بعدي در نقاط ديگر تهران نيز شروع مي‌شود. وي افزود: پروژه دوم در منطقه22 واقع در آتي‌شهر است كه ظرفيت واحدهاي مسكوني در آن 4 هزار واحد پيش‌بيني شده و هم‌اكنون در مرحله انتخاب پيمانكار، نقشه‌برداري و طراحي است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر