بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
مستطيل شيشه اي تالار

تکروی در بورس

معاملات امروز بورس روند مثبتی را اتخاذ کرد و افزون بر این روند صعودی، معاملات از حجم مناسبی نیز برخوردار بود. بطوریکه در تمامی صنایع بورسی تعداد نمادهای مثبت بر تعداد نمادهای منفی غلبه داشت.این میان رشد 184 واحدی شاخص کل نیز به مدد دو گروه فولادی و نیز بزرگان صنعت پتروشیمی و پالایشی رخ داد تا نماگر بازار سهام بتواند با قدرت خط روند نزولی خود را به سمت بالا شکسته و تا نقطه 24 هزار و 523 واحدی افزایش یابد.
کد خبر : ۷۴۵۱۲
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 1391.06.04 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 108 واحد رشد به رقم 20190 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 557 واحد افزایش عدد 34689 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 184 واحد صعود به رقم 24523 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 502 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد خوزستان با 83 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پتروشیمی خارک با 22 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

طی روز جاری سرمایه گذاران بورس نیز همچون دیگر آحاد جامعه و مقامات کشوری به همراه سرمایه گذاران دو بازار ارز و سکه طلا به استقبال از اجلاس سران کشورهای غیر متعهد رفتند و هم جهت با هم رو به بالا حرکت کردند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بازارهای سهام، ارز و نیز سکه در حالی همگی با رشد قیمت ها و حرکت روی پله های صعود همراه شدند که تهران طی روزهای آتی شاهد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد خواهد بود.

حال آنکه طی روز گذشته دور جدیدی از مذاکرات هسته ای ایران در وین با حضور مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز نماینده ایران در آژانس برگزار شد و دو طرف بدون تعیین زمانی مشخص، بر ادامه مذاکرات توافق کردند. اما به نظر می رسد برگزاری این جلسه نتیجه خاصی در بر نداشته است.

با این حال معاملات امروز بورس روند مثبتی را اتخاذ کرد و افزون بر این روند صعودی، معاملات از حجم مناسبی نیز برخوردار بود. بطوریکه در تمامی صنایع بورسی تعداد نمادهای مثبت بر تعداد نمادهای منفی غلبه داشت.

این میان رشد 184 واحدی شاخص کل نیز به مدد دو گروه فولادی و نیز بزرگان صنعت پتروشیمی و پالایشی رخ داد تا نماگر بازار سهام بتواند با قدرت خط روند نزولی خود را به سمت بالا شکسته و تا نقطه 24 هزار و 523 واحدی افزایش یابد.

به این ترتیب اهالی تالار اعتقاد دارند نماگر بورس بتواند طی دو روز آتی با تداوم این روند مثبت تا محدوده 24 هزار و 850 واحدی نیز رشد را شاهد باشد.

طی معاملات امروز فولاد خوزستان پس از آنکه روزهای گذشته با صف خرید سهام خود مواجه بود و به اندازه حجم مبنا نیز معامله نمی شد، توانست با استفاده از دستورالعمل رفع گره معاملاتی بیش از 10 درصد نوسان مثبت قیمتی را تجربه کند، بطوریکه بیش از یک میلیون و 600 هزار سهم آن نیز مورد معامله قرار گرفت.

فولاد مبارکه اما نتوانست با استفاده از این قانون از صف خرید رهایی یافته و با قیمت مورد نظر سرمایه گذاران در حجمی قابل قبول معامله شود. آنچنان که در پایان معاملات بالغ بر 15 میلیون دستور خرید سهام "فولاد" همچنان در سیستم معاملاتی بورس باقی ماند.

برخلاف "فولاد" معاملات ذوب آهن در ابتدا روندی کم شتاب در دامنه نوسان منفی قیمت ها را شاهد بود، اما خریداران سهام "ذوب" توانستند با غلبه بر جمع فروشندگان، روند قیمتی سهم را تا دامنه نوسان مثبت پیش برانند. بطوریکه طی روز جاری نزدیک به 10 میلیون سهم "ذوب" در محدوده قیمتی 1661 ریالی از سوی سرمایه گذاران خریداری شد.

در گروه پتروشیمی نیز "شخارک" پس از آنکه روزهای متوالی با صف فروش دست و پنجه نرم می کرد و سهام آن معامله نمی شد، امروز با تصمیم ناظر بازار مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد و در نوسان منفی پنج درصدی توانست شاهد معامله بیش از یک میلیون و 700 هزار سهم خود باشد.

سهام دو شرکت پالایش نفت تبریز و بندرعباس نیز پس از بازگشایی نماد معاملاتی و نیز اعلام تعدیل مثبت عایدی هر سهم، معاملات پر حجمی را سپری کردند.

در پایان ساعات معاملات نیز خریداران برای در اختیار گرفتن بیش از 38 میلیون سهم از سهام "شبندر" صف کشیدند.

دیگر نمادهای صنعت پتروشیمی و پالایشی نیز روند معاملاتی مناسبی را پشت سر گذاشتند.

اما در گروه برقی بورس، امروز عرضه بلوکی سهام شرکت ایران ترانسفو از سوی سازمان خصوصی سازی به وکالت از دو سهامدار عمده آن انجام شد، اما این بلوک 35.48 درصدی برای سومین بار فروش نرفت و این برنامه با شکست مواجه شد و هیچ خریداری برای حضور در این رقابت اعلام آمادگی نکرد. اهالی تالار معتقدند قیمت پایه در نظر گرفته شده برای این عرضه و نیز عدم امکان حضور خریداران قبلی که در اجرای قراردادهای منعقده خود اقساط معوق داشتند، در این رقابت و خرید مجدد سهام، دلایلی برای به فروش نرسیدن این بلوک باشد.

امروز همچنین نمادهای گروه قندی معاملات متعادلی را نظاره گر بودند و تنها اتفاق این گروه طی روز جاری بازگشایی نماد معاملاتی "قنیشا" با توجه به اعلام کاهش 53 درصدی عایدی هر سهم سال مالی 92 نسبت به سود برآوردی سال مالی 90 و پیش بینی سود 353 ریالی هر سهم برای سال مالی آتی و در مقابل تعدیل مثبت 40 درصدی سود هر سهم سال مالی جاری بود که این سهم را با نوسان منفی بیش از هفت درصدی همراه کرد تا قیمت آن به 1341 تومان و 4 ریال کاهش یابد.

در مقابل ساختمانی های بورس روند معاملاتی مطلوبی را در پیش گرفتند و با رشد قیمت سهام اکثر شرکت های خود همراه شدند. این میان اما، دو سهم "آ.س.پ" و "ثباغ" عملکرد بهتری را از خود به نمایش گذاشتند و تا تشکیل صف خرید نیز پیش رفتند.

اما نکته جالب توجه بازار سهام در این روزها روند قیمتی سهام مخابرات است که به اعتقاد اهالی تالار در روند قیمتی خود تکروی کرده و چه در بازار مثبت و چه در بازار منفی، روند منفی را ادامه دهنده است.

در عین حال معاملات سهام گروه خودروسازان هم دودستگی و تفرقه به چشم می خورد، آنچنان که سایپا و زیر مجموعه هایش روند معاملاتی مثبت و پر حجمی را در اختیار داشتند. حال آنکه ایران خودرو و زیر مجموعه های آن در روندی بر خلاف گروه خودروسازی سایپا مشغول پیگیری معاملات خود بودند. این میان "خساپا" همچون روز معاملاتی قبل با معامله پر حجم بالغ بر 165 میلیون سهمی درصدر جدول این گروه قرار داشت و در مقابل "خودرو" با مشاهده صف فروش بالغ بر سه میلیون و 690 هزار سهمی به قعر این جدول سقوط کرد.

اما در بازار ارز و سکه همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، روندی همسو با بورس شکل گرفت و قیمت هر دلار آمریکا تاکنون با رشد 32 تومانی به بهای 2195 تومان معامله می شود و هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران در حال حاضر به 842 هزار تومان رسیده که از رشد 12 هزار تومانی قیمت ها حکایت دارد.

از دیگر سو به نظر می رسد رشد بهای اونس طلا در بازارهای جهانی که طی روزهای اخیر خبرساز شده، تداوم داشته باشد، چرا که به عقیده اهالی تکنیکالیست تالار، نمودارهای حرکتی اونس طلا نشان دهنده خروج آن از مثلثی است که طی یکسال اخیر پیرامون قیمت های اونس جهانی طلا تشکیل شده بود. این خروج و حرکت رو به بالای قیمت اونس طلا پیش بینی ها را از ادامه این روند قوت بخشیده، البته نباید از نظر دور داشت که تحقق این پیش بینی به سخنان برنانکی طی جلسه چهارشنبه هفته جاری نیز بستگی دارد.

در سطح کلان نیز هفته آینده گزارش جدیدی از آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های هسته ای ایران منتشر خواهد شد و محتوای این گزارش می تواند بر ثبات این روند صعودی و یا از بین بردن آن و در نتیجه ایجاد روندی نزولی در معاملات بورس اثر گذار باشد. بنابر این باید تا انتشار این گزارش منتظر ماند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر