بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۳
کد خبر : ۷۳۵۶۴

نایب رییس مجلس گفت: رشد نقدینگی به بالاترین میزان خود در طول 15 سال اخیر رسیده که اگر جلوی آن گرفته نشود، کشور امسال تورم 40 درصدی را تجربه خواهد کرد.


به گزارش ایسنا و فارس، محمدرضا باهنر در نشست جامعه اسلامی مهندسین استان اصفهان با انتقاد از بالا رفتن تورم و افزایش رشد نقدینگی در کشور گفت: این‌گونه مشکلات و گرانی‌ها برای مردم غیرقابل تحمل شده است.
وي با بيان اين كه دولت بيشتر به دنبال رفع معضلات كشور به صورت پروژه‌اي است، گفت: يكي از اين معضلات مشكل مسكن در كشور بود كه طرح مسكن مهر مطرح شد كه با وجود نكات مثبت در اين طرح، باعث بدهكاري 30 هزار ميليارد توماني بانك مسكن به بانك مركزي شده است.
باهنر ادامه داد: اين مساله و موارد مشابه، رشد نقدينگي زيادي در كشور ايجاد مي كند كه باعث تورم و آشفتگي اقتصادي شده و خواهد شد. نایب رییس مجلس تصريح كرد: مسوولان بايد باور كنند كه وضعيت اقتصادي كشور عادي نيست و افزايش قيمت‌ها را نمي‌توان به اين صورت تحمل كرد.
باهنر به هدفمندي يارانه‌ها اشاره كرد و افزود: در ابتدا دولت توانست اين مساله را به خوبي مديريت كند؛ اما چون اين مديريت رويكرد اقتصادي نداشت در ادامه، كشور با مشكلات زيادي روبه‌رو شد. وی با بیان اینکه بخش تولید، سرمایه در گردش ندارد و به تسهیلات بانکی نیاز دارد، تصریح کرد: دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها که جزو ضرورت‌های جامعه بود به دلیل سختگیری‌هایی که در ابتدای اجرای این قانون انجام داد و به کار نگرفتن اهرم‌های اقتصادی افزایش قیمت‌ها را در دی‌ماه سال 90 رقم زد که نتیجه آن گرانی سکه و دلار بود.
آیا جنگ می‌شود؟
وي اظهار كرد: سوالي كه در حال حاضر در اذهان عمومي كشور بسيار مطرح مي‌شود، اين است كه آيا جنگي ميان صهيونيست‌ها و آمريكا از يك طرف و جمهوري اسلامي ايران از طرف ديگر اتفاق مي‌افتد يا نه و هدف استكبار جهاني از فشارها بر ايران چيست؟ وي با بيان اينكه اين سوال را مي‌توان از دو بعد نظامي و سياسي پاسخ داد، افزود: از بعد نظامي مي‌توان گفت كه نيروهاي مسلح كشور اعم از ارتش، سپاه و بسيج اگر همين فردا هم جنگي عليه ايران رخ داد، آماده هستند. دبير كل جامعه اسلامي مهندسين ادامه داد: نيروهاي مسلح چنان آمادگي دارند كه اگر فردا جنگي عليه ايران اسلامي رخ داد، دست تجاوزكنندگان به كشور را پيش از اينكه خرابكاري كنند، قطع كنند. وي اضافه كرد: اما از بعد سياسي بايد اطمينان دهم كه با توجه به تجربه‌اي كه استكبار جهاني در دفاع مقدس مردم ايران دارد، در حال حاضر جنگ فيزيكي و گرمي با ايران آغاز نخواهد كرد، اما جنگ به صورت سرد آغاز شده و ادامه دارد. باهنر با بيان اينكه حاصل اين جنگ سرد فشارهاي تحريمي عليه ايران است، خاطرنشان كرد: هدف اين تحريم‌هاي اقتصادي به زانو در آوردن ملت و دولت ايران است كه البته از نظر سياست راهبردي جديد نيست و سال‌ها است از سوي آنها ادامه دارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر