بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۹
کد خبر : ۷۳۹۷۳
به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، نوسان‌هاي مثبت بازار در اين هفته به لطف صف‌هاي خريد فولادي‌ها موجب شد، حقيقي‌ها در روزهاي شنبه و سه‌شنبه خريدار باشند. اين در حالي است كه حمايت حقوقي‌ها همچنان طي روزهاي يكشنبه، دوشنبه و چهارشنبه از گروه‌هاي زيرمجموعه خود ادامه داشت.
هرچند در نهايت اين هفته بازدهي و نوسان مثبت اندكي را به همراه داشت، اما صف‌هاي فروش عمده به خصوص در نمادهاي پتروشيمي خارك، كشتيراني، ايران‌خودرو، نفت بهران و سرمايه‌گذاري شاهد منجر به حبس نقدينگي معامله‌گران شد.
در بازار اين هفته حمايت حقوقي‌ها در نمادهاي پاسارگاد، سرمایه‌گذاری اميد، بانك انصار و پتروشيمي كرمانشاه ادامه داشت. حال آنكه چيني ايران و صنايع شيميايي ايران هم شاهد استقبال معامله‌گران حقيقي بود.
معاملات حقيقي در سهام بانکی
در جو مثبت بازار روز شنبه حقوقي‌ها هم فعاليت كمتري داشتند. در اين روز سرمايه‌گذاري توسعه اعتماد 600 هزار سهم بانك انصار را براي حمايت از اين نماد خريد، همچنين مهرآفرينان دوران ديگر حقوقي‌ بود كه براي حمايت از بانك پارسيان 360 هزار سهم خريد. تدبير در اين روز خريدار كم‌حجم پرديس و 200 هزار سهمي بيمه ملت بود. در همين حال گروه مالي ملت نيز تنها به خريد 160 هزار سهم بانك ملت اكتفا كرد. در همين حال صندوق آتيه كاركنان اين بانك نيز ديگر خريدار كم‌حجم اين بانك بود. سرمايه‌گذاري ايرانيان هم كه از روز بازگشايي «ركيش» حمايت خود را از آن آغاز كرده، باز هم 300 هزار سهم را از بازار جمع‌آوري كرد. از سوي ديگر سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه كه از خريداران ثابت «ونفت» و «ثتران» در اين هفته بود، در اين روز 200 هزار سهم اين دو شركت را از بازار جمع‌آوري كرد.
از سوي ديگر دليران پارس نيز اقدام به جمع‌آوري 600 هزار سهم بانك دي كرد. در اين بين صندوق عشاير 450 هزار سهم فولاد و 250 هزار سهم مسكن تهران را به پرتفوليوي خود افزود. «ومعادن» نيز خريد كم‌حجمي در نمادهاي «بكام» و فولاد صبانور داشت. اين در حالي است كه روز شنبه اعتلاي البرز فروشنده 200 هزار سهمي داروسازي فارابي و ساتا نيز فروشنده 50 هزار سهمي معادن بافق بود.
تحركات حقوقي‌ها در نماد‌هاي كوچك
در بازار روز يكشنبه نوسان مثبت و صف‌هاي خريد در گروه قندي و كاشي موجب شد، حقوقي‌‌ها اقدام به عرضه صف‌هاي خريد در اين نمادها كنند. به طوري كه موسسه خيريه همدانيان 3/2 ميليون سهم قند نقش جهان را فروخت و بيمه كوثر نيز با عرضه 100 هزار سهم چيني ايران، 80 هزار سهم كاشي سينا، 30 هزار سهم كاشي سعدي و 20 هزار سهم بهسرام روز فعالي داشت.
روز يكشنبه كاركنان مپنا نيز اقدام به عرضه 570 هزار سهمي در نماد مپنا كرده بود. رصد معاملات ديگر روز شنبه حاكي از آن است كه سرمايه‌گذاري توسعه اعتماد در اين روز 2/2 ميليون سهم بانك انصار را خريد، حال آنكه خريدهاي مهرآفرينان دوران در بانك پارسيان و گروه مالي ملت در بانك ملت نيز ادامه داشت. اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه خريدار «ونفت» بود و سرمايه‌گذاري ايرانيان نيز 270 هزار سهم «ركيش» را از بازار جمع‌آوري كرد.
دليران پارس هم در اين روز معاملات پرحجمي را در نماد بيمه كوثر با خريد 300 هزار سهم رقم زد. صندوق عشاير هم در جايي كه سرمايه‌گذاري غدير 1/6 ميليون سهم پارسان را عرضه كرد، تنها خريدار 560 هزار سهمي بود.
«وغدير» هم در بازار روز يكشنبه در كنار عرضه نفت و گاز پارسيان اقدام به خريد 5/11 ميليون سهم فولاد آلياژي ايران كرد. در اين روز بانك سامان خريدار بيمه سامان بود و بانك تجارت نيز 45 هزار سهم پتروشيمي پرديس را به پرتفوليوي خود افزود.
صبا تامين نيز ديگر خريدار روز يكشنبه بود كه در نمادهاي حفاري، فن‌آوران، مس باهنر، بانك تجارت و «وصندوق» خريدهاي 100 هزار سهمي تا يك ميليون سهمي را صورت داد.
در همين حال، تعاوني اعتبار مولي‌الموحدين با خريد 200 هزار سهم سرمايه‌گذاري شاهد نتوانست صف فروش اين نماد را متعادل كند. همچنين اين تعاوني خريدار 230 هزار سهم سرمايه‌گذاري صنعت بيمه نيز بود.
حضور كمرنگ معامله‌گران
بازار روز دوشنبه با انجام يك معامله بلوكي در ملي مس مثبت ماند؛ اين بين بلوك «فملي» در مجموعه فرهنگيان بين صندوق ذخيره و سرمايه‌گذاري فرهنگيان معامله شد. در اين روز سرمايه‌گذاري توسعه اعتماد 4/1 ميليون سهم بانك انصار را از بازار جمع كرد و گروه مالي ملت و صندوق آتيه كاركنان بانك ملت نيز در مجموع خريداران 4/1 ميليون سهمي بانك ملت بودند.
در همين حال حجم خريدهاي سرمايه‌گذاري ايرانيان و ايران و فرانسه در نمادهاي «ركيش» و «ونفت» و مسكن تهران تا حد قابل ملاحظه‌اي كاهش يافت. اين در حالي است كه افت حجم معاملات در خريدهاي بانك تجارت و دانايان پارس در نمادهاي «شپديس» و توس‌گستر نيز قابل مشاهده بود. از سوي ديگر صباتامين با خريد 500 هزار سهمي در نماد بانك تجارت براي جمع كردن صف فروش اين نماد تلاش كرد. در بازار روز دوشنبه 1/1 ميليون سهم ليزينگ ايرانيان از سوي تعاوني خاص كاركنان ايران خودرو خريداري شد و تعاوني مولي‌الموحدين نيز به خريد 200 هزار سهمي در نماد سرمايه‌گذاري شاهد اكتفا نمود.
عرضه‌هاي يك روز مثبت
در بازار روز سه‌شنبه معامله‌گران شاهد اقبال بازار به نمادهاي پيشرو به خصوص در گروه فولادي و سنگ‌آهني بودند، استقبالي كه عرضه‌هاي خوبي را در اين نمادها موجب شد. بر اين اساس سرمايه‌گذاري مهرگان فروشنده 580 هزار سهم چادرملو و عرضه‌كننده 675 هزار سهم گل‌گهر بود. همچنين فولاد صبانور نيز 500 هزار سهم معادن و فلزات را در نوسان‌هاي مثبت عرضه كرد. اما در تحولاتي ديگر روز سه‌شنبه سرمايه‌گذاري توسعه اعتماد يك ميليون سهم بانك انصار را از بازار جمع كرد. سرمايه‌گذاري تدبير خريدار 330 هزار سهمي بيمه ملت بود و حقوقي‌هاي ديگر نيز طبق معمول تنها خريدار زيرمجموعه‌هاي خود بودند؛ به طوري كه صبا تامين 700 هزار سهم بانك تجارت و 120 هزار سهم بيمه ملت را جمع كرد و معادن و فلزات نيز در دو نماد «بكام» و «كنور» خريدار بود.
اما در بازار مثبت روز سه‌شنبه بيمه عشاير معاملات پرحجمي را صورت داد. در اين روز صندوق عشاير 1/1 ميليون سهم نفت و گاز پارسيان و 4/1 ميليون سهم بين‌المللي توسعه ساختمان را از بازار جمع كرد، اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري ملي ايران با فروش 250 هزار سهم توكافولاد در زمره فروشندگان سه‌شنبه قرار گرفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر