بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۳
کد خبر : ۷۳۷۹۰

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بحث‌ها و وعده‌های بسیاری در مورد حمایت از بازار سرمایه و به‌طور خاص بورس اوراق انجام شده است، اما به‌طور مشخص نظر کارشناسان امر در این زمینه چندان‌ هم یکسان نیست. برخی از افراد به‌کل این نوع حمایت‌ها را غیر‌لازم می‌دانند و معتقدند که بازار سرمایه در سال‌های گذشته به‌حدی بازده داشته است که برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد و نیازی به اثبات خود ندارد و به قول مدیر‌عامل شرکت کارگزاری بانک اقتصاد نوین «‌بازار سرمایه مرکز خیریه نیست که نیاز به حمایت‌های مالی داشته باشد.»
نصرالله برزنی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش صنعت افزود: باید با ارائه تحلیل‌ و یادآوری گذشته، شرکت‌های حقوقی را متوجه این امر کرد که سرمایه‌گذاری در بازار سهام سودی را در بلند‌مدت و میان‌مدت نصیب آنها می‌کند که هیچ بازار و سرمایه‌‌گذاری دیگری نمی‌تواند به این میزان بازدهی داشته باشد.
وی معتقد است: مدیران شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ باید به فکر منافع سهام‌داران خود باشند، از همین‌رو نمی‌توان در مقاطع مختلف، ورود یا خروج از معاملات را به آنها تحمیل کرد.
وی تاکید کرد: هرچند در روز‌های گذشته بازار با افت همراه بود اما با این حال موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است، چراکه قیمت‌ها به کف رسیده، نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار پایین آمده است؛ همچنین از لحاظ بنیادین، شرکت‌های بزرگ که موتور محرک بورس هستند، از شرایط بسیار خوبی برخوردارند، از همین‌رو فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.
برزنی تصریح کرد: البته شرکت‌های بزرگ که از لحاظ بنیادی در شرایط خوبی به‌سر می‌برند، در میان‌مدت و بلندمدت برای سرمایه‌گذاران سودآور است.
این کارشناس بورسی خاطرنشان کرد: با وجود بحران‌های متعدد، از نخستین روزی که شاخص برای بورس تعریف شده است، تاکنون بازار سهام بازدهی یک‌هزار برابری داشته است. اگر سه سال اخیر را هم بررسی کنیم با بازده ۲۳۰درصدی شاخص بازار روبه‌رو می‌شویم درحالی‌که در همین مدت بازار‌هایی مانند مسکن، حدود ۵۰درصد، ارز و طلا کمتر از ۸۰درصد و اوراق مشارکت حدود ۶۰ درصد بازدهی داشته است.
اما از سوی دیگر، برخی از کارشناسان از جمله مدیرعامل فرابورس این حمایت‌ها را لازم و مثبت می‌دانند هر‌چند معتقدند به روش‌های دیگری نیز می‌توان شرایط بهتری را برای بازار سرمایه ایجاد کرد.
مصطفی امید قائمی به خبرنگار گسترش صنعت می‌گوید: تا‌کنون حمایت‌های قابل قبولی از بازار سرمایه صورت گرفته است اما می‌توان با ابزار‌هایی حرفه‌ای، حمایت‌های بهتری را از بازار سرمایه انجام داد، مانند روش‌های بازار‌سازی و اوراق مشارکت قابل تبدیل. وی تصریح کرد: در سال ۸۴ هم که بازار با رکود نسبی مواجه بود با اتکا به این روش معاملات از رخوتی که داشت، خارج شد. در همین زمینه محمد کفاش، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش صنعت با بیان این‌که بازگشت سرمایه‌گذاران به چند فاکتور نیاز دارد، افزود: علاوه بر این‌که باید خبر‌های مثبتی که سرمایه‌‌گذاران منتظر آن هستند، منتشر شود، نقدینگی تزریق شده به بازار نیز باید افزایش یابد. مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن تصریح کرد: البته حمایت‌هایی ‌که در این مدت صورت گرفت، بسیار مثبت بود و توانست از سقوط آزاد بورس جلوگیری کند. وی در پاسخ به این پرسش که این نوع حمایت‌ها تا چه زمان ادامه پیدا خواهد کرد؟ گفت: این امر بستگی زیادی به این دارد که تاکنون چه میزان نقدینگی توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بازار تزریق شده است.
کفاش افزود: ازسوی دیگر مدیران این شرکت‌ها نیز باید به سهام‌داران خود پاسخگو باشند و از همین رو نمی‌توان انتظار داشت که در هر شرایط و به هر قیمتی حقوقی‌های بازار اقدام به حمایت از بازار کنند. وی درخصوص سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس نیز گفت: در حال حاضر خود بانک‌ها با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند و از این رو بعید است که این امر صورت گیرد و در صورت سرمایه‌گذاری، میزان آن اندک خواهد بود.
با توجه به گفته‌های کفاش این پرسش ایجاد می‌شود که چه نهادی می‌تواند نقدینگی لازم را به بازار تزریق کند؟
در این خصوص غلامحسین تقی‌نتاج، مدیرعامل موسسه‌مالی و اعتباری مهر می‌گوید: بازار پول به دنبال بازار مصرف مناسبی است که بورس می‌تواند این منابع و حجم نقدینگی را جذب کند و بازگشت مناسب سرمایه‌گذاری همراه با بازده مطلوب را به همراه داشته باشد.
نایب‌رئیس هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران افزود: بازار پول کشور در حال حاضر با ورود حجم عظیمی از سپرده‌ها روبه‌روست و به همین دلیل با مشکل مصرف منابع جمع‌آوری شده مواجه است و بانک‌ها با چنین بحرانی روبه‌رو هستند اما از‌سوی دیگر بازار سرمایه با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌روست، بنابراین اگر در این محیط اقتصادی مدیریت درستی صورت گیرد و سکانداران اصلی این دو بازار کنار هم باشند، این دو مشکل به سادگی قابل حل است و منجر به توسعه اقتصاد کشور خواهند شد.
وی با بیان این‌که برای تحقق اقتصاد اسلامی همه دست‌اندرکاران نظام باید دست در دست هم داده تا بازار سرمایه مسلط بر اقتصاد کشور شود و جمع کثیری از فعالان در آن حضور داشته باشند، افزود: در این شرایط می‌توان شاهد شکل‌گیری بازاری عادلانه و توزیع منافع بین همه مردم باشیم؛ بنابراین در شرایط فعلی اقتصاد کشور ضرورت هماهنگی بین دو بازار پول و سرمایه بیشتر احساس می‌شود.
نتاج با اشاره به این‌که، به دلیل شرایط موجود در بورس باید هرچه سریع‌تر دو بازار سرمایه و بانک با یکدیگر هماهنگ شوند، تاکید کرد: اما به دلیل رقابت دیرینه دو بازار، هر کدام تصور می‌کنند که اگر بهتر عمل کنند، می‌توانند بیشتر مورد توجه قرار گیرند؛ با این حال واقعیت این است که از نگاه اقتصاد ملی چنین رقابتی مفید نیست، چرا که به رشد اقتصاد ملی منجر نخواهد شد.
به گفته وی، به دلیل محدودیت‌هایی که در قوانین بانک مرکزی ایجاد شده است، بانک‌ها و موسسه‌های مالی چندان نمی‌توانند در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند.
با این اوصاف باید منتظر بود و دید چه زمانی این دو بازار با یکدیگر همکاری بهتری خواهند داشت. در حالی‌که یکی نیاز به نقدینگی دارد و دیگری با انباشت سپرده‌ها روبه‌روست و به دنبال محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری است. حال ‌این‌که مسئولان هیچ یک از این دو نهاد مالی قصد همکاری بیشتر را ندارند و به نظر می‌رسد هر کدام از آنها منتظرند تا دیگری قدم نخست را در این زمینه بردارد.

سهیل قاسم نژاد


اشتراک گذاری :
ارسال نظر