بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۲:۰۷
کد خبر : ۷۳۴۶۳

سعید درخشانی
پیرو تحلیل پیشین شاخص بورس که در زمستان سال 90 به چاپ رسید و در آن نسبت به پایان موج‌هاي صعودی هشدار داده شده بود و همچنين آغاز روند نزولی بزرگ بازار پيش‌بيني شده بود، به بررسی وضعیت شاخص کل و شاخص 30 شرکت بزرگ مي‌پردازیم.

در حال حاضر شاخص کل در حال تشکیل مثلث واگرا است و در صورت شکست کف این مثلث سقف بزرگی در بازار برای مدت نسبتا طولانی در همین سطح به وجود خواهد آمد. بنابراین انتظار مقاومت بازار و شاخص کل برای عدم شکست این سطح انتظاری است که مي‌تواند در کوتاه مدت رخ بدهد و با افزایش نسبی شاخص‌ها همراه باشد. شکل زیر:
 

افزون بر اين، شاهد برخورد قیمت به میانگین 20 ماه اخیر در دوره ماهانه هستیم. اما در بررسی 30 شركت بزرگ بازار و شاخص آن به الگوی برگشتی بزرگی می‌رسیم؛ یعنی الگوی سر و شانه سقف. این الگو از این جهت ارزش دارد که وقت نسبتا زیادی برای تشكيل آن صرف شده و نشان از این دارد که زمان زیادی هم خواهد برد تا الگو تاثیر سقف بودنش را از دست بدهد.
در اين حال، با توجه به جمیع موارد به نظر مي‌رسد که احتمالا شاخص در محدوده فعلی با حمایت‌هایی همراه خواهد بود، اما شکست سطح 23600 واحد، شاخص را به سمت ارقام كمتري در میان‌مدت خواهد برد. اما احتمالا در کوتاه‌مدت شاهد حمایت از بازار و رشد نسبی شاخص‌ها خواهیم بود، این رشد می‌تواند تا سطح 24700 تا 25300 واحد باشد. همچنین شکست سطح 1480 واحد در شاخص 30 شرکت بزرگ نشان از برگشت روند بازار است و می‌تواند تحلیل‌هاي ریزشی را با ابهام مواجه سازد.
 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر