بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۳
کد خبر : ۷۳۰۲۶

دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت نگراني معامله‌گران از رخداد برخي تحولات اقتصادي و سياسي با افت همراه شد.

در بازار ديروز معامله‌گران در شرايطي فعاليت خود را شروع كردند كه در تحولات مهم خبرهاي مثبت و منفي قابل ملاحظه‌اي در اختيار بازار قرار داده شده بود. انتظار اوليه اين بود كه رشد قيمت دلار به بيش از دوهزار تومان براي شركت‌هاي صادر‌كننده و همچنين احتمال افزايش نرخ مرجع ارز كه براي برخي از شركت‌ها نظير شركت‌هاي صنايع غذايي و پالايشگاه‌ها مبناي تعيين فروش است، تاثير مثبتي بر بازار داشته باشد.
در همين حال بازار ديروز به شدت از مساله عدم جمع آوري صف‌هاي فروش ابتداي بازار متاثر شد؛ صف‌هاي فروشي نظير پتروشيمي خارك در روزهاي گذشته در بازار باقي مانده بود كه عدم جمع‌آوري آن تاثير منفي قابل ملاحظه‌اي را بر گروه پتروشيمي برجاي گذاشت. تا صبح ديروز با اوج گيري اين صف و رسيدن آن به مرز 2ميليون سهم، ديگر نمادها نيز اندك‌اندك به صف فروش فرو رفتند. عدم جمع‌آوري صف‌هاي فروش موجب نگراني بيشتر معامله‌گران و تشكيل پرحجم صف‌هاي فروش شد. در حالي كه انتظار مي‌رفت وعده‌هاي حمايت از بازار به صورت پيوسته رخ دهد، ديروز عدم جمع‌آوري صف‌هاي فروش مساله تداوم اين حمايت را در معرض نقد معامله‌گران قرار داده.
در صورت عدم اقدام لازم براي جمع‌آوري صف‌هاي فروش، احتمال خروج نقدينگي قابل ملاحظه از بازار وجود دارد. در همين حال ديروز شاخص به 24هزار و 332واحد رسيد كه 214واحد افت داشت. از نظر تكنيكي شاخص داراي يك حمايت در 24هزار و 450 واحد و پس از آن در مرز 24هزار واحد است كه انتظار مي‌رود حمايت 24هزار واحدي نيز به زودي با چالش مواجه شود. با كارنامه ديروز بازار ميزان زيان معامله‌گران در سال جاري به 6درصد رسيده است حال آنكه بازارهاي ارز و سكه و همچنين اوراق مشاركت در حال تجربه بازدهي مثبت هستند كه اين امر از ديد سرمايه‌گذاران بازار سهام به دور نيست.
ديروز در تحولات كلان اقتصادي مساله راه اندازي بازار ارز از اهميت برخوردار بود. در اين رابطه رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشريح سازو‌كار راه‌اندازي بورس ارز، گفت: در اين بازار‌ جايي براي سفته‌بازان نخواهد بود و نرخ براساس عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود.
دكتر علي صالح‌آبادي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه صادر‌كنندگان مي‌توانند ارز خود را در يك بازار قانونمند عرضه كنند، گفت: اين‌كه صادر‌كنندگان بتوانند ارز را با قيمت بازار به فروش برسانند، مزيت خوبي است و مي‌تواند باعث افزايش سود صادر‌كنندگان شود. در بازار ديروز همچنين شمار اندكي از نمادهاي متوقف بازگشايي شدند. در حال حاضر شمار قابل ملاحظه‌اي از نمادها از جمله شركت‌هاي بيمه البرز، حمل‌ونقل‌ بين‌المللي خليج فارس، پالايش نفت بندرعباس، پالايش نفت اصفهان، آلومينيوم ايران، بانك صادرات ايران، پست بانك و در نهايت شركت پرحاشيه فولاد خوزستان كه عرضه بلوكي آن به دليل برگزاري مجمع و متوقف بودن نماد به تاخير افتاد، در توقف است و زمان بازگشايي آن مشخص نيست. اين در حالي است كه نماد شركت‌هاي كابل‌سازي تك، ايران تاير، توليد تجهيزات سنگين هپكو، افست، نئوپان 22 بهمن، حمل‌ونقل‌ پتروشيمي، پتروشيمي اصفهان، توليدي مهرام، جوش و اكسيژن ايران، كارخانجات توليدي شيشه رازي، پارس سرام و پارس الكتريك در سال جاري به دليل برگزاري مجمع عادي متوقف شده است.
در گروه مالي، مديرعامل بيمه دي اعلام كرد در خصوص مناقصه بنياد شهيد چمران در اواخر خرداد امسال كه با حضور نهادهاي ناظر رسمي برگزار گرديد، اين شركت برنده مناقصه بيمه تكميلي درمان شد اما تاكنون اين موضوع به انعقاد قرارداد نينجاميده است تا آثار خاصي بر آن مترتب باشد.
در گروه خودرويي ديروز پارس خودرو نخستين تعديل منفي شركت‌هاي خودرويي را انجام داد. پارس خودرو كه براي سال 91به ازاي هر سهم 142ريال سود پيش بيني كرده بود، توانست با تعديل منفي 64 درصدي سود جديد خود را 51 ريال به ازاي هر سهم اعلام كند. همچنين شركت به زيان 56ريالي به ازاي هر سهم در عملكرد 3ماهه خود رسيده است. براساس اين گزارش شركت اعلام نموده عمده دليل كاهش سود هر سهم مربوط به كاهش تيراژ محصولات، افزايش نرخ مواد و قطعات و عدم افزايش نرخ فروش تندر 90 توسط سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان بوده كه پيگيري‌هاي لازم جهت افزايش نرخ فروش در حال انجام مي‌باشد. در همين حال اعلام عدم تخصيص ارز به شركت‌هاي خودرويي لزوم تغيير در صورت‌هاي مالي اين شركت‌ها را ايجاد خواهد كرد و انتظار مي‌رود اكثر شركت‌هاي خودرويي تعديل قابل ملاحظه‌اي را اعلام كنند. در گروه غذايي در حالي كه دو نماد عمده روغن كشي كشور متوقف هستند، بازار اين كالا با تلاطم همراه شده است. ديروز رييس‌ انجمن صنفي صنايع روغن نباتي از ورود 470 هزار تن روغن خام به بنادر كشور جهت انتقال به كارخانه‌هاي روغن خبر داد و گفت: در حال حاضر بالاترين ميزان موجودي روغن خام را در بنادر داريم.
ابوالحسن خليلي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در هيچ زماني به اندازه زمان فعلي موجودي روغن خام در بنادر كشور نداشته‌ايم و در حال حاضر بالاترين ميزان روغن خام را براي انتقال به كارخانه‌هاي روغن‌ در اختيار داريم.
خليلي با بيان اينكه روزانه 4 هزار تن روغن خام از مبادي ورودي وارد كارخانه‌هاي روغن مي‌شود، گفت: طي يك ماه آينده به شرايط بهتري در بازار روغن خواهيم رسيد.
وي با بيان اينكه به واردات روغن خام ارز مرجع اختصاص يافته است، گفت: واردات مواد بسته‌بندي و افزودني‌ها با استفاده از ارز آزاد صورت مي‌گيرد. در مجموع بازار ديروز بازاري منفي و بي انگيزه بود كه در آن 9/27ميليارد تومان سهام معامله شد كه 8/11درصد آن را معامله 6/5ميليون سهم نفت و گاز پارسيان تشكيل داد. از 182نمادي كه ديروز به روي تابلو رفتند 142نماد با افت ارزش و 36نماد با رشد قيمت همراه شدند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر