بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۱:۳۹
کد خبر : ۷۳۴۵۵

دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت افت 1/3 درصدي يكي از بيشترين افت‌های شاخص در سال‌جاری را به ثبت رساند تا زیان معامله‌گران در سال جاری به 2/8 درصد برسد.

در بازار سهام معامله گران در هفته گذشته شاهد شکسته شدن کف روانی 24هزار واحدي شاخص بودند؛ شاخص پیش از این در ابتدای سال 90 در محدوده 23هزار واحد قرار گرفته بود. افت شدید شاخص و همچنین نگرانی از تداوم این وضعیت در ماه‌های آینده موجب شده است تا موج جدیدی از فعالیت‌های مسوولان بازار برای کنترل شرایط بازار انجام شود.
بازگشت بورس به راهكارهاي قديمي
در ماه گذشته تلاش‌هایي با محوریت نهادهای بیرون از بازار سرمایه از جمله صندوق توسعه ملی و همچنین بانک‌ها صورت گرفت که نتیجه خاصی در بر نداشت. از این رو روند جدید اقدامات مسوولان بازار سرمایه به نهادهای درون بازار سرمایه معطوف شده است، در این راستا به نظر می‌رسد اقدام ایجاد اختیار فروش تبعی یا «Embedded Option» تحت عنوان غیرصحیح «بیمه سهام» مطرح شود. سابقه اختیار فروش تبعی به زمان حسين عبده تبریزی باز مي‌گردد که در آن دوره دبیرکل سازمان کارگزاران بورس تهران برای کنترل قیمت سهام بانك پارسیان پس از عرضه سهام، این قرارداد را پیشنهاد کرد که البته به مرحله اجرا درنیامد. بازگشت به راهکارهای گذشته بازار نشان از لزوم توجه بیشتر به مطالعات بنیادی در بازار سرمایه دارد.
در راستای ایجاد ابزار اختیار معامله فروش تبعی دیروز سایت رسمي بورس اعلام کرد: «در راستاي حمايت از سرمايه‌گذاران و فراهم شدن راهکاري در جهت پوشش ريسک، پس از تصويب کليات طرح در جلسه روز دوشنبه مورخ 16/05/1391 شوراي‌عالي بورس و تصويب دستورالعمل اجرايي آن تحت عنوان «عرضه اوراق اختيار فروش تبعي براي سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» طي جلسه مورخ 17/05/1391 هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، از هفته آينده انجام معاملات اوراق اختيار فروش تبعي در شرکت بورس اوراق بهادار تهران اجرايي خواهد شد.»
اما در کنار ایجاد اختیار فروش، معامله گران شاهد اعلام خبرهایي در مورد راه‌اندازی صندوق ثبات بازار سرمایه بودند. دیروز رييس اداره بورس‌هاي سازمان بورس از راه‌اندازي صندوق ثبات بازار سرمايه با هدف متعادل كردن نقدينگي بازار خبر داد.محمودرضا خواجه‌نصيري رييس اداره بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس در گفت‌وگو با ايسنا، از راه‌اندازي صندوق ثبات بازار سرمايه در آينده بسيار نزديك خبر داد و گفت: صندوق ثبات بازار سرمايه با هدف ايجاد ثبات در بازار سرمايه و متعادل كردن نقدينگي بازار به زودي راه‌اندازي مي‌شود.
وي در مورد جزييات راه‌اندازي اين صندوق توضيح داد: منابع مختلف از راه‌هايي كه مقدور است در اين صندوق تجميع شده و به صورت متمركز و مديريت شده نقدينگي نظام‌مندي را به بازار تزريق مي‌كند.
وي با بيان اين‌كه ساختار اين صندوق همانند صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري است، تصريح كرد: هدف اين صندوق ايجاد ثبات در بازار سرمايه و متعادل كردن نقدينگي بازار است تا در زماني كه بازار با كمبود نقدينگي مواجه شد به بازار كمك كند.
به گفته خواجه‌نصيري، منابع اين صندوق از روش‌هاي مختلفي كه مقدور است در صندوق تجميع شده و متمركز مي‌شود و در زمان رونق و ركود به بورس كمك مي‌كند.
رييس اداره بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس خاطرنشان كرد: كليات اين صندوق طراحي شده و درحال تدوين جزييات ضوابط صندوق هستيم.
خواجه‌نصير در مورد زمان راه اندازي صندوق ثبات بازار سرمايه گفت: طرح‌هايي كه در سازمان بورس مورد بررسي قرار مي‌گيرد ماهانه است و طي يك ماه اجرايي مي‌شود. به اين ترتيب با تصويب اين صندوق توسط هيات مديره سازمان پيش بيني مي‌شود كه تا پايان شهريور صندوق ثبات بازار سرمايه راه اندازي شود. باوجود اعلام راه‌اندازی صندوق ثبات بازار، منابع مالی این صندوق مشخص نیست و با توجه به اینکه این صندوق تنها در صورت وجود منابع عمده مالی مي‌تواند موفق باشد نحوه تامین مالی این صندوق از اهمیت برخوردار است.
همه گره‌هاي بورس باز شد!؟
در همین حال کارشناسان بازار با رصد شرایط کنونی بازار با پاره ای از مسایل از جمله عدم اجرای برخی از قوانین و مقررات به وِیژه ضوابط رفع گره‌هاي معاملاتی مواجه هستند. در حالی که برخی از نمادها نظیر پتروشیمی خارک، ایران خودرو، توسعه صنایع بهشهر و شمار دیگری از نمادها روزهای متوالی است با صف فروش همراه هستند و نقد شوندگی این سهام در حال کاهش است، اما عدم اعلام شمول این نمادها در ضوابط گره معاملاتی افزايش ابهامات را در مورد این نمادها سبب شده است. در همین حال شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادها نیز در حالت توقف باقی مانده‌اند که از این نظر نیز نقدشوندگی بازار با مشکل مواجه است. از دیدگاه کارشناسان به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا مهمترین هدف در شرایط کنونی بازار است، چرا که بدون نقدشوندگی حتی در صورت تزریق نقدینگی تنها فرصت فروش در بازار پدید خواهد آمد. از دیدگاه کارشناسان در شرایطی که بازار 15درصد اصلاح قیمتی را از یک نماد انتظار دارد در هر شرایطی چه توقف نماد و چه حضور در تله صف فروش نمی‌تواند سهام را از اصلاح قیمتی نجات داده و در نهایت تنها کشف قیمت عادلانه سهام با مشکل و تاخیر انجام مي‌شود که این امر مهمترین وظیفه بازار سهام در کشف قیمت عادلانه تحت عنوان کارآیی بازار را از میان مي‌برد. با نبود امکان نقد شوندگی سهام فشار مضاعفی در حال حاضر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد مي‌شود. اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دو هفته گذشته با خروج نقدینگی مواجه بودند. عدم امکان نقدشوندگی برخی از سهام شاخص بازار فشار مضاعفی را به این صندوق‌ها وارد آورده است.
چالش كارمزدها در بازار سهام
در همین حال معامله گران همچنان در بازار خواهان کاهش کارمزدهای خرید و فروش هستند، سنگین‌ترین کارمزدهای خرید و فروش بورس‌های جهان در بورس تهران موجب شده است تا در روزهای رکود تمایل به خرید و فروش سهام به میزان بیشتری کاهش یابد. به دلیل سهم 5/1 درصدی کارمزد از هر معامله احتمال یافتن موقعیتی که در آن حتی بتوان به حصول کارمزد اطمینان داشت بسیار سخت است. از این رو کارشناسان معتقدند اصلاح کارمزدهای بورس با هدف افزایش سرعت گردش نقدینگی در بازار، در کنار زمینه‌سازی برای اصلاح قیمتی مي‌تواند به رشد حجم معاملات بازار کمک کند.
در بازار سهام معامله‌گران همچنین شاهد برخی از تحولات سیاسی هستند در حالی که دیدار جلیلی و اشتون به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است، اما برخی اظهار نظرها از جمله سخنان سفیر ایران در فرانسه مي‌تواند زمینه‌ساز ابتکار‌عمل‌هايي در این مذاکرات باشد. در همین حال بحران پیچیده سوریه نیز همچنان شرایط سختی را در منطقه رقم زده است.
در کنار مسایل سیاسی در حوزه اقتصادی نیز بازار با برخی از مسایل و دغدغه‌ها مواجه است. در مهمترین تحول بازار ارز و تحولات آن، پیش روی معامله گران قرار دارد. سه روز پس از اعلام قصد دولت برای تغییر نرخ ارز مرجع که بازار آزاد ارز را به تلاطم وادار كرد، در انتهای هفته گذشته قصد دولت تکذیب شده و بازار آزاد ارز ثبات نسبی را تجربه کرد. کارشناسان بازار ارز با توجه به کاهش درآمدهای ارزی دولت به دلیل بروز مشکل در خرید نفت و انتقال نقدینگی در انتظار اجرایی شدن تصمیم دولت برای تغییر نرخ ارز باوجود تکذیب اولیه آن است. در همین رابطه ایده تشکیل بورس ارز نیز از جمله مواردی است که در هفته گذشته مطرح شده است.در این میان نامشخص بودن ابعاد بورس ارز و همچنین نقش صرافی‌ها در این بورس، موفقیت این طرح را با ابهام مواجه کرده است. عدم توجه به منافع گروه‌های ذینفع در ایجاد بازارهای جدید مي‌تواند مشکلاتي نظیر آنچه در مورد بورس انرژی رخ داده است را ایجاد کند. بورس انرژی به دلیل بروز مشکلاتی در جلب حمایت فعالان نفتی پس از نزدیک به سه ماه از انتخاب مدیرعامل هنوز نتوانسته است معاملات انرژی را شروع کند و در واقع شرایط این بورس نامشخص است. این امر برای بورس ارز نیز قابل رخداد است، به ویژه که نزدیک به 600صرافی فعالیت در بازار ارز را در حال انجام دارند و قطعا یک بورس در صورت عدم ایجاد مشارکت مستقیم این گروه با موفقیت نسبی نیز مواجه نخواهد شد.
سرانجام بورس ارز؟
در همین حال مخالفت با راه‌اندازی بورس ارز دیروز پررنگ‌تر شده و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه دولت با اتخاذ سیاست‌های ارزی مناسب باید ثبات اقتصادی ایجاد کند، گفت: جای ارز در بورس نیست، چراکه با راه‌اندازی بورس ارز ثبات اقتصادی زیر سوال مي‌رود و نوسانات هر روز بازار ارز، قیمت‌ها را متزلزل خواهد کرد.
ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت اظهار كرد: با کاهش و افزایش روزانه تقاضای ارز واردکنندگان مواد اولیه تولید، نمی‌دانند که چه زمانی کالا وارد کنند.
نماینده مردم هوراند، کلیبر، آبش احمد و خدا‌آفرین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا زمانی که ثبات در بازار ارز وجود نداشته باشد نمی‌توان اقتصاد پویا داشت وي با اشاره به اينكه که ارز انبوه دست دولت و صادرکنندگان است نه مردم گفت: هرگونه تزریق پول به جامعه تورم‌زا است و دولت باید تمام اولویت‌ها و برنامه‌هایش در راستای تقویت تولید باشد و ارز ۱۲۲۶ تومانی واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید را تامین كند.
وی تاکید كرد: باید در شرایط کنونی اقتصاد ماموریتی حرکت کرد، به طور مثال به وزارت جهاد و صنعت و معدن به شرطی یارانه بدهیم که در عرض یک سال یا مدت مشخصی تولید را به میزان هدف برسانند و پس از یکسال به طور کامل یارانه را قطع کنیم.
در همین حال شرایط کلی بنگاه‌های اقتصادی نیز با نگرانی از سوی معامله گران دنبال مي‌شود.در هفته گذشته دکتر «مهدی غضنفری» در مراسم افطاری كه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، درباره جلسه شورای پول و اعتبار عنوان کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه ضمن طرح مشکلات صنعت کشور از کمبود نقدینگی به عنوان مهمترین مشکل واحدها نام برده است.
وی هشدار داد: در صورتی که درباره کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی هرچه سریع‌تر چاره‌اندیشی نشود این امر مي‌تواند تبدیل به مشکلات حاد شود و جبران آن سخت تر خواهد شد.
دکتر غضنفری گفت که وی دراین جلسه کمبود نقدینگی واحدهای بزرگ صنعتی از جمله خودروسازی‌ها، فولادسازی‌ها، لوازم خانگی، صنایع کوچک و متوسط به تفصیل مطالبی را بیان کرده و از شرایط ارزی کشور به عنوان یکی از عوامل موثر نقدینه خواهی بنگاه‌ها یاد کرده است.
وی درباره مصوبات شورای پول و اعتبار گفت: کارگروه شورا در بخش اول با نیمی از درخواست خودروسازان (هرکدام 500 میلیارد تومان) به شرط دریافت وثیقه سهام موافقت کرده است.
دکتر غضنفری افزود: در مورد سایر واحدهای تولیدی قرار شد کارگروهی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌هاي اقتصادی تشکیل و راه‌هاي حل مشکل به شورا در اولین جلسه بعدی شورا گزارش داده شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از مصاحبه‌هاي بی‌مورد در مورد سیاست‌هاي ارزی و قیمت ارز مرجع انتظار خود را از خبرنگاران به این صورت مطرح کرد: برخی اخبار که به عنوان تصمیمات ارزی مطرح مي‌شود تنها در حد یک ایده و طرح است اما متاسفانه مصاحبه شونده و مصاحبه‌کننده آن را به عنوان تصمیم دولت اعلام مي‌کند و بازار را تحت تاثیر قرار مي‌دهند.
دست بانك‌ها در بورس باز شد
در همین رابطه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای به بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست‌بانک و موسسه اعتباری توسعه مصوبات یک‌هزار و یک‌صد و چهل و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار را جهت اجرا ابلاغ کرد.
در این بخشنامه آمده است: بانک‌ها و موسسات اعتباری طبق روال معمول می‌توانند سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را با ارزیابی ریسک‌های مرتبط با آن به عنوان وثیقه تسهیلات اعطایی از اشخاص حقیقی و حقوقی بپذیرند.
حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذینفع‌ واحد برای واحدهای تولیدی و غیرتولیدی پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در چارچوب آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان مصوب یکهزار و یکصد و چهل و یکمین جلسه مورخ 23/3/1391 شورای پول و اعتبار موضوع بخشنامه شماره 122342/91 مورخ 10/5/1391 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، معادل حداکثر 20 درصد سرمایه پرداخت‌شده و اندوخته هر بانک یا موسسه اعتباری باشد.
در حوزه تحولات اقتصادی بازارهای جهانی هفته گذشته با رشد بهای نفت همراه بود که این امر قیمت محصولات پتروشیمی را نیز افزایش داد. در بازار فلزات رنگین نیز قیمت‌ها در هفته گذشته ثبات نسبی داشت، تا جايي كه بهای مس هر تن به 7 هزار و 495 دلار رسید و بهای فلزات آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب به یک هزار و 866 دلار، یک هزار و 845 دلار و یک هزار و 893 دلار رسید. حال آنكه بهای بیلت فولادی نیز در بورس فلزات لندن 370 دلار در هر تن رقم خورده است. در بورس کالاي تهران نیز نگرانی از رشد بهای دلار و همچنین دشواری‌های موجود در زمینه واردات موجب شده است كه بهای محصولات شرکت‌های ایرانی به ویژه فولاد و میلگرد در حال افزایش باشد.
در درون بازار سهام نیز هفته گذشته شایعات مربوط به تغییرات مدیریتی در فرابورس همچنان ادامه داشت. امیدقائمی که عملکرد فوق‌العاده ای در راه‌اندازی و رشد فرابورس داشت احتمالا مدیریت این شرکت را ترک خواهد کرد. در همین حال در آخرین تحولات فرابورس شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان اعتماد گستر، شرکت سرمایه‌گذاری نظام مهندسی ایران، شرکت داروسازی الحاوی و شرکت سیمرغ به عنوان هشتاد، هشتاد و یکمین، هشتاد و دومین و هشتادوسومین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌هاي بازار پایه فرابورس ایران درج شدند. در همین حال شنیده‌ها از عدم پذیرش شرکت تاژ در فرابورس و پذیرش قند چهارمحال در فرابورس دارد.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بلافاصله بعد از نخستین شب‌ قدر بود که متاسفانه به رغم تصمیم دولت برای شروع دیرتر از معمول فعالیت‌های اداری همچنان ساعات فعالیت بورس در این ایام تغییر نکرده و به همین دلیل بازار با عدم حضور اولیه معامله گران مواجه بود. بسیاری از فعالان بازار خواهان تغییر ساعت فعالیت بازار در روزهای بعد از شب‌هاي قدر بوده‌اند که البته تاکنون این امر در بورس محقق نشده است. از دیدگاه این گروه بورس مي‌تواند فعالیت خود در این ایام را همانند بانک‌ها یک ساعت کاهش داده و یا یک ساعت جابه‌جا نماید. تغییر ساعات معاملاتی در ایام دهه ماه محرم نیز همواره از سوی فعالان بازار مورد درخواست بوده است. در بازار روز چهارشنبه معامله گران همچنان شاهد حضور صف‌های فروش در بازار بودند، در این میان توقف نماد قند نیشابور نیز نگرانی از توقف نمادهای قندی را به همراه آورد تا صف‌های خرید این گروه با عرضه‌هاي عمده از میان برود. گروه قندی در هفته گذشته رفتار قیمتی عجیب و بدون ارتباط با تحولات بنیادی این شرکت‌ها را به نمایش گذاشته بود.
دغدغه‌هايي از جنس سيمان
در گروه سیمانی روز چهارشنبه معامله گران همچنان با نگرانی از تغییر سوخت واحدهای سیمانی از گاز به مازوت مواجه بودند. صدور صورت‌حساب‌های علی‌الحساب و همچنین نامشخص بودن مسوول تامین هزینه حمل‌ونقل مازوت موجب شده است، این گروه با نگرانی‌ها همراه باشد. در این گروه حجم صادرات سیمان و کلینکر در چهار ماه نخست امسال چهارمیلیون و 640 هزار و 772 تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 18/30 درصدی را نشان مي‌دهد.
همچنین وزن صادرات سیمان درتیرماه سال جاری، یک میلیون و 130 هزار و 470 تن و حجم صادرات کلینکر نیز افزون بر 163 هزار و 232 تن بود. وزن توزیع سیمان در تیرماه امسال در مجموع بیش از شش میلیون و 368 هزار و 577 تن شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد چهار درصدی برخوردار است. عراق، آسیای میانه، امارات و افغانستان کشورهای هدف صادراتی سیمان در چهارماه نخست امسال بوده اند.در گروه مخابرات حسن رضواني به عنوان معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اعلام كرد: وارد كردن تجهيزات و تست تكنولوژي از طرف اپراتورهاي ديگر اشكالي ندارد و مجاز هستند، اما واگذاري سرويس‌هاي نسل سوم و چهارم غيرقانوني است. به گفته وی، امكان واگذاري سرويس‌هاي نسل سوم براي هيچ يك از اپراتورهاي كشور به جز اپراتور سوم وجود ندارد. در مورد فناوري نسل چهارم هم بايد از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مجوز بگيرند كه رگولاتوري هنوز هيچ مجوزي در اين باره صادر نكرده است و تا زماني كه اپراتورها مجوز نگيرند، نمي‌توانند سرويس واگذار كنند.
در گروه پتروشیمی مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران از عدم تعهد پتروشيمي اميركبير نسبت به تسريع در بازپرداخت مطالبات دولت انتقاد كرد.عبدالحسين بيات مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران در گفت‌وگو با موج، اظهار کرد: با تمامي شركت‌هاي پتروشيمي كه به نوعي به بيت‌المال بدهكار بودند و طي چند سال گذشته در پرداخت مطالبات دولت تاخيراتي داشتند، جلساتي برگزار شد تا روند پرداخت بدهي‌هايشان سرعت گيرد.
معاون وزير نفت با بيان اينكه در ميان تمام مجتمع‌هاي پتروشيمي، پرداخت بدهي پتروشيمي اميركبير روند كندي دارد، اظهار کرد: پتروشيمي اميركبير تاكنون مبالغي را پرداخت كرده منتها اين پرداخت‌ها نسبت به ميزان بدهي اين شركت كم است و ما نسبت به روند كند بازپرداخت بدهي هاي اين شركت پتروشيمي معترض هستيم.
تجديد ارزيابي يك بيمه‌اي
در گروه مالی مدیرعامل بیمه دانا با اشاره به واگذاری 55 درصد از سهام شرکت به سهام عدالت گفت: با نظر هیات‌مدیره به زودی افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت می‌گیرد.
ابراهیم کاردگر با اشاره به اینکه در حال حاضر 3/5 درصد از سهم بازار بیمه کشور دراختیار این شرکت است، اظهار کرد: شرکت بیمه دانا در سال گذشته رتبه پنجم را در میان شرکت‌های بیمه‌ای کشور به خود اختصاص داد.مدیرعامل بیمه دانا گفت: سیاست‌های بیمه مرکزی و همچنین ورود شرکت‌های خصوصی به صنعت بیمه موجب تلاطم در صنعت شده و لازم است که شرکت را به یک سازمان چابک تبدیل کنیم.وی با بیان اینکه 55 درصد از سهام شرکت در سال 90 به بخش خصوصی واگذار شد، گفت: در واقع این میزان سهام در قالب سهام عدالت واگذار شده است.کاردگر تصریح کرد: استراتژی چابک‌سازی شرکت را در سه محور درنظر گرفته‌ایم که شامل چابک سازی نیروی انسانی، فناوری اطلاعات و بازاریابی و توسعه شبکه فروش خواهد بود.وی گفت: ‌هم‌اکنون سرمایه بیمه دانا 10 میلیارد تومان است و با نظر هیات‌مدیره به زودی افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت می‌گیرد.
سايپا اوراق مشاركت منتشر مي‌كند
در گروه خودرویی از روز یکشنبه خرید اوراق مشارکت تولید اتومبیل سایپا از طریق کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران امکانپذیر است، ضمن اینکه شعب بانک پارسیان نیز به نمایندگی از کارگزاران جهت دریافت سفارش خرید این اوراق آمادگی دارند.
محمدرضا عربی معاون ناشران و اعضای بورس تهران ضمن بیان این مطلب گفت: این اوراق مشارکت توسط شرکت تولید اتومبیل سایپا با نرخ سود علی‌الحساب 20 درصد با سر رسید 4 ساله و با قابلیت نقل و انتقال در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌شود. وی با بیان اینکه تعداد یک میلیون و 500 هزار برگ اوراق مشارکت شرکت تولید اتومبیل سایپا به ارزش 150 میلیارد تومان تعیین شده است، خاطرنشان کرد: این اوراق 4‌ساله با سود علی‌الحساب 20 درصد بدون شکست در بازخرید خواهد بود و اولین موعد پرداخت سود این اوراق آبان ماه سال‌جاری است. در این گروه بار دیگر مساله سهام ایران خودرو در بانک پارسیان مورد توجه قرار گرفته است، تا جایي که طبق تصمیمات شورای پول و اعتبار مقرر شد، 500 میلیارد تومان تسهیلات به ایران خودرو و 500 میلیارد تومان نیز به سایپا برای حل بحران نقدینگی صنعت خودرو پرداخت شود.پس از گذشت دو ماه از تصویب تسهیلات 2000 میلیارد تومانی صنعت خودرو در کارگروه حمایت از تولید، شورای پول و اعتبار در حالی با پرداخت هزار میلیارد تومان آن موافقت کرده که قرار شده در قبال پرداخت 500 میلیارد تومان تسهیلات به ایران خودرو، سهام این شرکت در بانک پارسیان به عنوان وثیقه در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.
در این گروه دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به تصویب هزار میلیارد تومان تسهیلات صنعت خودرو در شورای پول و اعتبار گفت: این اقدام و تخصیص این مبلغ اگرچه گامی مثبت و رو به جلو است، اما برای حل مشکلات صنعت خودرو کافی نخواهد بود.
احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بعد از گذشت دو ماه از مصوبه کارگروه حمایت از تولید و یک ماه پس از ابلاغ معاون اول رییس‌جمهوری، نیمی از تسهیلات 2000 میلیارد تومانی صنعت خودرو به تصویب شورای پول و اعتبار رسید که باید از آنها تشکر کرد.
وی با بیان اینکه ضروری است این مبلغ هرچه زودتر برای جلوگیری از گسترش بحران در اختیار صنعت خودرو قرار گیرد، خاطرنشان کرد: با این حال با توجه به حجم بدهی ایران خودرو و سایپا به قطعه‌سازان، این مبلغ مشکلات این صنعت را به طور کامل حل نخواهد کرد و ضروری است که در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار هزار میلیارد تومان باقی مانده از تسهیلات صنعت خودرو نیز مصوب شود. در گروه کانی غیرفلزی معامله گران شاهد اعلام تامین اجتماعی برای فروش یکی دیگر از شرکت‌های زیر مجموع خود بودند. براساس این اطلاعیه 87 درصد سهام کاشی نیلو روز 31 مرداد در نرخ پایه 4 هزار ریال به روی تابلو خواهد رفت. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن شاخص 8/67 واحد افت کرد و ارزش معاملات نیز 6/46 میلیارد تومان بود که 7/22 درصد آنرا معامله 11 میلیون سهم قند پیرانشهر تشکیل مي‌داد. از 186 نمادی که به روی تابلو رفتند 117 نماد با کاهش قیمت و 66 نماد با رشد ارزش همراه شدند. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات 290میلیارد تومان بود و شمار خریداران نیز هفته گذشته 18هزار و 558 نفر بودند که نسبت به هفته پیش از آن 11درصد کاهش یافت .البته شاخص نیز 759 واحد افت کرد که معادل 1/3 درصد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر