بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۸
مستطيل شيشه اي تالار

لحظه شماری برای عرض اندام

بازار سکه طلا ودلار نیز که کاهش قیمت ها را از دیروز در پیش گرفته ، با تلاش مسئولین امر برای جلوگیری از نوسان بیش از حد ورشد هیجانی قیمت ها در حین روزهای برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد با افت همراه شده ، آنچنان که بهای هر دلار به قیمت 2178 تومان رسیده و سکه طلا را نیز به دنبال خود تا بهای 835 هزار تومان به زیر کشیده است.
کد خبر : ۷۴۶۰۸

با اتمام ساعات معاملات روز یک شنبه 1391.06.05 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 37 واحد رشد به رقم 20227 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 192 واحد افزایش عدد 34881 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 63 واحد صعود به رقم 24586 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 418 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه با 105 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ایران خودرو با 28 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

طی معاملات امروز همانطور که انتظار می رفت بازار روند روز گذشته خود را پیگیری کرد و بنظر می رسد این روند در روز آینده نیز تکرار شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز ، طی معاملات امروز فولاد مبارکه مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد و این تصمیم ناظر بازار موجب گردید معاملات پرحجمی در این حجم صورت گرفته و با جابه جایی بالغ بر 18 میلیون سهم دردامنه نوسان مثبت بیش از هشت درصدی درنماد معاملاتی " فولاد " روند پر قدرتی در این سهم مشاهده شود. روند معاملاتی سایر هم گروهی های " فولاد " نیز متعادل پیگیری شد.

اما گروه قندی امروز را شاهد افزایش تقاضای خریداران بودند و تمامی نمادهای این گروه به رنگ سبز درآمد . بطوریکه اکثر سهم های این صنعت به جز " قنیشا" در دامنه نوسان نزدیک به حداکثری معامله شد . آنچنان که " قشیر" افزون بر معامله بالغ بر دو میلیون و 600 هزار سهم با صف خرید نزدیک به 700 هزار سهمی نیز همراه بود.

در گروه ساختمانی نیز " ثباغ" پر قدرت تر از سایر هم گروهی های خود در تابلوی معاملات بورس ظاهر شد.

سهام شرکت ایران ترانسفو اما ، با توجه به تکرار بازی عدم فروش بلوک سهام این شرکت و شکست مجدد سازمان خصوصی سازی در این عرضه برای سومین بار متوالی ، معاملات امروز را با صف فروش همراهی کرد و درپایان معاملات نیز بالغ بر یک میلیون دستور فروش برای این سهم در سیستم معاملاتی به قوت خود باقی می ماند .

در گروه سیمانی نیز بازار سهام شاهد برگشت نماد هلدینگ این صنعت یعنی "سفارس" به تابلوی بورس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی 100 ریالی به ازای هر سهم بود . این در حالیست که سهم پس از بازگشایی نماد و تقسیم سود نقدی میان سهامداران با افت قیمت مواجه نشد.

در این گروه اگرچه اکثریت نمادها معاملات مطلوبی را در پیش گرفتند، اما به نظر می رسد "سغرب" در این روند صعودی نقش لیدر گروه را بازی می کند. بگونه ای که در این نماد به هر اندازه سهم از سوی فروشندگان عرضه شد ، خریدار نیز برای آن وجود داشت و در پایان نیز معاملات تا تشکیل صف خرید سهم پیش رفت.

همچنین دو سهم شرکت پالایش نفت شیراز و بندرعباس امروز صف های خرید سنگین را نظاره گر بودند، اما تعداد خریداران در نماد "شبندر" بسیار چشم نوازتر بود بطوریکه تقاضای خرید بیش از 70 میلیون سهمی تا پایان معاملات همچنان باقی ماند.

پتروشیمی ها نیز روند مناسبی را اتخاذ کردند و بالاخره " شخارک" توانست پس از روزها تحمل صف فروش سهم و عدم انجام معامله ، با نظر مدیر بازار مشمول رفع گره معاملاتی شود.

اما اهالی تالار معتقدند روند مثبت امروز پتروشیمی خارک چندان تداوم نیافته و این سهم از محدوده قیمتی فعلی خود پا را فراتر نگذارد. از این رو اهالی تالار بر این امر اتفاق نظر دارند که در شرایط فعلی این سهم طی روز آتی به تعادل رسیده و روند اصلاح قیمتی آن پایان یابد .

درعین حال برای سهام پتروشیمی اراک نیز به نظر می رسد این روند مثبت بیش از این تداوم نداشته باشد و قیمت سهم از محدوده قیمتی 600 تومانی بالاتر نرود .

نفت بهران نیز توانست معاملات خود را به سمت روند مثبت سوق دهد و درمقابل در نماد نفت پارس ، سهم اگرچه به اندازه حجم مبنا مورد معامله قرار گرفت ، اما به اعتقاد اهالی تالار طی دو روز آتی این سهم نیز به تعادل خواهد رسید.

در این میان با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق صنایع طی روزهای اخیر حرکتی را از خود به نمایش گذاشته اند، اهالی تالار معتقدند بزودی نوبت به گروه بانکی خواهد رسید تا برای عرض اندام وارد میدان نمایش بورس شود.

در انتهای تابلوی معاملات نیز نماد معاملاتی "خودرو " مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد وقیمت این سهم تا 11 درصد منفی نوسان کرد و کل گروه نیز به تبعیت از این غول خودروساز قرمزپوش شد.

اما در مجموع به نظر می رسد شاخص کل طی روزهای آتی برای لمس نقطه 24 هزارو800 واحدی تلاش کند تا بتواند خود را تا مرز بالای باند بولینگر بالا بکشد. اما به اعتقاد اهالی تالار پس از آن اصلاح مجددی در روند حرکتی نماگر بازار سهام انتظار می رود .

بازار سکه طلا ودلار نیز که کاهش قیمت ها را از دیروز در پیش گرفته ، با تلاش مسئولین امر برای جلوگیری از نوسان بیش از حد ورشد هیجانی قیمت ها در حین روزهای برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد با افت همراه شده ، آنچنان که بهای هر دلار به قیمت 2178 تومان رسیده و سکه طلا را نیز به دنبال خود تا بهای 835 هزار تومان به زیر کشیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر