بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر : ۷۳۸۱۳
بعد از دو سال تعليق طرح احداث باغ‌شهر در كشور، دستورالعمل ايجاد اولين باغ‌شهر دولتي تصويب شد.

پيش از اين در يكي دو نقطه كشور -كه زمين با مساحت بالا و قيمت پايين در آنجا وجود دارد- بخش خصوصي مجموعه‌هايي شبيه «باغ‌شهر» احداث كرده بود، اما تاكنون پروژه‌اي در قد و قواره يك باغ‌شهر استاندارد كه با اصول شهرسازي و معماري باغ‌شهر مطابقت داشته باشد، در كشور به اجرا درنيامده است و در سال‌هاي اخير به دليل برخي ملاحظات، اين طرح در دولت از اساس معلق شده بود.

حالا اما ورود دولت به موضوع احداث باغ‌شهر جدي شده، طوري كه اخيرا در كارگروه امور زيربنايي و شهرسازي يكي از استان‌هاي خوش‌ آب‌وهواي كشور، طرح‌تفصيلي اولين باغ‌شهر دولتي به تصويب رسيده و مقرر شده به زودي مصوبه نهايي آن از شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان اخذ شود.

براساس آنچه سايت اطلاع‌رساني وزارت راه‌وشهرسازي خبر داده، قرار است در سرچشمه زاينده‌رود و در زميني به مساحت 93 هكتار مجموعه‌اي در قالب باغ‌شهر حاوي فضاهاي تفريحي، گردشگري، ويلا و امكانات سبز و توريستي احداث شود.

محل اجراي اين مجموعه كه اولين باغ‌شهر آماده‌ساخت توسط دولت به حساب مي‌آيد، استان چهارمحال و بختياري اعلام شده است.

مجري و مالك اين باغ‌شهر نيز سازمان همياري شهرداري استان – وابسته به وزارت كشور- است كه بعد از تصويب نهايي طرح در شوراي برنامه‌ريزي استان چهارمحال و بختياري، كلنگ احداث اين مجموعه به زمين خواهد خورد. سايت اطلاع‌رساني وزارت راه‌وشهرسازي به نقل از سازمان مسكن‌وشهرسازي استان چهارمحال‌وبختياري درباره جزئيات طرح احداث اولين باغ‌شهر نوشته است: كليات طرح‌تفصيلي باغ‌شهر «شيدا» در كارگروه امور زيربنايي و شهرسازي چهارمحال و بختياري به تصويب رسيده و طرح مصوب مذكور براي تصويب نهايي به زودي به شوراي برنامه‌ريزي‌و‌توسعه چهارمحال ‌و بختياري ارسال مي‌شود.

براي عمليات اجرايي و خدمات‌رساني باغ‌شهر «شيدا» 80 ميليارد تومان هزينه پيش‌بيني‌شده كه اعتبار آن قرار است توسط سازمان همياري شهرداري‌‌هاي استان چهارمحال و بختياري و با مشاركت بخش خصوصي تامين شود.

مساحت زمين اختصاص داده شده به اولين باغ‌شهر دولتي‌ساز 93 هكتار است كه بخشي از زمين 1900 هكتاري مخصوص باغ‌شهر در اين منطقه را شامل مي‌شود، طوري كه «شيدا» فاز اول آن به حساب مي‌آيد.

آنطور كه خبرنگار «دنياي‌اقتصاد» از مسوولان سازمان مسكن استان چهارمحال‌وبختياري موضوع را پيگيري كرده، قرار است ساخت اين مجموعه تا پيش از پايان سال جاري آغاز شود. معاون شهرسازي سازمان مسكن چهارمحال و بختياري در اين باره به «دنياي‌اقتصاد» گفت: در باغ‌شهر شيدا زمين‌ها در قطعات 300 تا 700 مترمربعي تفكيك مي‌شود و در آن ويلا، هتل، مراكز تفريحي، توريستي و همچنين مناطق سبز وسيع احداث خواهد شد.

به گزارش «دنياي‌اقتصاد» نهادهاي دولتی و عمومي طي سال‌هاي اخير چندين بار قصد كرده بودند در حاشيه پايتخت تعدادي باغ‌شهر ايجاد كنند.يك نمونه از اين تلاش‌ها در مجموعه‌‌اي از زمين‌هاي واقع‌شده در شهر جديد پرديس و شهرستان‌هاي شرقي استان تهران اتفاق افتاد كه قرار بود آماده‌سازي زمين توسط بنيادمسكن انجام شود و زمين‌ها بصورت مزايده‌اي واگذار شود.

همچنين سال86 نيز وزارت كشور در مصوبه‌اي از قصد دولت براي ايجاد باغ‌شهر در برخي استان‌ها خبر داد كه براساس اين مصوبه نيز مقرر شده بود زمين‌ها در قطعات 1000 متري تفكيك شود و غالب زمين باغ و مابقي در حدود 100 مترمربع براي ساخت ويلا اختصاص پيدا كند.
اما همه اين مصوبات قبلي عملا در بايگاني دولت آرشيو شده و حالا باغ‌شهر «شيدا» اولين اقدام عملياتي دولت در اين حوزه محسوب مي‌شود كه ظاهرا احداث آن در آستانه اخذ مجوزهاي نهايي قرار دارد.

در «باغ‌شهر» برخلاف ساخت‌وسازهاي متراكم فعلي داخل شهرها، ويلا جايگزين آپارتمان مي‌شود و امكان اختصاص حيات مشجر به هر ويلا وجود دارد.

رييس‌جمهور طي دست‌كم يك‌سال اخير هر بار كه در افتتاح‌هاي مسكن‌مهر حضور پيدا كرده از وضعيت فعلي شهرسازي و علاقه مسوولان به ساخت بلندمرتبه‌ها انتقاد كرده بود و خواستار تحول در شهرسازي با رويكرد ويلا‌سازي و احداث خانه‌باغ از طريق افزايش حريم افقي شهرها شده بود.

متن كامل آنچه در سايت اطلاع‌رساني وزارت راه‌وشهرسازي درباره احداث باغ‌شهر شيدا در استان چهارمحال و بختياري نوشته شده، به شرح زير است: «كليات طرح تفصيلي باغ شهر شيدا به تصويب كارگروه امور زيربنايي و شهرسازي چهارمحال و بختياري رسيد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان چهارمحال و بختياري،
علي عليخاني (رييس اداره) در كارگروه امور زيربنايي و شهرسازي چهارمحال و بختياري با بيان اينكه كل مساحت شهرك توريستي شيدا 314 هكتار است، اظهار كرد: باغ شهر شيدا در 93 هكتار و از سوي سازمان همياري شهرداري‌هاي استان احداث مي‌شود.

علي عليخاني بيان داشت: طرح مصوب مذكور براي تصويب نهايي به زودي به شوراي برنامه‌ريزي و توسعه چهارمحال وبختياري ارسال مي‌شود.

وي افزود: براي آغاز عمليات اجرايي و خدمات رساني باغ‌شهر شيدا 800 ميليارد ريال اعتبار نياز است كه بخشي از آن را سازمان همياري شهرداري ها و بخشي ديگر را بخش خصوصي هزينه مي‌كند.

عليخاني تصريح كرد: شهرك شيدا در محدوده بخش سامان و حاشيه زاينده رود احداث مي‌شود و در آن امكانات و فضاهاي تفريحي، اقامتي، فضاي سبز، ويلا و امكانات اقامت گردشگران داخلي و خارجي مهيا مي‌شود. منطقه نمونه گردشگري شيدا در فاصله 50 كيلومتري مركز چهارمحال و بختياري واقع شده است.»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر